Υγεία

«Παν μέτρον άριστον»… και στο διαβήτη!

thaliakardatoy

γράφει η Θάλεια Καρδάτου, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Η διατροφή είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στην πρόληψη και στην αντιμετώπιση του σακχαρώδη διαβήτη. Όπως έχει επιβεβαιωθεί από αποτελέσματα πολυάριθμων ερευνών σε πρώτη φάση επιβάλλεται να δοθεί έμφαση στο σωματικό βάρος του ασθενούς. Η μείωση του σωματικού βάρους βοηθάει από μόνη της στη διατήρηση των τιμών γλυκόζης του αίματος σε σταθερά επίπεδα. Φυσικά σε δεύτερη φάση τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη καλό είναι να υιοθετήσουν και περαιτέρω συστάσεις που θα βοηθήσουν στον καλύτερο γλυκαιμικό τους έλεγχο.

Διατροφικές συστάσεις για διαβητικούς: 

  • Καταμερισμός των υδατανθράκων μέσα στην ημέρα
  • Προτίμηση σε σύνθετους υδατάνθρακες, μη επεξεργασμένα τρόφιμα (ρύζι- μακαρόνια ολικής αλέσεως)
  • Μικρά και συχνά γεύματα (κάθε 2-3 ώρες περίπου)
  • Κατανάλωση ποικιλίας τροφίμων
  • Κατανάλωση αρκετών φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα (5 μερίδες φρούτων και λαχανικών ημερησίως)
  • Μείωση της κατανάλωσης κορεσμένου λίπους- αύξηση της κατανάλωσης μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών
  • Με μέτρο κατανάλωση ζάχαρης και αλατιού. Η χρήση υποκατάστατων ζάχαρης είναι επιθυμητή
  • Αύξηση της πρόσληψης φυτικών ινών. Καλές πηγές είναι τα φρούτα, τα λαχανικά τα όσπρια και τα προϊόντα ολικής αλέσεως (δημητριακά ψωμί κ.ά.)
  • Άτομα με σακχαρώδη διαβήτη τύπου ΙΙ, θα πρέπει να έχουν γεύματα σε σταθερές ώρες μέσα στην ημέρα
  • Διατήρηση του βάρους σε φυσιολογικά επίπεδα
  • Επιλογή υγιεινού τρόπου μαγειρέματος (βραστά, ψητά ή στον ατμό)
  • Αύξηση φυσικής δραστηριότητας, περπάτημα 20-30 λεπτά καθημερινά

Κάποια παραδείγματα γευμάτων που καταναλώνουν ασθενείς με διαβήτη αναγράφονται στον παρακάτω πίνακα. Το αν αποτελούν τελικά «καλές» ή «κακές» επιλογές φαίνεται από την ανάλυση των θερμίδων και υδατανθράκων που περιέχουν.

ΚΑΛΕΣ” ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΕΥΜΑΤΩΝ  Θερμίδες (Kcal) /μερίδα Υδατ/κες (gr) ΚΑKΕΣ” ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΓΕΥΜΑΤΩΝ  Θερμίδες (Kcal) /μερίδα Υδατ/κες (gr)
Μακαρόνια ολικής αλέσεως με γαρίδες, σάλτσα ντομάτας και φέτα  369 48 Ψάρι τηγανιτό με σάλτσα μαγιονέζας και πατάτες τηγανιτές   910  92
Καλαμάρια γεμιστά με τυρί και λαχανικά  323  8 Μπέργκερ με μπιφτέκι, μπέικον, συνοδευμένο με πατάτες τηγανιτές 2700 309
Σολομός με σως μουστάρδας  241  7 Τηγανιτό κοτόπουλο με πουρέ πατάτας  1030  96
Κοτόπουλο με λιαστή τομάτα   345   20 Σάντουιτς με τόνο και μαγιονέζα, συνοδευμένο και τσιπς και ζαχαρούχο αναψυκτικό  1059   183

Τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη, αυτό που καλό είναι να κάνουν κατά κύριο λόγο, είναι να οργανώνουν τα γεύματα τους και όχι να αποκλείουν ομάδες τροφίμων από το ημερήσιο διαιτολόγιο τους. Ισορροπημένη διατροφή σημαίνει οργάνωση και όχι στέρηση!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Είναι η θλίψη κατάθλιψη;”

Aleka Stamatiadi

Πώς να ξεχωρίζετε τα υγιεινά τρόφιμα

Οδηγίες χρήσης… για καλή ζωή!!!