Θέσεις Σημαντικότερα

Ηλεκτροκίνηση: Μια ευκαιρία για τον τόπο μας

 

Γράφει ο Βαγγέλης Μανώλης,

Φοιτητής της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ,

Συντονιστής της ομάδας “Ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα

 

 

Αναμφίβολα η τεχνολογία εξελίσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και ένα από τα πιο πολυσυζητημένα κεφάλαια είναι αυτό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κάτι από το μέλλον ή μήπως κάτι από το σήμερα;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι αυτοκίνητα τα οποία αντί να καταναλώνουν υγρά καύσιμα, καταναλώνουν ενέργεια με τη μορφή του ηλεκτρισμού. Η ενέργεια αυτή αποθηκεύεται σε μία συστοιχία μπαταριών υψηλής απόδοσης και χωρητικότητας, η οποία -εν τέλη- παρέχεται στον ηλεκτρικό κινητήρα κι έτσι μπορεί να κινείται το όχημα. Χαρακτηρίζονται από την απλή και αθόρυβη λειτουργία τους, την εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά (λόγω χαμηλού κέντρου βάρους) σε συνδυασμό με τις εντυπωσιακές επιδόσεις (άμεση ροπή και απόκριση) που προσφέρει ο ηλεκτροκινητήρας, και τέλος την ασύγκριτα οικονομική λειτουργία τους -λιγότερο από 2€ στα 100 km (με νυχτερινή φόρτιση). Ως εδώ ακούγεται πολύ καλό για να είναι αληθινό, κι όμως είναι αλήθεια. Ωστόσο, όπως κάθε τι, έχει και τα αρνητικά του. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λοιπόν, υστερούν στο ότι περιορίζονται από το πού υπάρχουν σταθμοί φόρτισης.

 

 

Ένας σταθμός φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι όπως το πρατήριο καυσίμων για τα συμβατικά αυτοκίνητα, με μια σημαντική διαφορά· δεν απαιτείται ειδικός χώρος για δεξαμενές καυσίμων, καταλαμβάνει πολύ λίγο χώρο, ενώ ακόμα μπορεί να εγκατασταθεί όπου -όπου- υπάρχει παροχή ρεύματος. Αυτό που κάνει δηλαδή είναι να δίνει ενέργεια -ρεύμα- στη συστοιχία των μπαταριών του αυτοκινήτου (φόρτιση). Υπάρχουν σταθμοί φόρτισης διαφορετικής ισχύος ανάλογα με το πού θα εγκατασταθεί.

Η φόρτιση κατά κύριο λόγο γίνεται στο σπίτι κατά τη διάρκεια της νύχτας, αξιοποιώντας το φθηνότερο νυχτερινό ρεύμα, όπου το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο για πολλές ώρες.  Εκεί, με 8 ώρες φόρτισης μπορεί να πάρει ενέργεια για 100 km (αρκετά για τις ημερήσιες ανάγκες) από μια κοινή πρίζα(2kW), ενώ σε πιο ισχυρό οικιακό σταθμό φόρτισης, μπορεί να πάρει την ίδια ενέργεια σε 2-2.5 ώρες. Από την άλλη, πάνω στον αυτοκινητόδρομο αρκεί μία στάση των 20-30 λεπτών για να φορτίσει όσο θα φόρτιζε στο σπίτι σε 15 ώρες. Το κύριο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, είναι πως δεν είναι αρκετά πυκνό το δίκτυο των σταθμών φόρτισης σε κάθε άκρη της χώρας. Αυτό επηρεάζει την άνεση στα ταξίδια όχι μόνο των παλαιότερων μοντέλων με εμβέλεια 100-120 km, αλλά και  των νέων με εμβέλεια 300+ πραγματικά χιλιόμετρα.

Όπως ακριβώς κάποιος δε θα επισκεφτεί μια περιοχή αν ξέρει ότι εκεί δε θα βρει πρατήριο καυσίμων και κινδυνεύει να «ξεμείνει», αντίστοιχα θα πράξουν και οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι χρήστες αυτοί επιλέγουν την διαδρομή και προορισμό τους με κεντρικό κριτήριο αν θα υπάρχει εκεί κάποιος δημόσια προσβάσιμος σταθμός φόρτισης για το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο. Αυτή τη στιγμή σε όλη την περιοχή από την Αθήνα έως την Κόρινθο, υπάρχουν μόλις δύο δημόσιοι σταθμοί φόρτισης. Ο πρώτος είναι στη Μαγούλα και ο δεύτερος εγκαινιάστηκε πρόσφατα στον δημοτικό χώρο στάθμευσης, στον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό του ΟΣΕ στα Μέγαρα.

Ο σταθμός φόρτισης των Μεγάρων είναι ισχύος 11 kW και μπορεί να δώσει ενέργεια για 100 km, σε 1-2 ώρες ανάλογα το αυτοκίνητο. Ακούγεται πολύς χρόνος για μόνο 100 km, αλλά το όλο σκεπτικό είναι ότι το αυτοκίνητο θα παραμείνει σταθμευμένο έτσι κι αλλιώς για τόση ώρα, όσο ο επισκέπτης πίνει τον καφέ του, γευματίζει, πάει να κάνει τα ψώνια του. Το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο φορτίζει δωρεάν λοιπόν, όσο ο ιδιοκτήτης του κάνει τις δουλειές του. Προσοχή όμως, αυτή η φόρτιση δεν αντικαθιστά -ακόμα- την οικιακή φόρτιση, και ούτε προορίζεται για χρήση στον αυτοκινητόδρομο όπου η στάση πρέπει να είναι όσο πιο σύντομη γίνεται (20-30 λεπτά). Αφορά κυρίως αυτόν που θέλει να επισκεφτεί τον χώρο και σκοπεύει να μείνει εκεί για 1-2-3 ώρες, γι αυτό και ονομάζεται φόρτιση προορισμού (destination charging).

 

 

Αυτό το χαρακτηριστικό στην χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να το δούμε ως μία ευκαιρία να επισκέπτονται περισσότεροι άνθρωποι τον τόπο μας· οικογένειες που ίσως να μην είχαν κάνει στάση εδώ, γιατί πολύ απλά δε τους χρειάστηκε. Πλέον έχουν λόγο να επισκεφτούν τα Μέγαρα για να φορτίσουν και ταυτόχρονα να ψωνίσουν, να φάνε, κλπ. Θα έχουν κι άλλες επιλογές μόλις τοποθετηθούν δημόσια προσβάσιμοι σταθμοί φόρτισης και στις πιο τουριστικές περιοχές του δήμου μας.

Βρισκόμαστε μία ανάσα από την Αθήνα και την Κόρινθο και αυτό κάνει τις περιοχές μας (Νέα Πέραμο, Αλεποχώρι/Ψάθα, Πάχη/Βαρέα και Κινέτα) ιδανικές για σύντομες επισκέψεις μερικών ωρών -ακριβώς αυτό που αναζητούν οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ας τους υποδεχτούμε λοιπόν, μία πολυμελή κοινότητα που συνεχώς αυξάνεται. Το μέλλον ξεκινά τώρα.

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

“Ανοίξτε τις βρύσες να φύγει το λασπόνερο”

Και τρίτο χοτσπότ για πρόσφυγες στη Δυτ. Αττική

Επιχειρώντας σήμερα και αύριο

Aleka Stamatiadi