«Μοναδικό συναίσθημα ζωντανής εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας»
«Αν κόστισε λιγότερο ή περισσότερο δεν έχει νόημα, καθώς το αποτέλεσμα δεν έχει καμία σχέση με οποιαδήποτε διοργάνωση στο παρελθόν»
Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της 15ης «Μεγάρων γη» ως αγροφεστιβάλ, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Δημήτρης Γεωργακής κάνει έναν πρώτο απολογισμό, μιλά για την στροφή στην πρωτογενή παραγωγή ως μέρος του τουριστικού προϊόντος και δίνει απαντήσεις για το κόστος της διοργάνωσης στην Ε.
-Πέτυχε τελικά ο σκοπός της 15ης Μεγάρων γη; Γιατί αποφασίσατε να κάνετε στροφή σε “αγροφεστιβάλ”;
– Η επιλογή της στροφής της Μεγάρων γη, να υλοποιηθεί ως αγροφεστιβάλ, εκ του αποτελέσματος νομίζω ότι κρίνεται ως απόλυτα επιτυχημένη. Αυτό το επιβεβαιώνουν τρία στοιχεία. Πρώτον η αθρόα προσέλευση των επισκεπτών που βάσει αξιόπιστων υπολογισμών (καταγραφή εισόδου από εθελοντές) ξεπέρασε τις 10.000 και ίσως άγγιξε τις 15.000 για όλες τις ημέρες του τετραημέρου. Δεύτερον η συμμετοχή των επισκεπτών στις αγορές που βάσει ερωτηματολογίων έφτασε το 70%. Δηλαδή πάνω από 7.000 επισκέπτες προέβησαν σε αγορές. Τρίτον, η πιστοποίηση του παραπάνω γεγονότος από τους ίδιους τους συμμετέχοντες – εκθέτες, οι οποίοι δήλωσαν απόλυτα ικανοποιημένοι από το νέο τρόπο διεξαγωγής της Μεγάρων γη ως αγροφεστιβάλ καθώς και η αποτύπωση της συμμετοχής μεγάλου αριθμού επισκεπτών από περιοχές εκτός Μεγάρων.
Η απόφαση αυτή, για στροφή στο χαρακτήρα της Μεγάρων γη, έγινε με σκοπό την προώθηση της, ως μέρος του τουριστικού προϊόντος του Δήμου μας. Να γίνει δηλαδή ένα συνολικό προϊόν και όχι μια αποσπασματική έκθεση χωρίς ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους επισκέπτες εκτός πόλης.
– Τα 50.000 ευρώ της απευθείας ανάθεσης ήταν τελικά “πολλά”; Τι ιδιαίτερο είχε η φετινή “Μεγάρων γη” και γιατί προχωρήσατε σε ανάθεση με ένα τόσο μεγάλο ποσό; Είστε γνώστης των οικονομικών του δήμου Μεγαρέων, κόστισε λιγότερο από πέρυσι ή προηγούμενες χρονιές η “μεγάρων γη”; Τι απαντάτε σε όσα ειπώθηκαν από την αντιπολίτευση στο δημοτικό συμβούλιο;
-Πολύς ντόρος έγινε όντως για το ποσό της ανάθεσης. Ας ξεκαθαρίσουμε αρκετά πράγματα. Η οργάνωση της Μεγάρων γη ως νέο σύγχρονο αγροφεστιβάλ, απέχει παρασάγγας από τη διοργάνωση της ως απλή έκθεση. Από την οργάνωση των υποδομών (ενδεικτικά, οριοθέτηση και προγραμματισμός parking που εξυπηρέτησε πάνω από 800 αυτοκίνητα / ημέρα, 24ωρη υπηρεσία φύλαξης από την πρώτη ημέρα στησίματος των περιπτέρων έως και την τελευταία, τουαλέτες για το κοινό και ΑμεΑ, σε διάφορα σημεία του άλσους κ.α.), τη νέα οπτική ταυτότητα που πλέον είναι το περιουσιακό στοιχείο-brand name, το ψηφιακό και έντυπο marketing με τα υλικά του, την εκπόνηση σχεδίων χωροταξίας και ροής των επισκεπτών (σημείο ιδιαίτερα σημαντικό για την μεγιστοποίηση της ικανοποίησης των επισκεπτών αλλά και της αποτελεσματικότητας προς τους εκθέτες), την επιλογή των παράλληλων δράσεων (κόστος υποδομής του πράσινου κινηματογράφου, βιωματικά εργαστήρια), την εκτέλεση της παραγωγής, τις έρευνες ικανοποίησης εκθετών και επισκεπτών και άλλα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι το κόστος παραγωγής είναι πολυσύνθετο και δεν αφορά μια απλή αμοιβή μιας εταιρείας, όπως τεχνηέντως επεδίωξε να οριοθετήσει η αντιπολίτευση.
Η συζήτηση για το αν κόστισε λιγότερο ή περισσότερο δεν έχει νόημα καθώς το παραγόμενο αποτέλεσμα δεν έχει καμία σχέση με οποιαδήποτε διοργάνωση στο παρελθόν. Συνεπώς, όπως στα μαθηματικά, είναι λανθασμένη η σύγκριση ανόμοιων πραγμάτων. Σίγουρα και οι προηγούμενες διοργανώσεις είχαν κόστη που αμφιβάλλω αν ταυτίζονταν με το παραγόμενο αποτέλεσμα.
Περαιτέρω, το κόστος της φετινής Μεγάρων γη, δεν επιβάρυνε τον προϋπολογισμό και τα οικονομικά του Δήμου, καθώς καλύφθηκε από μέρος των αντισταθμιστικών του καλωδίου, τα οποία δεσμευτικά πρέπει να αναλωθούν σε δράσεις τουρισμού και εξωστρέφειας. Εμείς λοιπόν χρησιμοποιήσαμε μέρος του προϋπολογισμού των αντισταθμιστικών, που επαναλαμβάνω αφορά αποκλειστικά δράσεις τουρισμού, για να επενδύσουμε στη δημιουργία ενός τουριστικού προϊόντος που θα είναι παρακαταθήκη και δεν είναι απλό ετήσιο κόστος μιας έκθεσης.
– Γιατί επιλέξατε να γίνει το φεστιβάλ αποκλειστικά για παραγωγούς;
- Η Μεγάρων γη ξεκίνησε ως έκθεση αγροτικών προϊόντων. Στην πορεία έχασε το ενδιαφέρον από τους παραγωγούς ως μια αμιγής αγροτική έκθεση και στο τέλος συμμετείχαν και εμπορικές επιχειρήσεις εκτός του πρωτογενή και δευτερογενή αγροτικού τομέα. Προκειμένου να γίνει ένα τουριστικό προϊόν που θα αναδείξει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου μας, έπρεπε να επιστρέψει στις ρίζες του και να αναδείξει τα τοπικά αγροτικά και παραδοσιακά προϊόντα, κάνοντας τα πρωταγωνιστές. Δεν ήταν δηλαδή σκοπός να αποκλειστούν εκθέτες, αλλά να ενισχυθεί ξανά ο αγροτικός χαρακτήρας του τόπου μας και να αποτελέσει μέρος του τουριστικού προϊόντος.
Η επιλογή αυτή επικροτήθηκε από το σύνολο των εκθετών και των επισκεπτών.
– Πώς ανταποκρίθηκε ο κόσμος των Μεγάρων και τι σκοπεύετε να κάνετε για την εν γένει εξωστρέφεια του αγροφεστιβάλ;
-Τόσο η αίσθηση αυτού που βρισκόταν μέσα στο άλσος και τις 4 ημέρες αλλά και η καταγραφή των επισκεπτών, έδειξε ότι ο κόσμος όχι μόνο ανταποκρίθηκε, αλλά έζησε και μια μοναδική εμπειρία. Ήταν μοναδικό συναίσθημα το να βλέπεις χιλιάδες κόσμου σε μια ζωντανή συνεχή ροή από τη μία άκρη του άλσους έως την άλλη, να απολαμβάνει τόσο τον μοναδικό αυτό χώρο-στολίδι που έχουμε μέσα στην πόλη, όσο και τους παραγωγούς, τις παράλληλες δράσεις και τις πολιτιστικές εκδηλώσεις.
Θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην ακόμα καλύτερη οργάνωση του και στη χρήση νέων τεχνολογιών και μέσων προκειμένου να φτάνει το μήνυμα του, σε όσο το δυνατό μεγαλύτερα κοινά εκτός του δήμου μας.
– Τι αποκομίσατε προσωπικά από τη φετινή “Μεγάρων γη” και τι θα κρατήσετε για την επόμενη διοργάνωση;
- Η φετινή Μεγάρων γη μου άφησε ένα μοναδικό συναίσθημα ζωντανής εμπλοκής της τοπικής κοινωνίας, ζητούμενο στις μέρες τις γενικότερης απαξίωσης, τόσο στο δημόσιο χώρο, όσο και σε εκδηλώσεις υψηλού επιπέδου. Κρατάμε σίγουρα την ενεργοποίηση ενός μοναδικού χώρου που δεν συναντάς εύκολα σε άλλες πόλεις, την διατήρηση του καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς έτσι ώστε να είναι καθαρό, ασφαλές και επισκέψιμο. Για την επόμενη χρονιά κρατάμε τη δομή του προγράμματος του αγροφεστιβάλ το οποίο θα εμπλουτίζεται με νέες εμπειρίες (όπως π.χ. οινογνωσίες, γευσιγνωσίες κλπ). Επίσης θα οργανώσουμε καλύτερα την καινοτομία που συνόδευσε το φεστιβάλ, το project Μεγάρων γη food experience, δηλαδή την διάθεση πιάτων από τα τοπικά εστιατόρια, με τοπικές πρώτες ύλες.