Σημαντικότερα Υγεία

Ο ρόλος της διατροφής στην ταχύτερη ανάρρωση από τον κορωνοϊό

Γράφει η Ευαγγελία Τάκου

Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος

Πτυχιούχος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

MSc στην Κλινική Διατροφή

 

 

Όπως όλοι γνωρίζουμε, ο κορωνοϊός covid-19 είναι μια μεταδοτική ασθένεια που μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως ο πυρετός, ο βήχας, η αδυναμία, η μυαλγία, η δυσκολία στην αναπνοή αλλά και η έλλειψη γεύσης και οσμής.

Σε κάποιους εκδηλώνεται ελαφρά και σε άλλους σοβαρότερα. Η ανάρρωση μπορεί να είναι γρήγορη, αλλά ενδέχεται να χρειαστεί αρκετός καιρός ώστε κάποιος να ανακτήσει τις δυνάμεις του.

Την δεδομένη στιγμή, οι περισσότεροι γύρω μας ή κάποιο συγγενικό μας πρόσωπο ενδέχεται να νοσεί.

Όπως σε κάθε ασθένεια, η διατροφή είναι σημαντική για να μπορέσει το σώμα να αντιμετωπίσει την εισβολή του ιού. Η  έλλειψη, όμως, γεύσης και οσμής μπορεί να μην επιτρέπει την επαρκή και θρεπτική διατροφή.

Για να ενισχυθεί, όσο το δυνατόν, το ανοσοποιητικό σύστημα είναι σημαντικό να ακολουθηθεί μια διατροφή πλούσια σε υγρά, πρωτεΐνη, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.

Θρεπτικά συστατικά για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού

  • Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνη, όπως το κρέας, το κοτόπουλο, το ψάρι, το αυγό και τα όσπρια. Ενισχύουν τη λειτουργία του ανοσοποιητικού που «παλεύει» συνθέτοντας πρωτεΐνες έναντι του ιού. Υποστηρίζουν το μυϊκό σύστημα που μπορεί να αποδομηθεί ευκολότερα σε περιόδους ασθένειας.
  • Μη επεξεργασμένοι υδατάνθρακες: αποτελούν πηγές ενέργειας, βιταμινών και μετάλλων. Προτιμήστε ψωμί ολικής αλέσεως, πατάτες, ρύζι, ζυμαρικά βρώμη
  • Φρούτα και λαχανικά: πλούσια σε βιταμίνες και φυτικές ίνες. Μπορούν να καταναλωθούν και βρασμένα (πχ κομπόστα, σούπα), αλλά και με τη μορφή του χυμού. Συμβάλλουν σημαντικά στην ενυδάτωση του οργανισμού.
  • Νερό και άλλα ροφήματα (πχ χαμομήλι, τσάι): Η επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού είναι πολύ σημαντική κατά τη διάρκεια των νόσων του αναπνευστικού.

Είναι αναγκαία η λήψη συμπληρωμάτων βιταμινών σε περίπτωση νόσησης από κορωνοϊό;

Συχνά είναι δύσκολο κανείς να τραφεί ικανοποιητικά αν νοσεί από νόσο του αναπνευστικού συστήματος, Η κόπωση ενδέχεται να παρεμποδίζει την λήψη τροφής, η απώλεια γεύσης και όσφρησης κάνει το φαγητό πιο άγευστο.

Όταν η πρόσληψη φαγητού είναι δύσκολη, ένα πολυβιταμινούχο σκεύασμα συστήνεται, με έμφαση ειδικά στη βιταμίνη C, D, E, το σελήνιο και το συνένζυμο Q10.

Αναγκαία είναι η κατανάλωση τουλάχιστον 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως, όλων των χρωμάτων.

Τι μπορεί να κάνει κανείς αν υπάρχει δυσκολία στην αναπνοή ή ξηροστομία ή απώλεια γεύσης ή όσφρησης;

  • Όταν υπάρχει δυσκολία στην αναπνοή, δοκιμάστε να καταναλώσετε τροφές που δεν χρειάζονται πολλή μάσηση, όπως πουρέ, σούπες, γιαούρτι, κρέμα, κιμά κλπ. Προγραμματίστε μικρά και συχνά γεύματα ώστε να καλυφθούν οι διατροφικές απαιτήσεις
  • Αν αισθάνεστε ξηροστομία καταναλώστε περισσότερα υγρά, δηλ νερό, γάλα, χυμούς, smoothies και σούπες. Μαγειρέψτε το κρέας με κάποια μορφή σάλτσας, ώστε να καταναλώνεται πιο εύκολα, Ανάμεσα στα γεύματα, η μάσηση τσίχλας μπορεί να αυξήσει την έκκριση σάλιου
  • Αν έχετε χάσει τη γεύση σας, δοκιμάστε να ενισχύσετε τα φαγητά σε μυρωδικά και μπαχαρικά. Αν η γεύση σας είναι αλλοιωμένη και νιώθετε αποστροφή για πολλά από τα φαγητά προτιμήστε να τα καταναλώσετε θερμοκρασία δωματίου και όχι ζεστά.

Τέλος, φροντίστε να πίνετε υγρά , πχ νερό, χυμό κλπ, μακριά από τα γεύματα, καθώς αν καταναλώνονται μαζί με τα γεύματα μπορεί να προκαλέσουν κορεσμό και να μην μπορέσετε να ολοκληρώστε το γεύμα σας,

Και αν υπάρχει απώλεια βάρους κατά τη διάρκεια της νόσησης;

Η απώλεια βάρους σε περιόδους ασθένειας συνήθως συμπεριλαμβάνει και την απώλεια μυών. Αυτό επιβαρύνει την υγεία, ειδικά όταν συμβαίνει σε άτομα που έχουν εξαρχής μια μειωμένη μυϊκή μάζα. Γι αυτό:

  • Προσπαθήστε να μην παραλείπετε γεύματα και να συμπεριλαμβάνετε μια πηγή πρωτεΐνης σε όλα τα γεύματα, κύρια και ενδιάμεσα.
  • Προσθέστε γάλα ή παστεριωμένο ασπράδι στα smoothies ώστε να γίνουν πιο θρεπτικά
  • Μην παραλείπετε την πρόσληψη υδατανθράκων και λιπαρών στα πλαίσια μια επαρκούς και ισορροπημένης διατροφής, καθώς αυτά τα μακροθρεπτικά συστατικά σε συνδυασμό με την πρόσληψη πρωτεΐνης θα συμβάλουν στην ελαχιστοποίησης της απώλεια μυϊκής μάζας
  • Τέλος, μην παραλείψετε, ακόμα και μέσα στο σπίτι, μια ήπια άσκησης, καθώς οι μελέτες υποστηρίζουν πως ακόμα και αυτό το λίγο περπάτημα στη βεράντα θα μπορούσε να βοηθήσει στην ταχύτερη ανάρρωση.

Περαστικά σας!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Χωματερές καπνίζουν στο λόφο Στίκα”

Aleka Stamatiadi

Κλειστά τα καταστήματα καφέ-εστίασης στην πλατεία Λιτάρα στα Μέγαρα

Aleka Stamatiadi

Συναυλία με τον Άκη Κακαγή στο Mega School Theater Festival

Aleka Stamatiadi