Πολιτική

Γ. Πομώνης: “Το τρένο από τα Λιόσια δεν είναι ακίνδυνο”

Επειδή πολλά γράφονται και ακούγονται γι’ αυτό το κρίσιμο ζήτημα, θέλω με την δημόσια παρέμβαση μου να συνεισφέρω με συγκεκριμένα στοιχεία, στην προσπάθεια όλων μας για πληρέστερη ενημέρωση των πολιτών.
Επιπλέον θέλω να ξεκαθαρίσω την προσωπική μου θέση, ως προς την απόφαση γνωμοδότησης επί της ΜΕΛΈΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΏΝ ΕΠΙΠΤΏΣΕΩΝ ΤΟΥ ΈΡΓΟΥ ΤΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΉΣ ΛΙΌΣΙΑ ΜΈΓΑΡΑ.

Όπως ανέφερα στο δημοτικό συμβούλιο η αξιολόγηση μίας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, είναι μια σύνθετη και δύσκολη διαδικασία, που αποσκοπεί στην διερεύνηση και τον εντοπισμό των αρνητικών επιπτώσεων του έργου, στο άνθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον.
Δηλαδή δεν είναι διαδικασία απόφασης για την αναγκαιότητα Χωροθέτησης ή στρατηγικού σχεδιασμού ενός έργου.
Αυτά τα ζητήματα  αφορούν τις μελέτες Στρατηγικής Ανάπτυξης και Χωροταξίας των Δήμων,των Περιφερειών και των Υπουργείων.

Με δεδομένα λοιπόν τα παραπάνω, οι παρατηρήσεις, οι ενστάσεις και οι αντιρρήσεις μου, επικεντρώθηκαν καθαρά στην γνωμοδότηση επί της συγκεκριμένης ΜΠΕ, που έχει εκπονηθεί απο τον ενδιαφερόμενο φορέα.
Μοναδικός στόχος μου ήταν να συμβάλλω ως δημοτικός σύμβουλος που διαθέτει πολιτική εμπειρία σε θέματα γνωμοδοτήσεων ΜΠΕ, στην προστασία της ποιότητας ζωής των πολιτών και του περιβάλλοντος της περιοχής μας.

Με βάση λοιπόν τα αναφερόμενα στην μη τεχνική έκθεση, προκύπτει ότι η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΈΝΗ ΜΠΕ:

α) δεν προβλέπει τα αναγκαία τεχνικά έργα και μέτρα προστασίας για πεζούς και οχήματα εντός των οικιστικών περιοχών.
Δηλαδή πεζογεφυρές με προδιαγραφές για άτομα με αναπηρία και ηλικιωμένους, καθώς και ανισόπεδες διαβάσεις για οχήματα.
Οι  διαβάσεις της οικιστικής περιοχής της Νέας Περάμου στον Λουτρόπυργο, στο Νεράκι, στο Μετόχι, στον Άγιο Παντελεήμονα, στο Κέντρο και στο Κουλουριωτικό μονοπάτι και φυσικά οι κρίσιμες διασταυρώσεις της ΠΕΟΑΚ στον Καρδατά, στον Ευταξία και στην Πειραϊκή, χρειάζονται οπωσδήποτε ανισόπεδες διαβάσεις.
Γνωστά είναι τα δυστυχήματα που έγιναν λόγω της έλλειψης ανισόπεδων διαβάσεων κατά το παρελθόν.
Βέβαια αυτό τότε δικαιολογήτω, γιατί η παλαιά γραμμή είχε κατασκευαστεί το 1890 επί εποχής Χαρίλαου Τρικούπη.
Είναι δυνατόν το 2020 να σχεδιάζονται συγκοινωνιακά έργα με προδιαγραφές οδικής ασφάλειας του 19ου αιώνα, και εμείς να τα αποδεχόμαστε?

β) δεν περιλαμβάνει έργα λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης πόλεων, όπως ποδηλατόδρομους, πεζοδρόμια και δενδροφυτεύσεις εντός των οικιστικού ιστού της Νέας Περάμου, τον οποίο διασχίζει για 5 χιλιόμετρα.
Επιπλέον δεν αντιμετωπίζει επαρκώς τα προβλήματα θορύβου που θα υπάρχουν, κυρίως από τις εμπορικές μεταφορές.
Ανάλογες παρεμβάσεις προβλέπει η μελέτη και ορθά για την Ελευσίνα.
Για την Νέα Πέραμο γιατί δεν προβλέπει?

γ) δεν εμπεριέχει τις οριστικές μελέτες οριοθέτησης των μεγάλων και επικίνδυνων ρεμάτων της περιοχής του έργου, όπως είναι τα ρέματα του Γιώργη, του Κακορέματος, της Καμάρας κ.α.
Αυτή η σημαντική έλλειψη στην μελέτη, δεν διασφαλίζει την ορθότητα κατασκευής των τεχνικών υδραυλικών έργων, με κίνδυνο το έργο να κατασκευαστεί με λανθασμένα και αδιευθέτητα τεχνικά.
Αυτό θα αυξήσει τις ήδη μεγάλες πιθανότητες για νέες καταστροφικές πλημμύρες στην Νέα Πέραμο, αλλά και στην Λάκκα Καλογήρου- Αλμυρές.
Περιοχές που ως γνωστόν είναι χαρακτηρισμένες ως ΥΨΗΛΟΎ ΚΙΝΔΎΝΟΥ στο ΕΘΝΙΚΌ ΣΧΈΔΙΟ ΑΝΤΙΜΕΤΏΠΙΣΗΣ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΏΝ ΠΛΗΜΜΥΡΏΝ.
Μην ξεχνάμε ότι τις αρνητικές συνέπειες αυτών των σοβαρών παραλείψεων, τις αντιμετωπίζουν όλες οι περιοχές του Δήμου μας, λόγω των εσφαλμένων και αδιευθέτητων τεχνικών της Ολυμπίας οδού και του Προαστιακού.
Πρέπει να αφήσουμε να επαναληφθεί το ίδιο εγκληματικό λάθος?

δ) δεν αποκλείει τις εμπορικές μεταφορές επικίνδυνων φορτίων, όπως υγρά καύσιμα, χημικά, βιομηχανικά απόβλητα κ.α , μέσα από την πόλη της Νέας Περάμου.
Αυτές οι μεταφορές επικίνδυνων φορτίων εντός οικιστικών περιοχών, έχουν γίνει αιτία για σοβαρότατα δυστυχήματα ανά τον κόσμο, με απώλειες σε ανθρώπινες ζωές και ανυπολογιστές ζημιές σε κατοικίες και επιχειρήσεις.
Είναι δυνατόν να λέμε ΝΑΙ σε αυτές τις επικίνδυνες μεταφορές?

ε) δεν προβλέπει σύγχρονες προδιαγραφές αστικού ηλεκτρικού τρένου για την άμεση και συχνή εξυπηρέτηση των επιβατών, αφού δεν λαμβάνει ύπ όψιν τα νέα οικιστικά δεδομένα και τα νέα σχέδια πόλης.
Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι δεν προβλέπει στάσεις για κύριους οικισμούς όπως το Νεράκι, το Ακρογιάλι, την Λάκκα Καλογήρου κ.ά.
Έτσι θα αναπτυχθούν αυτές οι περιοχές?

στ) δεν λαμβάνει ύπ όψιν το νέο ΓΠΣ των Μεγάρων και ιδιαίτερα την εγκεκριμένη τουριστική περιοχή της Βαρέας.
Αυτό φαίνεται από το γεγονός, ότι η μελέτη δεν προβλέπει την επέκταση της γραμμής 5 μέχρι το αστικό κέντρο της Βαρέας και την κατασκευή σύγχρονου τερματικού Σταθμού.
Αντίστοιχος βέβαια Σταθμός προβλέπεται να κατασκευαστεί και ορθά, στην περιοχή Ζωφριά των Άνω Λιοσίων.
Αυτό είναι μιά σημαντική παράλειψη και μιά λάθος πολιτική επιλογή, ενάντια στην επιτακτική ανάγκη για τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.
Μπορεί να αδιαφορεί κάποιος για αυτή την αναγκαιότητα?

ζ) αναφέρετε σε μελλοντικούς αγωγούς καυσίμων και δεν αποκλείει την κατασκευή τους δίπλα από τα σπίτια της Νέας Περάμου.
Σε όλους μας είναι γνωστή η μεγάλη επικινδυνότητα αυτών των αγωγών.
Δυστυχώς η μελέτη αφήνει ορθάνοιχτη την κατασκευή τους, στο άμεσο μέλλον.
Γι’ αυτό το φλέγον ζήτημα, μεταφορικά και κυριολεκτικά, δεν πρέπει να ανησυχούμε?

Τελειώνοντας θέλω να αναφερθώ και στην απαράδεκτη ακύρωση του αρχικού σχεδιασμού, που προέβλεπε μέσω της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής το τρένο να έφτανε μέχρι τον πρώην Σταθμό Πελοποννήσου (δίπλα στο Μετρό).
Δηλαδή το Υπουργείο Υποδομών από την μία πλευρά καταργεί αυτή την σημαντική προοπτική για άμεση πρόσβαση στο Μετρό, ενώ από την άλλη προσθέτει επιβαρυντικές και επικίνδυνες δραστηριότητες, που δεν υπήρχαν στο αρχικό Ρυθμιστικό Σχέδιο.

Για όλες τις παραπάνω αρνητικές προβλέψεις, παραλείψεις και επιπτώσεις, που συνυπάρχουν στην ασαφή και προβληματική ΜΠΕ, ψήφισα ΌΧΙ στην έγκριση της.

Τέλος επειδή πιστεύω ότι η λειτουργία ενός σύγχρονου, ασφαλούς και μόνο επιβατικού τρένου, έχει να προσφέρει και θετικά στοιχεία στην περιοχή μας.

Θα ζητούσα αν είχα κομματική ή άλλη πρόσβαση, από τον αρμόδιο Υπουργό μεταφορών να δώσει άμεσα εντολή:

– να αναθεωρήσει την ΜΠΕ, καταργώντας τις επικίνδυνες δραστηριότητες των μεταφορών επικίνδυνων φορτίων και των αγωγών καυσίμων.
– να προβλέψει σύγχρονες προδιαγραφές, με ανισόπεδες διαβάσεις, πεζογεφυρές, επιπλέον Σταθμούς και στάσεις κ ά.
– να σχεδιάσει και να κατασκευάσει, βάσει οριστικών μελετών οριοθέτησης και διευθέτησης, τα αναγκαία έργα αντιπλημμυρικής προστασίας.

Όταν λοιπόν γίνουν όλα τα παραπάνω, τότε πιστεύω ότι δεν θα υπάρχουν αντιρρήσεις και ενστάσεις για την έγκριση της αναθεωρημένης ΜΠΕ και την πραγματοποίηση αυτού του έργου.

Ίδωμεν!!

Με εκτίμηση
Γιάννης Πομώνης
Δημοτικός σύμβουλος

Υστερόγραφη διευκρίνιση

Όλα όσα ανέφερα για την Νέα Πέραμο, σε αυτή την φάση δεν αφορούν την πόλη των Μεγάρων.
Ο σχεδιασμός προβλέπει η  σιδηροδρομική γραμμή να καταλήξει στον υπάρχοντα Σταθμό του Προαστιακού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Νίκος Νικόλιζας: “Τα Μέγαρα έπρεπε να ήταν Παρίσι”

Aleka Stamatiadi

Άγγελος Μακρυγιάννης: Ερχόμαστε για να δώσουμε ελπίδα

Όχημα Bobcat προσέφερε η Περιφερειακή Ένωση Δήμων στο δήμο Μεγαρέων