Τροπολογία για συμμόρφωση με την απόφαση ΣτΕ
Τη συμμόρφωση της λειτουργίας των Οικονομικών Επιτροπών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δήμων και Περιφερειών) με την πρόσφατη απόφαση του του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), προανήγγειλε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης.
Στο περιθώριο της συνάντησής του με στελέχη της ΝΔ στην περιοχή του Αμυνταίου Φλώρινας, o Υπουργός δήλωσε ότι στις 17 Ιανουαρίου κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εσωτερικών για την πολυεπίπεδη εκπαίδευση «θα φέρουμε τροπολογία όπου θα συμμορφωνόμαστε με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας».
Πρόσθεσε ότι «οι συνθέσεις της Οικονομικής Επιτροπής και της Ποιότητας Ζωής θα μείνουν ως έχουν με βάση την ισχυουσα διάταξη», διευκρίνισε όμως ότι «θα υπάρξει παρέμβαση μας σε σχέση με την κατανομή των αρμοδιοτήτων».
Ο κ. Βορίδης ανακοίνωσε ότι «ορισμένες αρμοδιότητες θα επιστρέψουν στα Δημοτικά και Περιφερειακά συμβούλια» επισημαίνοντας ότι οι φορείς της αυτοδιοίκησης «θα ενημερωθούν αναλυτικά από σχετική εγκύκλιο που θα εκδοθεί από το υπουργείο».
Ο υπουργός σημείωσε ότι πριν την εισαγωγή της τροπολογίας στη Βουλή έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τα θεσμικά όργανα της αυτοδιοίκησης, ΚΕΔΕ και Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, όπου θα υπάρξει ενημέρωση και συζήτηση για τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης.
Άκυρες οι αποφάσεις Δήμων και Περιφερειών μετά την 1η Δεκεμβρίου- Η απόφαση –«βόμβα» του ΣτΕ
Σύμφωνα με την τελεσίδικη απόφαση της Ολομέλειας του αρμόδιου Ανωτάτου Δικαστηρίου (Συμβούλιο της Επικρατείας) άκυρες είναι οι αποφάσεις που έχουν λάβει μετά την 1η Δεκεμβρίου οι Οικονομικές Επιτροπές και Ποιότητας Ζωής των Δήμων και των Περιφερειών.
Στην απόφαση του, το ΣτΕ ακυρώνει τον νόμο Θεοδωρικάκου, κρίνοντας αντισυνταγματικές όλες εκείνες τις διατάξεις του (σύνθεση και αρμοδιότητες Οικονομικής Επιτροπής και Ποιότητας Ζωής).
Το κυριότερο είναι ότι ορίζει την απόφαση τους ως « αμέσως εφαρμοστέα», που σημαίνει ότι όλες οι αποφάσεις που λαμβάνονται στα δυο εν λόγω όργανα με βάση όσα ορίζει ο νόμος Θεοδωρικάκου, είναι άκυρες. Αναφέρει ειδικότερα « …Η νομοθετική αυτή επιλογή, υπό τα συγκεκριμένα δεδομένα, βρίσκεται εντός του περιθωρίου εκτίμησης που αναγνωρίζει το Σύνταγμα στον κοινό νομοθέτη και παρίσταται πρόσφορη για την επίτευξη του επιδιωκόμενου σκοπού της εύρυθμης και αποτελεσματικής λειτουργίας των οργάνων διοικήσεως των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων. Επομένως, κατά τη γνώμη αυτή, είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι οι λόγοι ακυρώσεως, με τους οποίους προβάλλεται αντισυνταγματικότητα των σχετικών ρυθμίσεων των ν. 4623 και 4635/2019 κατά το μέρος που αυτές είναι αμέσως εφαρμοστέες».