Περιφέρεια Αττικής Σημαντικότερα

“Πάρκα κυκλικής οικονομίας”: Το νέο σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική

Τη δημιουργία μιας μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων –αλλά όχι και ΧΥΤΥ– στη Νότια Αττική περιλαμβάνει ο (υπό διαμόρφωση) νέος σχεδιασμός για τα απορρίμματα στην Περιφέρεια Αττικής. Προβλέπει επίσης τη δημιουργία διαδημοτικών μονάδων για τα κομποστοποιήσιμα (καφέ κάδος), πιθανότατα έξι, αλλά και την κατάργηση του εργοστασίου μηχανικής ανακύκλωσης της Φυλής έως το 2025. Αναφορά σε εργοστάσιο καύσης δεν υπάρχει, με ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτό να χωροθετηθεί από το υπουργείο Περιβάλλοντος εκτός Αττικής.

Τα βασικά σημεία του υπό εκπόνηση νέου περιφερειακού σχεδιασμού (ΠΕΣΔΑ) παρουσιάστηκαν προχθές από τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη στον υπουργό Περιβάλλοντος Κώστα Σκρέκα. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι κύριες αλλαγές είναι οι ακόλουθες:

• Θα δημιουργηθούν στην Αττική τέσσερις μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων. Στη Φυλή, στο Σχιστό (για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά), στο Γραμματικό (για την Ανατολική Αττική) και σε κάποια θέση στη Νότια Αττική. Οι μονάδες αυτές βαφτίζονται «πάρκα κυκλικής οικονομίας» και στόχος είναι να περιλαμβάνουν και χώρους πρασίνου, πράσινα σημεία και εγκαταστάσεις έρευνας σχετικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων.

• Στη Φυλή θα εξακολουθήσει η λειτουργία του ΧΥΤΥ τουλάχιστον έως το 2025, με τον (διαρκώς επαναλαμβανόμενο αλλά μη υλοποιούμενο) στόχο της δραστικής μείωσης των απορριμμάτων που θάβονται. Στις εγκαταστάσεις εκεί θα φτιαχτεί μια μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ), η οποία έχει ήδη ανακοινωθεί ότι θα χρηματοδοτηθεί μέσω σύμπραξης με τον ιδιωτικό τομέα (ΣΔΙΤ), και μια μονάδα βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ). Το εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης (ΕΜΑΚ) δεν θα αναβαθμιστεί, όπως είχε αποφασιστεί από την προηγούμενη περιφερειακή αρχή, αλλά θα σταματήσει να λειτουργεί το 2025. Δεν είναι ακόμα γνωστό αν θα περιλαμβάνεται αντίστοιχος όρος για τη λειτουργία του ΧΥΤΥ, πάντως δεν φαίνεται να χρησιμοποιείται τελικά η μελέτη που είχε γίνει για την καταλληλότητα παλαιών λατομικών χώρων.

• Στο Σχιστό θα κατασκευαστεί η δεύτερη εγκατάσταση (επίσης μέσω ΣΔΙΤ), με ΜΕΑ και ΜΕΒΑ. Η θέση έχει ήδη «κλείσει» (ο χώρος του σημερινού σταθμού μεταφόρτωσης, που θα καταργηθεί). Ωστόσο, επειδή ο χώρος είναι περιορισμένος, εξετάζονται διαφορετικές λύσεις, με πιο λογική την απαλλοτρίωση γειτονικών εκτάσεων προκειμένου να μην εκτοξευτεί το κόστος της μονάδας.

• Στο Γραμματικό παραμένει ο αρχικός σχεδιασμός που προβλέπει να λειτουργήσει ο υφιστάμενος ΧΥΤΥ εξυπηρετώντας αποκλειστικά την περιοχή, με την προσθήκη μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων (θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο).

• Μια νέα μονάδα, με ΜΕΑ και ΜΕΒΑ (αλλά όχι και ΧΥΤΥ), θα δημιουργηθεί κάπου στη Νότια Αττική (θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο). Η θέση δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί – πηγές της Περιφέρειας αναφέρουν ότι οι δήμοι της περιοχής «βολιδοσκοπούνται» και δεν είναι αρνητικοί. Ωστόσο, αυτό δεν επιβεβαιώνεται: η «Κ» επικοινώνησε με τους επικεφαλής των δύο μεγαλύτερων δήμων της περιοχής (Λαυρεωτικής και Κρωπίας), που ανέφεραν ότι η συζήτηση με την Περιφέρεια αφορά προς το παρόν μόνο μονάδα για κομπόστ (ΜΕΒΑ).

• Συνολικά, θα δημιουργηθούν πολλές διαδημοτικές μονάδες για τα κομποστοποιήσιμα, ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη διασπορά, άρα και καλύτερη διαχείριση. Ο αριθμός τους (πιθανότατα έξι) και η θέση τους θα καθοριστούν από μελέτη που έχει αναθέσει ο ΕΣΔΝΑ.

• Το εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων δεν θα περιλαμβάνεται στον νέο σχεδιασμό, καθώς με νομοθετική ρύθμιση έχει αποφασιστεί ότι θα χωροθετηθεί κεντρικά από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με πληροφορίες, παρότι η συζήτηση είναι πολύ πρώιμη ακόμα, είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο τελικά να μην χωροθετηθεί στην Αττική, αλλά σε γειτονική περιφερειακή ενότητα με εύκολα προσβάσιμη οργανωμένη βιομηχανική περιοχή.

Υπενθυμίζεται ότι η Περιφέρεια Αττικής ανέθεσε τον Ιούλιο του 2020 την αναθεώρηση του περιφερειακού σχεδιασμού της και η διαδικασία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι. Σύμφωνα πάντως με τον νέο Εθνικό Σχεδιασμό, που εγκρίθηκε το 2020, η ταφή απορριμμάτων σε όλη τη χώρα πρέπει να περιοριστεί στο 10% έως το 2030 και η ανακύκλωση να φθάσει το 55% το 2025 και το 60% το 2030. Ενα σοβαρό ζήτημα, πάντως, είναι από τα εργοστάσια επεξεργασίας απορριμμάτων να εξάγονται υλικά τέτοιας ποιότητας που να μπορούν να απορροφηθούν από την αγορά ως δευτερογενής πρώτη ύλη – κάτι εξαιρετικά δύσκολο αν πρόκειται για εργοστάσια διαλογής σύμμεικτων απορριμμάτων.

«Πράσινος» δακτύλιος

Νέες προϋποθέσεις για την ελεύθερη είσοδο στον «πράσινο» δακτύλιο της Αθήνας έθεσε χθες το υπουργείο Περιβάλλοντος. Η απόφαση (ΦΕΚ 1221Β/20) έχει ως στόχο να εξασφαλίσει ίση μεταχείριση στα οχήματα που ταξινομούνται από τις αρχές του 2021, ως προς τις εκπομπές ρύπων. Οπως ορίζεται, το όριο εισόδου για τα επιβατικά οχήματα που από 1/1/2021 έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων WLTP (Worldwide Light Test Procedure) είναι τα 175 γραμ. CO2/χλμ., χωρίς ωστόσο να μεταβάλλεται το ισχύον όριο εισόδου για τα οχήματα που είχαν ταξινομηθεί έως και τις 31/12/2020, δηλαδή τα 140 γραμ. CO2/χλμ., όπως αυτό είχε καθοριστεί βάσει του Νέου Ευρωπαϊκού Κύκλου Οδήγησης NEDC (New European Driving Cycle). Επίσης, στον «πράσινο» δακτύλιο επιτρέπεται η είσοδος των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (euro 5 ή μεταγενέστερα), με εκπομπές έως 140 γραμ. CO2/χλμ., των υβριδικών ή οχημάτων με αέριο, υγραέριο ή συμπιεσμένο φυσικό αέριο και ίδιων εκπομπών.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

30-31 Μαρτίου: 3η Μεγάρων Γη στο Σύνταγμα

4 Περιφερειάρχες μιλούν για την νέα φάση της πανδημίας

Ημερίδα με ομιλητή τον Καθηγητή Ευθ. Λέκκα στο Πολιτιστικό Νέας Περάμου