Η Δια Βίου Μάθηση αποτελεί μια διαδικασία συνειδητής συνεχούς μάθησης η οποία, είτε επιδιώκουμε προσωπικά ενδιαφέροντα είτε επαγγελματικές φιλοδοξίες, μπορεί να μας βοηθήσει να επιτύχουμε προσωπική ολοκλήρωση και ικανοποίηση. Στην μέχρι τώρα επιστημονική έρευνα που έχει πραγματοποιηθεί, σχετικά με το πώς η Δια Βίου Μάθηση συμβάλλει στο επίπεδο ζωής των πολιτών, διαπιστώνεται ότι: α) μπορεί να βοηθήσει στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη μέσω της απασχολισημότητας άρα της δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, β) αυξάνει την αυτοπεποίθηση και την προσαρμοστικότητα των πολιτών σε πρακτικά ζητήματα της καθημερινότητας, γ) ενισχύει την κοινωνική ευαισθητοποίηση και δ) παρέχει την ανταγωνιστική ενίσχυση ώστε να μπορούν οι πολίτες να διατηρούν την θέση τους στην κοινωνία.
Σύμφωνα με την Επιτροπή Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, «η Δια Βίου Μάθηση, είναι η συνεχής και αυτοκινούμενη επιδίωξη γνώσης είτε για προσωπικούς είτε για επαγγελματικούς λόγους. Αποτελεί ένα ισχυρό εφόδιο για την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική ένταξη, την ενεργό συμμετοχή, την προσωπική ανάπτυξη του ατόμου και την μελλοντική απασχόληση». Σύμφωνα με το CEDEFOP, ο όρος Δια Βίου Μάθηση αναφέρεται σε όλους τους τύπους της εκπαίδευσης (τυπική, άτυπη και μη τυπική), ενώ η UNESCO αναφέρει πως η Δια Βίου Μάθηση δεν περιορίζεται στην βασική εκπαίδευση και σπουδές αλλά παρατηρείται και σε άλλους τομείς σε όλη τη διάρκεια ζωής του ανθρώπου.
Ο Hildebrand, DS (2008) στην έρευνά του «The powerful benefits of lifelong learning» αναφέρει πέντε πλεονεκτήματα της ΔΒΜ, αναλυτικότερα ως εξής: α) η συνεχής μάθηση έχει ευεργετικά αποτελέσματα για τον εγκέφαλο, καθώς μειώνονται οι πιθανότητες για άνοια σε μεγαλύτερη ηλικία, β) η ανάπτυξη των διαπροσωπικών σχέσεων και η κοινωνική ένταξη των ατόμων, εφόσον δίνει την ευκαιρία μέσω των προγραμμάτων στα άτομα να κοινωνικοποιηθούν και να μάθουν να μοιράζονται, γ) πολλαπλασιασμός των ευκαιριών σταδιοδρομίας, καθώς δίνεται η δυνατότητα στον συμμετέχοντα να εξελίξει κάποιες επιπλέον δεξιότητες, να μάθει νέες γνώσεις και με αυτόν το τρόπο να τις χρησιμοποιήσει στην μελλοντική του εργασία, δ) ενίσχυση της ικανότητας της επικοινωνίας και ε) απόκτηση νέων γνώσεων, εφόσον τα άτομα απεγκλωβίζονται από τη ρουτίνα δοκιμάζοντας νέες γνώσεις και εμπειρίες.
Κωνσταντίνος Π. Μεντζελιώτης
Ναυτικός Πράκτορας
Υπεύθυνος Ασφαλείας Λιμενικών Εγκαταστάσεων
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Μεγαρέων – Νέας Περάμου