Ο Σύλλογος Επιστημόνων Μεγάρων δραστηριοποιείται από το 1976 και έκτοτε συμμετέχει στον δημόσιο διάλογο για όλα τα θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη της περιοχής, όχι μόνο των Μεγάρων αλλά συνολικά της Δυτικής Αττικής.
Παρακολουθούμε με ενδιαφέρον τη δημόσια συζήτηση για τη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, υπό τον τίτλο: «Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης», στην οποία μεταξύ άλλων προβλέπεται δημιουργία Περιφερειακής Έδρας Πρωτοδικείου στη Δυτική Αττική, με σκοπό την εξυπηρέτηση των Δήμων Μεγαρέων, Ασπροπύργου, Ελευσίνας και Μάνδρας – Ειδυλλίας, κάτι το οποίο είναι άκρως θετικό για την περιοχή μας.
Η επιλογή της πόλεως των Μεγάρων ως μίας εκ των δύο Περιφερειακών εδρών του Πρωτοδικείου Πειραιώς, πέρα από την ιστορική αξία του Ειρηνοδικείου Μεγάρων καθώς αυτό λειτουργεί εδώ και σχεδόν 200 χρόνια αλλά και λόγω των αντικειμενικών και τεχνοκρατικών χαρακτηριστικών της πόλης, καθίσταται ορθή και επιπλέον δικαιώνει το πάγιο και δίκαιο αίτημα για ανάπτυξη όλων των περιοχών της Δυτικής Αττικής.
Εστιάζοντας στα τεχνικά και αντικειμενικά χαρακτηριστικά της επιλογής των Μεγάρων ως περιφερειακής έδρας του Πρωτοδικείου Πειραιώς πρέπει να σταθούμε στον κύριο στόχο αυτής της αναδιάρθρωσης που είναι η πιο γρήγορη και αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης, κάτι που έχει μόνο θετικές συνέπειες στην κοινωνία, στην οικονομία και την καθημερινότητα των πολιτών.
Με τον όρο καθημερινότητα η σχετική έκθεση που λήφθηκε υπόψη για την πρόταση της πόλης των Μεγάρων, δεν εννοεί το πόσο γρήγορα μεταβαίνει κανείς στο δικαστήριο, αν θα κάνει δηλαδή 10 ή 20 λεπτά διαδρομή, κάτι που αποτελεί το μοναδικό επιχείρημα όσων αντιδρούν στην επιλογή των Μεγάρων, αλλά το πόσο γρήγορα ολοκληρώνεται μία υπόθεση.
Καθημερινότητα είναι και η ποιότητα ζωής των επισκεπτών και εργαζόμενων της υπηρεσίας, που επηρεάζεται από την κίνηση που θα συναντήσουν, το καυσαέριο, τον θόρυβο, την ευκολία και οικονομία στη στάθμευση και βέβαια τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της τοποθεσίας κατά την παραμονή επισκεπτών και εργαζόμενων. Μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα που αναιρεί και το επιχείρημα φίλων και όμορων Δήμων για δήθεν δύσκολη μετάβαση των πολιτών προς τα Μέγαρα, αποτελεί και η διασύνδεση του νέου προαστιακού σιδηρόδρομου Δυτικής Αττικής, που ολοκληρώνεται το 2026 και θα ενώνει το κέντρο της πόλης των Μεγάρων με τις πόλεις της Δυτικής Αττικής και την αστική συγκοινωνία Αθηνών και Πειραιώς (μετρό, λεωφορεία κλπ).
Η επιλογή των Μεγάρων απαντά και στους εθνικούς και κοινοτικούς στόχους της αποσυγκέντρωσης και φυσικά της βιώσιμης ανάπτυξης. Η τοποθέτηση όλων των υπηρεσιών στην περιοχή της Ελευσίνας δημιουργεί ένα δεύτερο κέντρο και δεν ευνοεί την περιφερειακή ανάπτυξη. Η λογική μιας νέας συγκέντρωσης υπηρεσιών και δομών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μακροπρόθεσμη υποβάθμιση και ερημοποίηση των γύρω περιοχών από το νέο κέντρο.
Άλλωστε το ίδιο το ρυθμιστικό σχέδιο Αθηνών (4277/2014) στο άρθρο 9, στις κατευθύνσεις για την οργάνωση των Χωρικών Ενοτήτων της Αττικής ορίζει πως η Χωρική Υποενότητα Μεγαρίδας αποτελεί απόθεμα γης για τη μελλοντική (μεσομακροπρόθεσμη) εσωτερική αποκέντρωση της Αττικής, μέσω νέων μορφών οργανωμένης χωρικής ανάπτυξης σε θέσεις με πολύ καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα.
Όταν νομοθετούμε για την κοινωνία δεν είναι ωφέλιμο να αποφασίζουμε βασισμένοι μόνο σε νούμερα, γεγονός που αντιλαμβάνεται πλήρως και ο αξιότιμος υφυπουργός Δικαιοσύνης κ. Μπούγας, ο οποίος στη συνάντησή του με τους τέσσερις, εμπλεκόμενους με το θέμα, Δημάρχους της Δυτικής Αττικής, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Δεν υπολογίζουμε μόνο τη δύναμη των αριθμών». Άλλωστε αν επικρατήσει μόνο η λογική των αριθμών θα πρέπει να κλείσουμε σχολεία, περιφερειακά πανεπιστήμια, να καταργήσουμε ακτοπλοϊκά δρομολόγια σε ακριτικά νησιά κλπ.
Ακόμη και αν η επιχειρηματολογία των φίλων πολιτών της γειτονικής μας Ελευσίνας (η οποία ειρήσθω εν παρόδω είναι μία πόλη που οι Μεγαρείς εμπράκτως αγαπάμε, «βγαίνουμε», δουλεύουμε και διατηρούμε προσωπικές φιλίες) δεν εξαντλούνταν στη διαφορά του δεκαλέπτου μετάβασης, αν στρέψουμε την προσοχή μας στα νούμερα θα παρατηρήσουμε ότι πρόκειται για δύο περιοχές που εξυπηρετούν σχεδόν ίδιο αριθμό υποθέσεων με βασική διαφορά εκείνη των Μεγάρων, την ταχύτερη διεκπεραίωση υποθέσεων, που είναι και το ζητούμενο ως χαρακτηριστικό και μας δίνει και ταχύτερη απόδοση δικαιοσύνης.
Η επιλογή των Μεγάρων συγκεντρώνει τόσο τα τεχνικά χαρακτηριστικά όσο και το δίκαιο αίτημα της ισότιμης ανάπτυξης όλων των περιοχών της Δυτικής Αττικής. Η επιχειρηματολογία βασισμένη μόνο σε γεωγραφικά κριτήρια, ευνοεί τον διχασμό μεταξύ των πολιτών της Δυτικής Αττικής και μόνο αρνητικά μπορεί να επηρεάσει τις προοπτικές ανάπτυξης ολόκληρης της Δυτικής Αττικής, που είναι και το διαχρονικό ζητούμενο όλων μας.
Καλούμε τους Βουλευτές της Δυτικής Αττικής και όλους τους εμπλεκόμενους να πράξουν το δίκαιο και ορθολογικό και να στηρίξουν την επιλογή των Μεγάρων που προέκυψε μετά από διαπιστώσεις και αξιολογήσεις ενός διεθνούς φορέα.
Να επιμείνουμε στη οικονομική ανάπτυξη όλων των περιοχών.
Να διατηρήσουμε την κοινωνική συνοχή.
Να μην ερημώσουμε.
Μα κυρίως, ομονοώντας και από κοινού να εργαστούμε για μία Δυτική Αττική με πολίτες ίσων ευκαιριών στην ανάπτυξη, στην πρόοδο και στη Δικαιοσύνη.
Το Δ.Σ του Συλλόγου Επιστημόνων Μεγάρων