Πολιτική Σημαντικότερα Συνεντεύξεις

«Το ΓΠΣ φέρνει ποιότητα στον αστικό χώρο και κεφάλαιο στην πόλη»

[quote]Πόπη Νικολάου-Αυγουστή, Αρχιτέκτων Μηχανικός: «Οι αξίες γης αυξάνονται με το ΓΠΣ. Προσωπικά δεν γνώριζα το θέμα της κατάργησης των παρεκκλίσεων»[/quote]

 

 

 

Για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο των Μεγάρων που προβληματίζει καθώς φτάνει στην υπογραφή του, μιλήσαμε με την Αρχιτέκτων Μηχανικό με μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών στις αστικές αναπλάσεις Πόπη Νικολάου-Αυγουστή, που συμμετείχε στη βασική ομάδα της προηγούμενης διοίκησης για το ΓΠΣ.

Το ΓΠΣ, στη τελική του ευθεία για την οριστική υπογραφή. Ποιος είναι ο ρόλος ενός τόσο ισχυρού νομοθετικά και πολεοδομικά σχεδίου στην πόλη μας;

Το ΓΠΣ, όπως έχουμε πλέον μάθει όλοι, είναι μια ΓΕΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ που καλύπτει το ΣΥΝΟΛΟ της περιοχής και οφείλει να εξασφαλίζει την ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ της ένταξης ή επέκτασης με τις λειτουργίες και την ΔΟΜΗ της πόλης. Ουσιαστικά και με απλά λόγια είναι ο βασικός μοχλός οργάνωσης μιας περιοχής.

Βασικά, μέσα από το ΓΠΣ δημιουργούνται επίκεντρα επιχειρηματικά, κοινωνικά, πολιτιστικά, κ.α. τα οποία προσδίδουν μια ταυτότητα στο τοπίο και βοηθούν μια πόλη να αναπτυχθεί. Μία σύγχρονη πόλη, μία μοντέρνα πόλη διακρίνεται από την διάρθρωση των χρήσεων γης.

Είναι πλέον ορατό ότι οι πόλεις πλέον έχουν μετατραπεί σε ανταγωνιστές που μάχονται μεταξύ τους προκειμένου να προσελκύσουν επιχειρήσεις και κεφάλαια για την περαιτέρω ανάπτυξή τους.

Έτσι λοιπόν θα πρέπει να δημιουργήσουν σύγχρονες υποδομές και κυρίως ΠΟΙΟΤΗΤΑ στον αστικό χώρο προκειμένου να προσελκύσουν το κεφάλαιο. Εδώ λοιπόν παίζει σημαντικό ρόλο το ΓΠΣ, το οποίο είναι ένα νομοθέτημα που βάζει όρια και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της πόλης.

Αν ζητάτε την δική μου άποψη γενικά, αν είμαι υπέρ της δημιουργίας ΓΠΣ, θα σας απαντήσω ΟΧΙ.

Είμαι υπέρ του σχήματος των μεταμοντέρνων πόλεων στις οποίες παρατηρούνται επιλεκτικές χωρικές συγκεντρώσεις νέων αστικών οικονομικών δραστηριοτήτων καθώς και πολυπυρηνική δομή και τοπίο.

Δυστυχώς όμως το μοντέλο αυτό δεν μπορεί να εφαρμοστεί εδώ. Και όταν λέω εδώ, εννοώ στην Ελλάδα γενικά με μικρές ίσως εξαιρέσεις. Εμείς ως λαός θεωρώ ότι θέλουμε όρια και μέτρα.

Όμως, ένα Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, θέτει τέτοιους περιορισμούς ώστε να προστατεύει το περιβάλλον, ώστε να αποφύγουμε και τον χαρακτηρισμό «χαβούζα» της Δυτ. Αττικής;

 Γιατί κάποιοι να θέλουν να δημιουργήσουν στην γειτονιά τους μια «χαβούζα», όπως έχω ακούσει πολλούς να λένε; Δεν νομίζω πως συμβαίνει κάτι τέτοιο. Αν επέλθει εδώ (περαιτέρω) μόλυνση του περιβάλλοντος, αυτή θα επεκταθεί και στην πρωτεύουσα και τις γύρω περιοχές… Δεν νομίζω ότι είμαστε το «αποπαίδι» της Αττικής. Αυτό άλλωστε φαίνεται και στα παρακάτω άρθρα του πρόσφατου Ν. 4277/ΦΕΚ Α 156/01.08.2014. Μάλλον άλλη άποψη έχουν για εμάς. Έχει ενδιαφέρον να τα γνωρίζει κανείς:

ΝΟΜΟΣ 4277/ΦΕΚ Α 156/01.08.2014

 

Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις.

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

 

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

 

ΜΕΡΟΣ 1ο

ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΘΗΝΑΣ – ΑΤΤΙΚΗΣ

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ

 

Άρθρο 9

Κατευθύνσεις για την οργάνωση Χωρικών Ενοτήτων

 

 3.2. Χωρική Υποενότητα Μεγαρίδας

   α) Επιδιώκεται η ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων στον πρωτογενή τομέα, η διασφάλιση και ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα, στις περιοχές Μεγάρων, Ερυθρών και Οινόης με προοπτική πρωτογενούς καθετοποίησης και σύνδεση της αγροτικής παραγωγής με την τουριστική ανάπτυξη.

   β) Προωθείται η οργάνωση πόλου διαπεριφερειακής σημασίας στην περιοχή των Μεγάρων με ενίσχυση των υποδοχέων μεταποίησης ιδιαίτερα του πρωτογενούς τομέα και χονδρεμπορίου.

   γ) Προωθούνται ισχυρά μέτρα προστασίας των φυσικών, παράκτιων και άλλων εκτός σχεδίου περιοχών που αποτελούν τους βασικούς πόλους έλξης για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αναψυχής, παραθερισμού και τουρισμού.

   δ) Προωθείται η δημιουργία Τεχνολογικού Πάρκου στα Μέγαρα, με ερευνητικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, με έμφαση στον πρωτογενή τομέα, εγκαταστάσεις υψηλής τεχνολογίας και αγροτουριστικές μονάδες.

   Η Χωρική Υποενότητα Μεγαρίδας αποτελεί απόθεμα γης για τη μελλοντική (μέσο-μακροπρόθεσμη) εσωτερική αποκέντρωση της Αττικής, μέσω νέων μορφών οργανωμένης χωρικής ανάπτυξης σε θέσεις με πολύ καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα.

 

Άρθρο 10

Οικιστικό Δίκτυο και Δίκτυο Πολεοδομικών Κέντρων

  3.2. Διαδημοτικά Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας

   Τα Διαδημοτικά Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας αποτελούν τα δευτερεύοντα κέντρα ή συστήματα κέντρων της Χωρικής Ενότητας Λεκανοπεδίου που συγκεντρώνουν πολυδιάστατη ανάπτυξη και έχουν σημαντική εμβέλεια μέσα στη Χωρική Ενότητα στην οποία ανήκουν, αναδεικνύοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και μπορεί να περιλαμβάνουν και ορισμένες συμπληρωματικές δραστηριότητες μητροπολιτικής ακτινοβολίας. Συνιστούν δίκτυο συμπληρωματικών κέντρων πολλαπλών δραστηριοτήτων, τα οποία διατηρούν ταυτόχρονα τη λειτουργική τους αυτοτέλεια και ετερογένεια, προωθώντας την εσωτερική συνοχή και την ισόρροπη ανάπτυξη.

   Τα κέντρα αυτά κατηγοριοποιούνται με βάση πολλαπλά κριτήρια, όπως η γεωγραφική θέση στο ευρύτερο οικιστικό δίκτυο, η βέλτιστη διασύνδεση με εθνικές και διαπεριφερειακές μεταφορές, το επίπεδο παρεχομένων υπηρεσιών διοίκησης, πρόνοιας, εκπαίδευσης, το πληθυσμιακό μέγεθος, το επίπεδο απασχόλησης, το επίπεδο κοινωνικής συνοχής, η πολυλειτουργικότητα, οι προοπτικές ανάπτυξης χρήσης κατοικίας και η προσβασιμότητα στα μέσα σταθερής τροχιάς.

   Τα Διαδημοτικά Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας εντός Χωρικής Ενότητας Λεκανοπεδίου είναι οι Δήμοι Καλλιθέας, Γλυφάδας, Αμαρουσίου, Νέας Ιωνίας και Περιστερίου, καθώς και οι δημοτικές ενότητες Κηφισιάς, Κερατσινίου και Δραπετσώνας. Αντίστοιχα, τα Διαδημοτικά Κέντρα Ευρείας Ακτινοβολίας εκτός Χωρικής Ενότητας Λεκανοπεδίου είναι οι Δήμοι Παλλήνης, Κρωπίας, Ραφήνας, Λαυρίου, Αχαρνών και Αιγίνης, καθώς και οι δημοτικές ενότητες Ωρωπού, Ελευσίνας, Ασπροπύργου, Μεγάρων και η δημοτική ενότητα Αγ. Στεφάνου του Δήμου Διονύσου.

 

Άρθρο 15

Προστασία και ανάδειξη των ιστορικών και πολιτιστικών πόρων και των πολιτιστικών υποδομών

 

   Επιδιώκεται η εναρμόνιση της προστασίας ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, με την προστασία των φυσικών πόρων, την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή. Αναγνωρίζεται η σημασία του πολιτισμού ως πόρου ανάπτυξης και πεδίου προώθησης νέων μορφών επιχειρηματικής δραστηριότητας και απασχόλησης. Για το σκοπό αυτό, αναφέρονται μέτρα για τη διαφύλαξη, την προστασία, την ανάδειξη και αξιοποίηση της φυσικής, ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και της φυσιογνωμίας της πόλης, ως σημαντικών πόρων για το σύνολο της κοινωνίας.

  1. Προστασία και ανάδειξη των ιστορικών κέντρων στην Αττική.

   γ) Προσδιορίζεται η εφαρμογή των παραπάνω, για τα ιστορικά κέντρα Αθήνας, Πειραιά, Κηφισιάς, Λαυρίου, Μεγάρων, Ελευσίνας και Αίγινας, ενδεικτικά στο Παράρτημα V.

 Παράρτημα V

Άρθρο 15 Παράγραφος 1

 ζ) Ιστορικό Κέντρο Μεγάρων

   Προωθείται μελέτη οριοθέτησης του ιστορικού κέντρου. Επίσης, προωθούνται μελέτες και έργα προστασίας και ανάδειξης των μνημείων, των αρχαιολογικών χώρων, του αρχαίου τείχους και των Μακρών Τειχών, καθώς και επέκτασης του δικτύου πεζοδρόμων που συσχετίζεται με τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μνημεία. Τέλος, προωθείται η θεσμοθέτηση όρων για την προστασία του πολεοδομικού ιστού, των αξιόλογων κτιρίων των χώρων παραδοσιακών δραστηριοτήτων και, κυρίως, των Ακροπόλεων της Αλκάθου και της Καρίας που συγκεντρώνουν μεγάλο αριθμό μνημείων της πόλης.

Αρθρο 15, Παράγραφος 5

  ια) Δημιουργία αρχαιολογικού περιπάτου με αφετηρία τον αρχαιολογικό χώρο της «Κρήνης του Θεαγένους» στο βόρειο τμήμα της πόλης των Μεγάρων. Ως επόμενες στάσεις προτείνεται το Αρχαιολογικό Μουσείο, η υπόγεια Κρήνη αρχαϊκής-πρώιμης κλασικής περιόδου επί της οδού Κοραή, ο απαλλοτριωμένος αρχαιολογικός χώρος του Γεωργικού Συνεταιρισμού των Μεγάρων, όπου σώζεται εκτεταμένο τμήμα της κλασικής οχύρωσης των Μεγάρων και τέλος οι Νυμφίδες Πύλες (οδός Μινώας και Λυσίου) που αποτελούσαν την απόληξη των Μακρών Τειχών τα οποία ένωναν την πόλη με το επίνειο της τη Νισαία στη σημερινή Πάχη Μεγάρων,

Μάλλον για ανάπτυξη μιλάνε τα άρθρα και όχι για υποβάθμιση. Η ανάπτυξη όμως δεν είναι συνέπεια της αδράνειας. Σε κανέναν δεν αρέσει νομίζω να «μολύνει» το περιβάλλον. Είναι όμως κάτι που ήδη το έχουμε κάνει και σε τοπικό και σε ιδιωτικό επίπεδο. Τι εννοώ; Δεν θα πω πολλά. Αρκεί να διαβάσετε το Ν. 3224/2014 που αφορά την περιοχή μας σε σχέση με την νιτρορύπανση. Αλλά και όλες τις άλλες βλαβερές ουσίες που εκλύονται στο περιβάλλον είτε σε γενικό είτε σε ιδιωτικό επίπεδο μέσω των κατοικιών μας (έκκλυση C²O) και των αυτοκινήτων. Αυτό βέβαια, για να μην παρεξηγηθώ, δεν σημαίνει πως αφήνουμε ανεξέλεγκτα να δημιουργηθούν βιομηχανίες ή οτιδήποτε βλαβερό για την περιοχή. Προσωπική μου άποψη, είναι πως μετράμε τα υπέρ και τα κατά, με όλες τις παραμέτρους και προχωράμε σε απόρριψη ή όχι κάποιων χρήσεων.

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα της χωροθέτησης κάποιων χρήσεων;

Κατά την ταπεινή μου άποψη τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα που πρέπει να εξετάζονται  είναι τα εξής:

Πλεονεκτήματα: Αύξηση επισκεψιμότητας της περιοχής, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, εκσυγχρονισμός του τοπικού εμπορίου, βελτίωση μεταφορικών υποδομών, Τόνωση οικοδομικής δραστηριότητας, Βελτίωση της εικόνας της περιοχής και ενίσχυση της υπερτοπικής σημασίας μέσω της εισροής κεφαλαίων, Οικιστική ανάπτυξη, Οικονομική τόνωση του Δήμου, αύξηση των αξιών γης, αύξηση της ανταγωνιστικότητας, κίνητρα επισκεψιμότητας. Αυτά είναι μερικά από τα πλεονεκτήματα που θα πρέπει πρώτα απ΄όλα να λαμβάνονται υπόψη.

Τώρα τα μειονεκτήματα ποια θα μπορούσαν να είναι;

Οι αρνητικές επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει μια ανεξέλεγκτη ανάπτυξη στο περιβάλλον. Θα πρέπει όμως να λάβουμε υπόψη μας πως οδεύουμε στο 2020. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι πολλοί, όπως έχουμε όλοι μας διαπιστώσει και στις περισσότερες των περιπτώσεων είμαστε και εμείς οι ίδιοι ελεγκτές με πολλές κυρώσεις! Επιπλέον όλες οι εταιρείες προκειμένου να είναι ελκυστικές επενδύουν στο περιβάλλον (βιοκλιματικός σχεδιασμός, άρδευση από βιολογικούς βόθρους, παραγωγή ηλεκτρικής ενέργεια από ΑΠΕ, ανακύκλωση, κ.α.).

Επίσης τα έργα που υλοποιούνται για την ανάπτυξη οποιουδήποτε οικοδομικού έργου και την προσβασιμότητα μιας περιοχής , επηρεάζουν πάντοτε αρνητικά οποιοδήποτε φυσικό περιβάλλον. Αυτός  είναι τελικά ένας τομέας που αναγκαστικά θυσιάζεται για την οποιαδήποτε ανάπτυξη, μικρής ή μεγάλης κλίμακας. Το περιβάλλον όμως όπως προανέφερα, βάλλεται και από την ηχορρύπανση, τα καυσαέρια από τις κατοικίες και τα αυτοκίνητα, και από άλλους παράγοντες. Άρα, σε κάθε περίπτωση οφείλονται να δημιουργούνται οι κατάλληλες υποδομές, αλλά και να υπάρχει ένα θεσμικό πλαίσιο, με απώτερο σκοπό την ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

 

Τι πρόκειται να γίνει με τις αξίες γης;

Βέβαια θα αυξηθούν οι αξίες της γης! Θα μου επιτρέψετε να χρησιμοποιήσω την ιδιότητά μου ως εκτιμήτρια από το 1999 και να πω τα εξής, με απλά λόγια, τα οποία προέρχονται από εκτιμητικές μελέτες επί σειρά ετών:

Η αξία γης σήμερα σε όλη την Επικράτεια είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Όπως όλοι θα έχουμε διαβάσει δεν υπάρχει «αγοραστικό» ενδιαφέρον! Τα αγροτεμάχια λοιπόν, που δεν είναι άρτια ή είναι άρτια αλλά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για οποιαδήποτε επένδυση έχουν σήμερα πολύ χαμηλή αξία.

Στις περισσότερες των περιπτώσεων οι αντικειμενικές αξίες είναι μεγαλύτερες από τις εμπορικές. Όταν θα υπάρξει όμως ζήτηση, γιατί η ζήτηση διαμορφώνει την τελική τιμή, εφόσον υπάρξουν οι υποδομές αλλά και η προοπτική  για συγκεκριμένες χρήσεις, δεν θα ανέβουν οι αξίες; Όπως συνέβη και με τις εντάξεις των περιοχών σε σχέδια πόλεων. Ως αγροτεμάχια η αξία τους ήταν μηδαμινή. Όταν μπήκαν στο σχέδιο η αξία τους τουλάχιστον δεκαπλασιάστηκε! Αυτό βέβαια δεν είναι απαραίτητα θετικό. Τουλάχιστον για αυτόν που θέλει να αγοράσει…

 

 

Οι αλλαγές που ζήτησε η νέα διοίκηση πώς επηρεάζουν την τελική υπογραφή;

Σαφώς και είναι μια καθυστέρηση η αλλαγή αυτή που ζητήθηκε. Από ό, τι γνωρίζουμε όλοι μας, ο ΟΡΣΑ δεν υφίσταται πια. Συνεπώς, μετά από πληροφόρηση που έχω, θα πρέπει να συσταθούν νέες επιτροπές που θα δώσουν την τελική έγκριση στο τροποποιημένο ΓΠΣ. Μπορεί να είναι και για καλό. Θα δείξει…

Γνωρίζατε το θέμα της κατάργησης των παρεκκλίσεων στα εκτός σχεδίου αγροτεμάχια που με την εφαρμογή του νέου ΓΠΣ θα χάσουν την δυνατότητα οικοδομησιμότητας;

Όχι, εγώ προσωπικά δεν τις γνώριζα. Στα χέρια μου έχω την τροποποίηση του ΓΠΣ στις 24/7/2013.

 

[quote]«Με την άρνηση σε όλα δεν υπάρχει ανάπτυξη»[/quote]

 

Πιστεύω πως δεν θα έπρεπε να είμαστε καχύποπτοι, γιατί αυτό το «ελάττωμα» (δική μου άποψη) δεν μας αφήνει να προοδεύσουμε και να αναπτυχθούμε. Πρέπει βέβαια να έχουμε «τα μάτια μας ανοιχτά» και να ελέγχουμε και να ΜΕΛΕΤΑΜΕ όλες τις παραμέτρους συνυπολογίζοντας και όλα τα νομικά και θεσμικά πλαίσια για οτιδήποτε νέο.

Με την άρνηση σε όλα δεν υπάρχει ανάπτυξη. Έπειτα δεν πρέπει να μειώνουμε την Επιστήμη και να κάνουμε τους ειδικούς. Όλοι χρειαζόμαστε για να προκύψουν σωστά αποτελέσματα. Εμείς εδώ βιώνουμε την περιοχή αλλά δεν μπορούμε να συνυπολογίσουμε όλες τις παραμέτρους. Υπάρχουν ειδικοί που το κάνουν αυτό για εμάς μελετώντας πολύ περισσότερο την περιοχή με την οποία ασχολούνται (ιστορία, δημογραφικά, πολιτιστικά, οικονομικά στοιχεία, κ.α.), χωρίς να θέλουν να μας «αφανίσουν».

Θα ήθελα τέλος να επισημάνω πως όλα αυτά που σας ανέφερα παραπάνω αποτελούν δικές μου ΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ, πέρα από οποιαδήποτε πολιτική και πολιτικό! Δεν αναφέρομαι σε αυτά ως πολιτικός, γιατί πολύ απλά δεν είμαι πολιτικός και δεν ανήκω σε κανένα πολιτικό συνδυασμό, άσχετα αν έκανα ένα μικρό πέρασμα από εκεί. Αναφέρομαι σε αυτά με την ιδιότητα που μου δίνει η επιστήμη και μόνο: Με την ιδιότητα του Αρχιτέκτονα μηχανικού με πρόσφατες μεταπτυχιακές σπουδές στις Αστικές Αναπλάσεις και στον πράσινο σχεδιασμό της Θεματικής ενότητας του Περιβάλλοντος.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Οινογεύση” από το ΒΕΠ στα Ναυπηγεία Σπανόπουλου

Aleka Stamatiadi

Προσπάθειες ίδρυσης Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου στον Δήμο Μεγαρέων

Γ. Tσίπρας: «Η κυβέρνηση δεν θα αποζημιώσει τις δευτερεύουσες κατοικίες στην Κινέτα»

Aleka Stamatiadi