Κάτι δικά μου

Ποδηλατο-τρόμος

της Αλέκας Σταματιάδη

Λίγο αστείος ο τίτλος, αλλά από τη μία πλευρά το ποδήλατο στα Μέγαρα που ‘χει γίνει κάπως τρόμος, από την άλλη ο ποδηλατόδρομος στη Βαρέα έχει γίνει πραγματικός κίνδυνος ακόμα και για τους πεζούς…

Την «Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας» «γιορτάζουμε» αυτές τις μέρες και ο Δήμος Μεγαρέων οργανώνει ποδηλατοβόλτα 7 χλμ. την Κυριακή, από τα Πευκάκια στο Δημαρχείο. Όπως διαβάζουμε στη «σχετική ανακοίνωση»: «γιορτάζεται Πανευρωπαϊκά η “Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας”, προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν οι πολίτες στην αλλαγή τρόπων συμπεριφοράς επιλέγοντας βιώσιμους τρόπους μετακίνησης,  όπως το ποδήλατο, το βάδισμα, τα μέσα μεταφοράς καθώς και τον συνδυασμό αυτών σε κάθε διαδρομή.

Για φέτος έχει υιοθετηθεί το σύνθημα «Έξυπνη Κινητικότητα, ισχυρή Οικονομία (Smart mobility – Strong economy)».

Σε πολλές  μεγάλες πόλεις της Ελλάδας αυτό το διάστημα θα γίνουν διάφορες εκδηλώσεις σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που είναι ο θεματοφύλακας της προστασίας του Περιβάλλοντος».

Αντίστοιχες βόλτες οργανώνει και ο «Κούρος» τα τελευταία χρόνια δύο φορές το χρόνο, με ικανοποιητική συμμετοχή, στις τελευταίες οργανώσεις κυρίως παιδιών. Παιδιών που δεν έχουν πλέον πού να κάνουν ποδήλατο, δεδομένων των πολλών κινδύνων στις γειτονιές.

[quote]«Κινητικότητα»;[/quote]

Ποια κινητικότητα; Οι κίνδυνοι στο δρόμο δεν είναι μόνο για τα παιδιά αλλά για όλους όσοι επιχειρήσαμε να χρησιμοποιήσουμε ποδήλατο ή να τρέξουμε.

Οι δρόμοι στα Μέγαρα μόνο φιλικοί σε πεζούς και ποδηλάτες δεν μπορούν να χαρακτηρισθούν. Από τη μία το ελλιπέστατο ή γεμάτο ζημιές πεζοδρόμιο, από την άλλη η απροσεξία των οδηγών και εντός πόλης και επιπλέον, τα αδέσποτα … το πόσο τρέχουν τα αυτοκίνητα, το πόσο σκοτάδι είχε ο δρόμος, και οι επιθέσεις αδέσποτων, είναι οι λόγοι που μπήκε και το δικό μου ποδήλατο στην αποθήκη…

Και όχι μόνο αυτό, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι έχει πέσει σε αχρηστία ο ποδηλατόδρομος στη Βαρέα, όπου δεν έχω καταλάβει αν επιτρέπεται η στάθμευση, ή αν ισχύει η ποδηλασία, τη στιγμή που είναι αδύνατη με ένα σωρό «τρύπες» πάνω στην άσφαλτο. Και είναι τόσοι οι άνθρωποι που κάνουν περίπατο καθημερινά στο επικίνδυνο πεζοδρόμιο και άλλοι τόσοι που θα ήθελαν, και ακόμα άλλοι που θέλουν να κάνουν ποδήλατο αλλά δεν ήταν και τόσο εύκολο το καλοκαίρι με τα παρκαρισμένα οχήματα και την κίνηση στον παραλιακό δρόμο.

barea_podilatodromos_athlia

Η εικόνα του ποδηλατόδρομου και του πεζοδρομίου στη Βαρέα σήμερα

Ναι, να έχει κίνηση η παραλία και κόσμο και επισκέπτες, αλλά πώς θα έχει κίνηση χωρίς κατάλληλη πρόσβαση και σχέδιο για σωστή κυκλοφορία και στάθμευση.

Μπορεί το ποδήλατο να εμποδίζει τα αυτοκίνητα και τη στάθμευσή τους και κατά συνέπεια και πελάτες από καταστήματα της παραλίας, όπως της Βαρέας. Ο αντίλογος όμως στο παραπάνω είναι ότι τα καταστήματα θα μπορούσαν να προσελκύσουν τους ποδηλάτες που κάνουν τη βόλτα τους και ακόμα, δεν θα έχουν τη θέα των παρκαρισμένων οχημάτων, ελευθερώνοντας την παραλία. Προϋπόθεση να υπάρχει άλλος χώρος στάθμευσης, βέβαια, που δεν έχει προβλεφθεί για τους βασικούς «πόλους έλξης» επισκεπτών, την Πάχη και τη Βαρέα. Τα άλλα “ψιλά γράμματα” του ζητήματος είναι ότι όπου έχει απαγορευθεί το αυτοκίνητο έχει αποδειχθεί ότι αυξάνεται η επισκεψιμότητα, αλλά “Αφήνει το αυτοκίνητο ο Μεγαρίτης;” 

Ο εγκαταλειμμένος ποδηλατόδρομος θα έπρεπε να μας είχε απασχολήσει εδώ και πολλά χρόνια αφού κατασκευάσθηκε από διοίκησης Σύρκου, με ευρωπαϊκά κονδύλια και έκτοτε αφέθηκε, μετά ήρθαν τα αναψυκτήρια, η «ανάπτυξη», η μόδα του ποδηλάτου πέρασε και ξεχάσαμε πόσο ωραία είναι η βόλτα στη Βαρέα.

 

[quote]Αλλάζουν πρόσωπο με το ποδήλατο[/quote]

Τον τελευταίο καιρό λειτουργεί ο ποδηλατόδρομος Θησείο-Φάληρο στην πρωτεύουσα. Όπως διαβάσαμε, στα τέλη της άνοιξης η πολιτεία έκανε ένα βήμα που έχει γίνει εδώ και χρόνια στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες: το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τις πρώτες προδιαγραφές για ποδηλατικές υποδομές (τις οποίες μάλιστα εκπόνησε το Τμήμα Οδικής Ασφάλειας, Σήμανσης και Σηματοδότησης του υπουργείου). Για τη σύνταξη του τελικού κειμένου ελήφθησαν υπόψη τόσο η εμπειρία 85 δήμων που διαθέτουν ποδηλατόδρομους όσο και η εμπειρία όσων τους χρησιμοποιούν-συστηματικά όχι όπως στην πόλη των Μεγάρων- μέσω διαφόρων συλλογικοτήτων, όπως η Ελληνική Ομοσπονδία Ποδηλασίας, οι Φίλοι του Ποδηλάτου, ο σύλλογος Ποδηλάτες-ισσες.

Η σύνταξη προδιαγραφών ήταν απολύτως αναγκαία. Υπάρχουν σήμερα ποδηλατόδρομοι που είναι εντελώς άχρηστοι – είτε πολύ στενοί, ή καταπατημένοι από τα Ι.Χ., που η μόνη τους θετική λειτουργία είναι ότι βάζουν το ποδήλατο σε δημόσια θέα, ως κομμάτι των μετακινήσεων στον αστικό ιστό.
«Δεν είναι εύκολο να έρθεις εκ των υστέρων και να δημιουργήσεις ποδηλατόδρομους, χωρίς να αφαιρέσεις χώρο από το αυτοκίνητο», λέει ο κ. Βλαστός της αρμόδιας επιτροπής του Πολυτεχνείου. «Το βλέπουμε σε πολλές ελληνικές πόλεις, όπου φορείς και πολίτες… ξεσηκώνονται ενάντια στο ποδήλατο. Υπάρχει νησί που έλαβε πόρους από την Ε.Ε. για να δημιουργήσει σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων, το οποίο δεν λειτούργησε ούτε μια μέρα! Απλά έβαψαν μια άσπρη γραμμή στο πλάι του δρόμου, την οποία βέβαια κατέλαβαν παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Την ίδια στιγμή βλέπουμε παραδείγματα πόλεων όπως η Λουμπλιάνα, που άλλαξαν πρόσωπο μέσα σε λίγα χρόνια πεζοδρομώντας ολόκληρες περιοχές, δίνοντας χώρο στον πεζό, στο ποδήλατο. Εδώ επικρατεί μια μόνιμη άρνηση».

Όμως εμείς εδώ στα Μέγαρα, θέλουμε τουρισμό, προσέλκυση επισκεπτών, κλπ…πώς θα γίνει όταν καταστρέφονται και αυτά ακόμα που έχουμε; Και η Βαρέα που τόσο προσπαθούμε να διαφημίσουμε και τόσο θέλουμε να πηγαίνουμε και οι κάτοικοι της πόλης;

Εκτός από σοβαρή ανάπλαση για την παραλία της Βαρέας, αυτό που θα πρέπει να δει η Δημοτική Αρχή είναι και ένα πλάνο για την κυκλοφορία στην πόλη και να έχουμε ως πολίτες εμείς σωστότερη παιδεία ως οδηγοί και πεζοί στο δρόμο στην καθημερινότητα.

Θα’ναι για την ασφάλεια και το καλύτερο όλων μας.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι είναι πια αυτός ο Αλέξης;

Ένας χρόνος μετά τις εκλογές

Aleka Stamatiadi

Το Τέλος του Κόσμου?

Aleka Stamatiadi