Π. Μαργέτης: «Συνασπισμένη και συντονισμένη απόπειρα να καταδειχθεί η πόλη των Μεγάρων ακατάλληλη»
Βαρύ το κλίμα για τους βουλευτές ΝΔ
Να γίνει η έδρα του Πρωτοδικείου Πειραιώς στα Μέγαρα, όπως εισηγείται το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, υποστήριξε το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων, με ομόφωνο ψήφισμα, στην έκτακτη συνεδρίαση που συνεκλήθη την Παρασκευή.
Οι τοποθετήσεις και το ζήτημα που ανέκυψε φέρνουν στην προσκήνιο της πολιτικής επικαιρότητας διαχρονικές παθογένειες ή και στρεβλές κινήσεις παρελθόντων ετών, που οδήγησαν σε τετελεσμένα υποβάθμισης, κατά της πόλης των Μεγάρων και της Νέας Περάμου.
Το έκτακτο της συνεδρίασης προέκυψε καθώς έντονες είναι οι αντιδράσεις των Δήμων Ελευσίνας, Μάνδρας – Ειδυλλίας και Ασπροπύργου για την κατάργηση ουσιαστικά του Πρωτοδικείου Ελευσίνας, ενώ βαρύ ήταν το κλίμα στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Μεγάρων για τους κυβερνητικούς βουλευτές της Δυτικής Αττικής, που καλούνται να μεταφέρουν τα αντικρουόμενα αιτήματα των δήμων της περιοχής στην κυβέρνηση.
Αρχικά, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγάρων, τον λόγο πήρε ο Δήμαρχος Μεγαρέων Παναγιώτης Μαργέτης, λέγοντας ότι γίνεται μια συνασπισμένη απόπειρα να καταδειχθεί η πόλη των Μεγάρων ακατάλληλη για έδρα του Πρωτοδικείου Πειραιώς, επικράτησε άσχημος θόρυβος, ο Υφυπουργός δικαιοσύνης συγκάλεσε σύσκεψη και άκουσε με προσοχή όλους τους δημάρχους: «Κανείς δεν έθεσε επιχειρήματα στη βάση του νομοσχεδίου παρακάμπτοντας το νομοσχέδιο που εξυπηρετεί τις ανάγκες της χώρας. Είναι απαράδεκτο να εκδίδεται ψήφισμα κατά των Μεγάρων και να διατυπώνονται άσχημες απόψεις. Ο νόμος και η δικαιοσύνη δεν αποδίδεται με το θυμικό. Άκρατο συναίσθημα και σκοπιμότητες δεν οδηγούν σε καλό».
Π. Μαργέτης: “Να ληφθεί απόφαση χωρίς μικροπολιτικούς συσχετισμούς και ατεκμηρίωτες τοπικές αντιδράσεις”
Αναλυτικότερα, στην τοποθέτησή του ο Δήμαρχος Μεγαρέων Παναγιώτης Μαργέτης ανέφερε τα παρακάτω:
«Στις 31.3.2022 υπογράφηκε μεταξύ της Ελληνικής Κυβέρνησης, δια του Υπουργείου Δικαιοσύνης και της Παγκόσμιας Τράπεζας, συμφωνία για τη στήριξη της δικαστικής μεταρρύθμισης στην πολιτική και στην ποινική δικαιοσύνη, στο πλαίσιο της ευρείας διοικητικής μεταρρύθμισης, μετά την εφαρμογή των προγραμμάτων Δημοσιονομικής Προσαρμογής.
Επισημαίνεται ότι η Παγκόσμια Τράπεζα είναι διεθνής οικονομικός οργανισμός, ο οποίος παρέχει οικονομική και τεχνική βοήθεια σε αναπτυσσόμενες χώρες για αναπτυξιακά έργα.
Μεγάλη εταιρεία διεξήγαγε τη σχετική έρευνα εντός των δικαστηρίων και των εισαγγελικών αρχών ολόκληρης της χώρας.
Το εγχείρημα χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος της ως άνω ανάθεσης αποτέλεσε η διατύπωση προτάσεων στο ελληνικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, μέσω των σχετικών ευρημάτων, αναφορικά με την επίτευξη ίσης κατανομής στον φόρτο εργασίας των δικαστικών λειτουργών, αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας στο έργο τους, καθώς και εκκαθάρισης των υποθέσεων ενώπιον των δικαστηρίων.
Στην έκθεση-αναφορά που υποβλήθηκε αναγνωρίστηκαν υπάρχουσες ανισορροπίες και παθογένειες στον ισχύοντα δικαστικό χάρτη. Η έκθεση δε αυτή αποτέλεσε τη βάση για την προτεινόμενη νομοθετική αλλαγή.
Η προσεκτική και διεξοδική μελέτη της, από τους νομοθετούντες προβάλλει ως απαραίτητη, καθώς η πλήρωση των τιθέμενων κριτήριων για την επικείμενη αναδιάταξη στον δικαστικό χάρτη θα επιφέρει την αναμενόμενη και επιθυμητή μεταρρύθμιση στο πεδίο της δικαιοσύνης, στα πρότυπα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών με υψηλές επιδόσεις στον τομέα αυτό.
Από την Πέμπτη 4 Απριλίου 2024 τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, υπό τον τίτλο: «Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης».
Βασικός και κύριος σκοπός του νομοσχεδίου είναι:
α) η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης μέσω της αναδιάρθρωσης των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων και του καθορισμού της έδρας και της περιφέρειάς τους με σκοπό την επιτάχυνση και την ποιοτική απονομή της δικαιοσύνηςπου αποτελεί πάγιο αίτημα των πολιτών αλλά και του συνόλου του δικαστικού κόσμου.
Ποιοι είναι οι στόχοι που πρέπει να επιτευχθούν με την αναδιαμόρφωση του δικαστικού χάρτη της χώρας;
α) η ορθολογικότερη κατανομή της δικαστικής ύλης στο υπάρχον δικαστικό προσωπικό, η πλήρης και αποτελεσματική αξιοποίηση των δυνατοτήτων του προσωπικού αυτού για την αποσυμφόρηση των μεγάλων δικαστηρίων
β) με την ταχύτερη, αμεσότερη και ποιοτικότερη απονομή της δικαιοσύνης δημιουργούνται οι βέλτιστες συνθήκες για την οικονομία και την καθημερινότητα των πολιτών.
Έτσι λοιπόν: Στο άρθρο 6 του εν λόγω σχεδίου νόμου που έχει τίτλο «Αναδιάρθρωση πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και καθορισμός της κατά τόπο αρμοδιότητάς τους» αναφέρεται ότι: Ως μία από τις δύο περιφερειακές έδρες του Πρωτοδικείου Πειραιώς ορίζονται τα Μέγαρα, στην κατά τόπο αρμοδιότητα των οποίων εμπίπτουν οι Δήμοι Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Μεγαρέων και Μάνδρας–Ειδυλλίας.
Αυτό όπως καταλαβαίνουμε όλοι είναι οιωνός θετικών εξελίξεων για τον Δήμο μας διότι πέρα από την αναπτυξιακή προοπτική που θα επιφέρει εξυπηρετεί και τον σκοπό της Αποκέντρωσης με στόχο την αποσυμφόρηση ήδη κορεσμένων, από Υπηρεσίες, περιοχών, όπως για παράδειγμα η γειτονική μας Ελευσίνα.
Μα πάνω απ’ όλα αποτελεί θετική εξέλιξη το γεγονός ότι η πόλη των Μεγάρων πληροί προφανώς τα διεθνή κριτήρια και πρότυπα που τέθηκαν υπόψη της Ελληνικής Κυβέρνησης στη διαμόρφωση του περιεχομένου των συγκεκριμένων διατάξεων του σχεδίου νόμου.
Άρα και μετά από όσα σας ανέφερα κατανοούμε όλοι ότι ζητούμενα όπως: διαφορά πρόσβασης δέκα λεπτών περίπου, διαφορές χιλιομετρικών αποστάσεων 18χλμ, και τόσα άλλα τα οποία ακούστηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο του όμορου Δήμου Ελευσίνας δεν έχουν σχέση με τον σκοπό και τους στόχους που θέλει να πετύχει ο νέος Δικαστικός Χάρτης. Αποτελούν απλώς επιχειρήματα των φίλων δικηγόρων των όμορων Δήμων με μόνο στόχο τη βελτίωση της επαγγελματικής τους καθημερινότητας.
Διότι ο μέσος άνθρωπος επισκέπτεται τα δικαστήρια μία έως δύο φορές τον χρόνο. Σε αντίθεση με τους δικαστικούς λειτουργούς και υπαλλήλους που βρίσκονται εκεί κάθε μέρα και το πόρισμα αποδεικνύει ότι απαιτούν και χρειάζονται ασφαλή κτήρια, μεγάλους και άνετους χώρους σε φιλικές πόλεις χωρίς ρύπανση και θόρυβο για να επιτελούν με πνευματική ηρεμία και νηφαλιότητα το λειτούργημά τους. Θα ήθελα να σας πω ακόμα πως δεν πρέπει να φοβόμαστε την Αποκέντρωση φίλοι και γείτονες Δήμοι της Δυτικής Αττικής.
Μέχρι σήμερα το ελληνικό κράτος έχει ξεκινήσει την αποκέντρωση στην περιοχή του λεκανοπεδίου, όπου τα υπουργεία και άλλες υπηρεσίες απομακρύνονται από το κέντρο της Αθήνας, π.χ. το υπουργείο Παιδείας μεταφέρθηκε στο Μαρούσι, το υπουργείο Δικαιοσύνης βρίσκεται στο πάρκο Γουδή, το υπουργείο Ναυτιλίας μεταφέρθηκε από το κέντρο του Πειραιά, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας στην Κηφισίας και μια σειρά άλλων περιπτώσεων που κάνουν σαφές ότι υπάρχει πλέον εφαρμογή σχεδίου αποκέντρωσης από το κέντρο προς την περιφέρεια.
Δυστυχώς και στην περιοχή της Δυτικής Αττικής κατά το παρελθόν όλες οι δημόσιες υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν στην Ελευσίνα (ΔΟΥ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ, Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης) με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί αφενός μία υδροκέφαλη Περιφερειακή Ενότητα και αφετέρου να έχει καλλιεργηθεί η συνείδηση στους πολίτες της Ελευσίνας, ότι όλες οι υπηρεσίες πρέπει να συγκεντρώνονται εσαεί εκεί.
Αν εξακολουθήσουμε να λειτουργούμε με όρους υπερσυγκέντρωσης και όχι αποκέντρωσης σε λίγα χρόνια θα κληθούμε να αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα αποκέντρωσης της ίδιας της Ελευσίνας, όπως κάνουμε τώρα για τον Πειραιά και την Αθήνα.
Αυτό που είναι ανάγκη να καταλάβουμε όλοι όσοι συμμετέχουμε στη διαβούλευση είναι ότι πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν οι παράγοντες που συντείνουν στην αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης, κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί, όχι με δεδομένα και κριτήρια ιδιοτελή, ωφελιμιστικά και στα στενά όρια πολιτικών ή μικροκομματικών σκοπιμοτήτων ή την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων.
Δεν είναι ωφέλιμο να συμμετέχουμε στη διαβούλευση με γνώμονα τα συντεχνιακά ενδεχομένως συμφέροντα και χωρίς μακρόπνοο σχεδιασμό και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Η έμφαση, κατά τη λήψη της τελικής απόφασης, θα είναι ωφέλιμο για όλους να δοθεί στην πλήρωση ποιοτικών standards, βάσει διεθνών προτύπων και της εμπειρίας άλλων χωρών. Αυτά αναδεικνύονται στην υποβληθείσα έκθεση. Εκεί θα εστιάσουμε και γι’ αυτό προτάχθηκε η πόλη μας. Αυτό αποτυπώνουν και οι απόψεις έμπειρων αξιωματούχων, με τεχνογνωσία και διεθνή εμπειρία για ένα τόσο κρίσιμο θέμα. Ειδάλλως θα ακούγονταν μόνο μεμονωμένες φωνές τοπικών παραγόντων.
Και για να έρθουμε στα δρώμενα των τελευταίων ημερών, παρακολουθήσαμε όλοι εδώ στον Δήμο Μεγαρέων με αμηχανία ίσως και με απορία, σχόλια κάπως υποτιμητικά για τον τόπο μας και τις υποδομές του σε μία προσπάθεια απόλυτης υποβάθμισης και απόκρυψης όσων στοιχείων και δεδομένων τόση ώρα σας αναφέρω.
Μία συνασπισμένη και συντονισμένη απόπειρα να καταδειχθεί η πόλη των Μεγάρων ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ για να είναι περιφερειακή έδρα του Πρωτοδικείου Πειραιώς. Έκτακτα Δημοτικά Συμβούλια, ψηφίσματα δικηγόρων, αντιδράσεις και δηλώσεις από αιρετούς και ένας άσχημος θόρυβος επικράτησε.
Λόγω αυτής της συντονισμένης αντίδρασης, ο υφυπουργός δικαιοσύνης κ. Μπούγας συγκάλεσε σύσκεψη με όλους τους δημάρχους της περιοχής καθώς και τους τοπικούς βουλευτές, όπου ο καθένας κατέθεσε τις απόψεις του και τις θέσεις του.
Ο υφυπουργός άκουσε με προσοχή όλους τους δημάρχους. Να σημειωθεί ότι και στη συνάντηση με τον Υπουργό κανείς από τους Δημάρχους όμορων ενιστάμενων Δήμων δεν έθεσε επιχειρήματα επί της ουσίας του νομοσχεδίου. Μείνανε και πάλι στα χιλιόμετρα, στην ταλαιπωρία των δικηγόρων, στην έλλειψη συγκοινωνίας ακόμα και προαστιακού – μάλλον εκ παραδρομής – παρακάμπτοντας κάθε μα κάθε ζητούμενο του νομοσχεδίου που εξυπηρετεί το εθνικό σχέδιο της Ελληνικής Κυβέρνησης για τον νέο Δικαστικό Χάρτη της Χώρας.
Συνοψίζοντας: Η αντιπαράθεση με τον Δήμο Ελευσίνας, όπως και με κάθε Δήμο της Περιφερειακής μας ενότητας, δεν είναι ο στόχος μας και θεωρώ απαράδεκτο να εκδίδεται ψήφισμα, όχι υπέρ της Ελευσίνας, αλλά κατά των Μεγάρων.
Και μάλιστα να διατυπώνονται τέτοιες απόψεις ενώπιον του Υπουργού με τρόπο άκομψο, προσβλητικό που δεν συνάδει με την αστική ευγένεια.
Μία ερμηνεία των όσων συνέβησαν είναι το ότι οι εμπλεκόμενοι διακατέχονταν από έντονο και πηγαίο συναίσθημα, αλλά ο νόμος και η Δικαιοσύνη δεν αποδίδεται με το θυμικό.
Τα Εθνικά Σχέδια και ο εθνικός προγραμματισμός που αφορά στον νέο Δικαστικό Χάρτη και στις επιλογές των νομοθετούντων δεν χωρά τίποτα άλλο πέρα από την τήρηση των συμβάσεων του διεθνούς δικαίου. Άκρατο συναίσθημα και μικροπολιτικές σκοπιμότητες δεν βρίσκουν έδαφος προσγείωσης στον τόπο της λογικής.
Άλλωστε να υπενθυμίσω σε όλους μας ότι δεν πρόκειται για ποδοσφαιρικό αγώνα ο οποίος θα αναδείξει νικητή και ηττημένο. Νικητής πρέπει να είναι η ποιότητα και η ταχύτητα απονομής της Δικαιοσύνης με βάση τεχνοκρατικά κριτήρια και διεθνή standards. Θέλοντας να δώσουμε το δικό μας στίγμα στη διαβούλευση θα εκδώσουμε ψήφισμα το οποίο θα ευθυγραμμίζεται με το σκεπτικό αυτό και θα περιλαμβάνει τα ανωτέρω διαλαμβανόμενα. Επίσης θα συνταχθεί και υπόμνημα που θα υποβληθεί στους αρμόδιους για τη στήριξη των θέσεών μας”.
“Είμαστε βέβαιοι ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί με βάση τα τεχνοκρατικά κριτήρια που προκύπτουν μέσα από τις μελέτες των διεθνών οργανισμών, που κατέληξαν στην επιλογή της πόλεως των Μεγάρων ως Περιφερειακή Έδρα του Πρωτοδικείου Πειραιώς και όχι με βάση μικροπολιτικούς συσχετισμούς και ατεκμηρίωτες τοπικού χαρακτήρα αντιδράσεις”.
Το ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Μεγαρέων
Στο Ψήφισμα του δημοτικού συμβουλίου Μεγάρων υπέρ του ορισμού της πόλης των Μεγάρων ως περιφερειακής έδρας του Πρωτοδικείου Πειραιώς αναφέρονται τα εξής:
Α. Στις 4 Απριλίου 2024 τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, υπό τον τίτλο: «Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Δικαιοσύνης».
Βασικός και κύριος σκοπός του νομοσχεδίου είναι η βελτίωση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης, μέσω της αναδιάρθρωσης των πρωτοβάθμιων δικαστηρίων και του καθορισμού της έδρας και της περιφέρειάς τους και η επιτάχυνση στην ποιοτική απονομή της δικαιοσύνης που αποτελεί πάγιο αίτημα των πολιτών, αλλά και του συνόλου του δικαστικού κόσμου.
Ειδικότερα, οι κύριοι στόχοι της νομοθετικής μεταρρύθμισης είναι, μεταξύ άλλων: α) η ορθολογικότερη κατανομή της δικαστικής ύλης στο υπάρχον δικαστικό προσωπικό και η πλήρης και αποτελεσματική αξιοποίηση των δυνατοτήτων του προσωπικού αυτού για την αποσυμφόρηση των μεγάλων δικαστηρίων β) Η δημιουργία βέλτιστων συνθηκών για την οικονομία, αλλά και την καθημερινότητα των πολιτών, ως συνέπεια της ταχύτερης, αμεσότερης και ποιοτικότερης απονομής της δικαιοσύνης.
Β. Στο άρθρο 6 του εν λόγω σχεδίου νόμου που έχει τίτλο «Αναδιάρθρωση πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων πρώτου βαθμού και καθορισμός της κατά τόπο αρμοδιότητάς τους», αναφέρεται ότι:
Ως μία από τις δύο περιφερειακές έδρες του Πρωτοδικείου Πειραιώς ορίζονται τα Μέγαρα, στην κατά τόπο αρμοδιότητα των οποίων εμπίπτουν οι Δήμοι Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Μεγαρέων και Μάνδρας – Ειδυλλίας.
Επισημαίνεται ότι της σύνταξης του σχεδίου νόμου προηγήθηκε έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, ως Διεθνούς Οικονομικού Οργανισμού, κατόπιν συμφωνίας της τελευταίας με την Ελληνική Δημοκρατία, με αντικείμενο την υποβολή προτάσεων για τη μεταρρύθμιση του δικαστικού χάρτη των πολιτικών και ποινικών δικαστηρίων, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάταξης και Αναδιάρθρωσης.
Στόχος της ως άνω ανάθεσης αποτέλεσε η διατύπωση προτάσεων στο ελληνικό Υπουργείο Δικαιοσύνης, μέσω των σχετικών ευρημάτων, αναφορικά με την επίτευξη ίσης κατανομής στο φόρτο εργασίας των δικαστικών λειτουργών, αποδοτικότητάς και αποτελεσματικότητας στο έργο τους, καθώς και εκκαθάρισης των υποθέσεων ενώπιον των δικαστηρίων. Στην εν λόγω μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας παρουσιάστηκε πλήθος ευρημάτων, αναδείχθηκαν τεχνικά στοιχεία και χαρακτηριστικά, πραγματοποιήθηκαν συγκριτικές αποτιμήσεις, εντοπίστηκαν δε οι υπάρχουσες ανισορροπίες και αναδείχθηκε η ανάγκη για ριζικές μεταρρυθμίσεις.
Γ. Εκτιμάται και προκύπτει σαφώς ότι οι διαπιστώσεις και οι αξιολογήσεις του υποβληθέντος κειμένου ενός διεθνούς φορέα πρόταξαν την επιλογή της πόλης των Μεγάρων, που είναι ο μεγαλύτερος δήμος της Δυτικής Αττικής, από την πολιτική ηγεσία. Σε αυτό συνέτειναν και πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν, κατά τα επόμενα στάδια και οι εξής παράγοντες:
- Το γενικότερο πνεύμα της περιφερειακής ανάπτυξης και τόνωσης αναπτυσσόμενων περιοχών, με γνώμονα την ευρύτερη προοπτική του νομοθετικού εγχειρήματος και το σεβασμό στη βιώσιμη ανάπτυξη, στα πλαίσια της ευρύτερης διοικητικής μεταρρύθμισης, μετά τα Προγράμματα Δημοσιονομικής Προσαρμογής.
- Η αποσυμφόρηση ήδη κορεσμένων από υπηρεσίες περιοχών και η εξάντληση τους, σε χωροταξικό και πολεοδομικό επίπεδο, (ορ. γειτονική πόλη της Ελευσίνας).
- Οι στρατηγικοί στόχοι, οι προτεραιότητες και οι κατευθύνσεις του Νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου (ΝΡΣ) της Αθήνας που ορίζει τον Δήμο Μεγαρέων, που είναι ο μεγαλύτερος δήμος της Δυτικής Αττικής, ως τον κατάλληλο τόπο για τη μεταφορά των δημοσίων υπηρεσιών και συνολικά για την αποκέντρωση, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης
Άξια αναφοράς η επισήμανση του ΝΡΣ ότι η Χωρική Υποενότητα Μεγαρίδας αποτελεί απόθεμα γης για τη μελλοντική (μέσομακροπρόθεσμη) εσωτερική αποκέντρωση της Αττικής, μέσω νέων μορφών οργανωμένης χωρικής ανάπτυξης σε θέσεις με πολύ καλή υπερτοπική προσπελασιμότητα. Εν αντιθέσει, ως προς την περιοχή του Θριασίου Πεδίου, υπάρχει αναφορά στην ενίσχυση του ρόλου της περιοχής της Ελευσίνας ως πολιτιστικού και τουριστικού κέντρου, στη χωροθέτηση νέων ζωνών χονδρεμπορίου και διαμετακομιστικού εμπορίου.
- Την ταχύτερη απονομή της δικαιοσύνης που καταγράφεται στη μελέτη Greece 2.0 National Recovery and Resilience Plan, στην οποία το Ειρηνοδικείο Μεγάρων είναι σαφώς πιο αποτελεσματικό σε σχέση με το Ειρηνοδικείο της Ελευσίνας (306 ημέρες για έκδοση απόφασης στο Ειρηνοδικείο Μεγάρων έναντι 622 ημερών στο Ειρηνοδικείο Ελευσίνας).
Δ. Μια αξιοπρόσεκτη παρατήρηση της υποβληθείσας στην ελληνική κυβέρνηση έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας είναι η ιδιαίτερη έμφαση που απέδωσαν οι ερωτηθέντες, κατά τη διάρκεια σχετικής έρευνας, δικαστικοί λειτουργοί στο εργασιακό περιβάλλον, στα δικαστικά μέγαρα που πληρούν προϋποθέσεις ασφαλείας, είναι περιβαλλοντικά φιλικά και διαθέτουν ανθρώπινες συνθήκες εργασίας για τους δικαστές και τους υπαλλήλους, χώρους μελέτης των δικαστών, για να επιτελούν με πνευματική ηρεμία και νηφαλιότητα το λειτούργημά τους, χώρους αναμονής και προσβάσιμους χώρους σε άτομα με αναπηρία. Αυτά μπορούν πρωτίστως να εξασφαλιστούν σε πόλεις χωρίς ρύπανση και θόρυβο, μη κορεσμένες ως προς τις δημόσιες υπηρεσίες και με δυνατότητες χωροταξικής και πολεοδομικής αξιοποίησης.
Ε. Πιθανόν παρέλκει η προβολή αντεπιχειρημάτων στις αιτιάσεις της γειτονικής πόλης της Ελευσίνας. Εντούτοις, στα πλαίσια μιας γόνιμης αντιπαράθεσης, πρέπει να διευκρινισθούν τα εξής:
- Το Ειρηνοδικείο των Μεγάρων είναι αρχαιότερο (έτος ίδρυσης 1834 ΦΕΚ 4/1834)
- Οι αιτιάσεις περί δυσχερούς πρόσβασης στα Μέγαρα και οι αναφορές για δέκα λεπτά περίπου παραπάνω, ως προς το χρόνο μετάβασης στην πόλη των Μεγάρων είναι παντελώς έωλες και δεν έχουν σχέση με το σκοπό και το πνεύμα του νέου Δικαστικού Χάρτη. Αποτελούν απλώς επιχειρήματα των φίλων δικηγόρων των όμορων Δήμων, με κριτήρια άκρως προσωπικά που συνάπτονται με τη βελτίωση της επαγγελματικής τους καθημερινότητας.
Σε κάθε περίπτωση, η εξυπηρέτηση του μέσου πολίτη δεν επηρεάζεται επί της ουσίας, καθώς επισκέπτεται τα δικαστήρια μία έως δύο φορές ετησίως (ή και καθόλου). 3. Στην περιοχή της Δυτικής Αττικής, κατά το παρελθόν, όλες οι δημόσιες υπηρεσίες συγκεντρώθηκαν στην Ελευσίνα (ΔΟΥ, ΔΕΔΔΗΕ, ΟΤΕ, Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ.), με αποτέλεσμα να έχει δημιουργηθεί μία υδροκέφαλη Περιφερειακή Ενότητα.
Αν εξακολουθήσει η Κυβέρνηση να λειτουργεί με όρους υπερσυγκέντρωσης και όχι αποκέντρωσης σε λίγα χρόνια θα κληθεί το Ελληνικό Κράτος να αντιμετωπίσει το πρόβλημα αποκέντρωσης της ίδιας της Ελευσίνας, όπως πράττει τώρα για τον Πειραιά και την Αθήνα. Είναι σίγουρο ότι άμεσα θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε το προαναφερθέν ζήτημα, διότι, ήδη, η Ελευσίνα έχει τον πλέον αρνητικό δείκτη πληθυσμιακής πυκνότητας, σε σχέση με τον Δήμο Μεγαρέων που έχει τον καλύτερο. (αριθμός κατοίκων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο). Ο Δήμος Μεγαρέων έχοντας περισσότερο πληθυσμό (38.033) από τον Δήμο Ελευσίνας (30.147), σε έκταση 330.000 στρεμμάτων έναντι 36.600 της Ελευσίνας διατηρεί έναν από τους πλέον εξαιρετικούς δείκτες πληθυσμιακής πυκνότητας διεκδικώντας την αναγνώριση και τα προνόμια μίας ασφαλούς και σύγχρονης πόλης, με ανθρώπινο πρόσωπο.
- Η συγκοινωνιακή σύνδεση των Μεγάρων με τους όμορους Δήμους είναι εύκολη και ταχύτατη, με την υπάρχουσα εκσυγχρονισμένη λεωφορειακή γραμμή, τη γραμμή του Προαστιακού Σιδηροδρόμου και την επικείμενη κατασκευή του νέου Προαστιακού Δυτικής Αττικής που δρομολογείται και θα ενώνει το κέντρο των Αθηνών με την πόλη των Μεγάρων, στην καρδιά του αστικού ιστού της. Επίσης, υπάρχει εύκολη πρόσβαση από ολόκληρο το Λεκανοπέδιο μέσω της Αττικής Οδού και της Εθνικής Οδού σε ελάχιστο χρόνο, καθιστώντας την πόλη μας άμεσα προσβάσιμη από όλα τα γειτονικά μέρη.
- Ο αριθμός των νομικών που δραστηριοποιούνται στο Δήμο Μεγαρέων υπερβαίνει τους πενήντα (50) (42 δικηγόροι στον Δ.Σ. Αθηνών, 8 συμβολαιογράφοι και δικαστικοί επιμελητές).
- Άπασες οι δημόσιες υπηρεσίες εκδίδουν έγγραφα για δικαστική χρήση ψηφιακά, χωρίς ανάγκη φυσικής παρουσίας (π.χ. υποθηκοφυλακείο, κτηματολόγιο, Δ.Ο.Υ.). Εξάλλου, πολλές εξ αυτών πρόκειται άμεσα να μεταστεγαστούν σε μέρη εκτός της Ελευσίνας. Η ψηφιακή μετάβαση παίζει καθοριστικό ρόλο δημιουργώντας νέα δεδομένα, τα οποία δεν έχουν συμπεριλάβει οι φίλοι και γείτονες δικηγόροι στους ισχυρισμούς τους. 7. Όσον αφορά στο κτιριακό ο Δήμος Μεγαρέων πλεονεκτεί διότι: α) Υφίστανται μεγάλα, εντός σχεδίου πόλεως, κτίρια που θα μπορούσαν να μετασκευαστούν σε πρωτοδικείο (κάποια είναι ήδη μισθωμένα από το Δήμο Μεγαρέων). β) Υπάρχουν μεγάλα κατάλληλα οικόπεδα εντός σχεδίου πόλεως που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή της περιφερειακής έδρας του Πρωτοδικείου Πειραιώς. γ) Στην περιμετρική επέκταση του σχεδίου πόλεως υπάρχουν κοινωφελή οικόπεδα (Κ.Φ.) ιδιοκτησίας του Δήμου Μεγαρέων που μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή νέου Δικαστικού Μεγάρου.
Η ριζική μεταρρύθμιση στο δικαστικό χάρτη της χώρας προβάλλει αναντίρρητα ως επιτακτική, με στόχο τον εξορθολογισμό του δικαστικού μας δικτύου, πέρα από τα πλαίσια βραχυπρόθεσμων και αποσπασματικών σχεδιασμών, με συντεχνιακό χαρακτήρα και όχι με βάση επιχειρήματα, μη σχετικά με την επιχειρούμενη μεταρρύθμιση. Τα πορίσματα του διεθνούς οικονομικού οργανισμού που στηρίχθηκαν στη διεθνή εμπειρία και η πλήρωση των διεθνών ποιοτικών κριτηρίων που προτάσσει η έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας θα ληφθούν υπ’ όψιν, κατά την τελική διαμόρφωση του υπό ψήφιση νομοσχεδίου στο Ελληνικό Κοινοβούλιο και θα αποτελέσουν αφετηρία και βάση των τελικών αποφάσεων.
Με σεβασμό στις αρχές και τα προτάγματα του διεθνούς δικαίου και της διεθνούς πρακτικής που εμπεριέχονται στο επιστημονικό αυτό έργο, συντασσόμαστε με την πρόταση – επιλογή της Ελληνικής Πολιτείας της ιστορικής πόλης των Μεγάρων, ως πληρούσα τα τιθέμενα ως άνω κριτήρια, στα πλαίσια της επικείμενης αναδιάταξης στο δικαστικό χάρτη που θα επιφέρει την αναμενόμενη και επιθυμητή μεταρρύθμιση στο πεδίο της δικαιοσύνης.
Είμαστε βέβαιοι ότι η τελική απόφαση θα ληφθεί με βάση τα τεχνοκρατικά κριτήρια που προκύπτουν μέσα από τις μελέτες των διεθνών οργανισμών, που κατέληξαν στην επιλογή της πόλεως των Μεγάρων ως Περιφερειακή Έδρα του Πρωτοδικείου Πειραιώς και όχι με βάση μικροπολιτικούς συσχετισμούς και ατεκμηρίωτες τοπικού χαρακτήρα αντιδράσεις”.
Έπειτα αναφορές στο υπό διαβούλευση κείμενο του νέου νομοσχεδίου έκανε η νομικός της νομικής υπηρεσίας του Δήμου Μεγαρέων, Κατερίνα Σύρκου, επισημαίνοντας ότι έχει στόχο τον εξορθολογισμό δικαστικού έργου Ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στην απονομή δικαιοσύνης, καθώς υπάρχει άνιση κατανομή ως προς την παραγωγή δικαστικού έργου.
ΤΙ ΑΝΕΦΕΡΑΝ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΔΥΤ. ΑΤΤΙΚΗΣ
Γ. Κώτσηρας: «Θα αξιολογηθούν τα κριτήρια για την νέα έδρα του Πρωτοδικείου.
Ρόλος μας να διασφαλίζουμε συνθήκες ενότητας στη Δυτική Αττική»
Οφέλη για τους πολίτες εν γένει έχει το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, τόνισε ο Υφυπουργός Εξωτερικών Γιώργος Κώτσηρας: «Το νομοσχέδιο προτείνει τα Μέγαρα περιφερειακή έδρα. Υπήρξε έντονη αντίδραση από τους 3 δήμους της Δυτικής Αττικής εκφραζόμενη από δικηγόρους και ψηφίσματα. Επικοινώνησα με τον Υφυπουργό δικαιοσύνης που αφορά 4 δήμους της Δυτικής Αττικής. Έγινε η σύσκεψη χθες παρουσία δημάρχων και βουλευτών τέθηκαν ζητήματα που αφορούν κριτήρια πάνω στα οποία πρέπει να αξιολογηθούν. Τέθηκε θέμα κτιριακό. Για τον πρώτο χρόνο θα δικάσει η νέα έδρα τις υποθέσεις ειρηνοδικείου μαζί με του πρωτοδικείου.
Είναι δεδομένο και ωφέλιμο να τοποθετηθούν πολίτες δήμοι φορείς χωρίς να υφέρπει διχόνοια και αλληλοσπαραγμός στη Δυτική Αττική. Με διαύλους διαλόγου και όσα τεθούν στη δημόσια διαβούλευση θα υπάρχει το βέλτιστο αποτέλεσμα.
Ρόλος μας να διασφαλίζουμε συνθήκες ενότητας στη Δυτική Αττική. Είναι πολύ σημαντικό να ακουστούν όλες οι απόψεις, θα είμαι εδώ για το συμφέρον των συμπολιτών μας» κατέληξε ο Υφυπουργός Εξωτερικών επισημαίνοντας ότι μετά τις 18/04 οπότε και λήγει η προθεσμία της διαβούλευσης για το νέο νομοσχέδιο, θα αξιολογηθούν όλα τα δεδομένα.
Θ. Μπούρας: «Θα στηρίξω την πρόταση που θα φέρει η κυβέρνηση μετά την διαβούλευση»
Ο Αντιπρόεδρος της Βουλής Θανάσης Μπούρας ανέφερε ότι «Επιβάλλεται αποκέντρωση για επιτάχυνση των υποθέσεων για να λύνονται οι εκκρεμότητες, η κυβέρνηση έχει κάνει αυτή την πρόταση. Υπάρχει σχέδιο για διαβούλευση, προβάλλονται επιχειρήματα αλλά από εκεί και πέρα θα μεσολαβήσει αρκετός χρόνος, ώστε όσα θα τεθούν, θα μελετηθούν από τους αρμοδίους και θα εκτιμηθούν, με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση και την καλύτερη απονομή δικαιοσύνης.
Θα στηρίξω την πρόταση που θα φέρει η κυβέρνηση μετά την διαβούλευση.
Αυτό το νομοσχέδιο έχει αναστατώσει όλη την Ελλάδα. Έχουμε μακρύ δρόμο, θα τον πάρει υπεύθυνα η κυβέρνηση. Είμαι βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας θα στηρίξω τη θέση που θα διαμορφώσει το Υπουργείο μετά τη μελέτη που θα γίνει όλων των παρεμβάσεων».
Ε. Λιάκος: «Νίκη για την περιοχή της Δυτικής Αττικής να έχουμε εδώ παράρτημα του Πρωτοδικείου Πειραιώς»
Ο βουλευτής Δυτικής Αττικής Ευάγγελος Λιάκος ανέφερε ότι «Το νομοσχέδιο βελτιώνει την ποιότητα της δικαιοσύνης. Αδράξαμε την ευκαιρία της διαβούλευσης και γίνεται διάλογος σε όλη τη Δυτική Αττική. Ο υπουργός μπήκε και στη συζήτηση του κτιριακού και τις επόμενες μέρες θα συζητηθεί. Εκτός της αλλαγής που γίνεται στα πρωτοδικεία αλλάζει και χωροταξικά ποιοι θα εξυπηρετούνται.
Είναι νίκη για την περιοχή της Δυτικής Αττικής να έχουμε εδώ παράρτημα του Πρωτοδικείου Πειραιώς. Πρέπει να είμαστε οι εγγυητές του τι πρέπει να γίνει, να φτάσει η πληροφορία στους αρμόδιους που πρέπει να πάρουν τις αποφάσεις».
Χρ. Τσοκάνης: «Οι συγχωνεύσεις έγιναν με γνώμονα τις ανάγκες του λαού ή τις επιταγές του ταμείου ανάκαμψης;»
Ο βουλευτής Δυτικής Αττικής του ΚΚΕ Χρήστος Τσοκάνης ανέφερε: «Είμαστε ως ΚΚΕ αντίθετοι στον δικαστικό χάρτη της χώρας, είναι συγχωνεύσεις, όπως έγιναν άλλες συγχωνεύσεις, σε άλλες υπηρεσίες. Οι συγχωνεύσεις έγιναν με γνώμονα τις ανάγκες του λαού ή τις επιταγές του ταμείου ανάκαμψης; Δεν είναι πρόταση της κυβέρνησης αλλά επιταγές και οδηγίες του ταμείου ανάκαμψης με σκοπό να πετύχει τη μείωση του κόστους.
Οι λαοί της Δυτικής Αττικής έχουν τόσα προβλήματα να λύσουμε, όπως κέντρα υγείας και θέματα ασφάλειας και μας λένε «τσακωθείτε», ενώ είναι αυτονόητο να υπάρχει πρωτοδικείο και στις δύο περιοχές. Έχει γίνει αυτό και για το lng, όχι δε θα πάει σε κανέναν, όπου μπαίνει σε κίνδυνο η ζωή του πολίτη όπως το τραίνο. Τα Μέγαρα δεν έχουν συγκοινωνία και είναι ντροπή για την πολιτεία».
Σπύρος Κορώσης προς βουλευτές ΝΔ: «Εσείς είστε η κυβέρνηση, εσείς πρέπει να απονείμετε δικαιοσύνη στη Δυτική Αττική»
Αρχικά, ο Σπύρος Κορώσης ανέφερε ότι «δεν τίθεται καν διάθεση αντιπολίτευση» και έθεσε ερωτήματα στην διοίκηση του Δήμου για το ποιο είναι το σχέδιο της απέναντι στο νέο νομοσχέδιο και τις αντιδράσεις των όμορων δήμων: «Πώς το χειριστήκαμε, γιατί αισθάνομαι ότι βρισκόμαστε πίσω από τα δημοτικά συμβούλια των άλλων δήμων; Τι συζητήθηκε με τον Υπουργό με τι επιχειρήματα προσπαθήσαμε να παγιώσουμε το δώρο σύμφωνα με την έκθεση της παγκόσμιας τράπεζας που θεωρεί κυρίαρχη βάση την αποκέντρωση.
Στην Ελευσίνα γίνεται ο ορισμός συγκέντρωσης υπηρεσιών και ξεκινάει μια αποκέντρωση. Να απευθυνθώ στους βουλευτές μας που είπαν την απόφαση θα την πάρει η κυβέρνηση: Εσείς είστε η κυβέρνηση, εσείς πρέπει να απονείμετε δικαιοσύνη στη Δυτική Αττική.
Όπως όλοι οι πολίτες των Μεγάρων πηγαίνουν για ΔΕΗ, ΔΟΥ, για τα πάντα στην Ελευσίνα δε θα κουραστεί κάνεις να έρθει στα Μέγαρα, για το πρωτοδικείο. Προφανώς οφείλουμε και εμείς και να καταθέσουμε τη θέση μας να πάρουμε μέρος στη διαβούλευση. Πρέπει να ακούσουμε τι προσφέρει ο δήμος σε μια τόσο μεγάλη υπηρεσία που έρχεται, είμαστε διατεθειμένοι να προσφέρουμε κτίριο; Πρέπει να δώσουμε κι εμείς κάτι. Οι άλλοι ενώθηκαν πρέπει να μπούμε κι εμείς στη διαδικασία της προσφοράς πέρα ότι είναι δίκαιο, οφείλουμε να παλέψουμε και θα παλέψουμε και με αυτά τα μέσα. Είμαστε μια γροθιά, είμαστε ενωμένοι γιατί ο στόχος είναι επιτέλους σε αυτή την πόλη να ξεκινήσει να λειτουργεί κάτι.
Θα υποδεχτούμε τους δημότες και θα φτιάξουμε τις υπηρεσίες μας, που οι φίλοι γείτονες θέλουν ως πρώτο μειονέκτημα μας τις συγκοινωνίες και τις επικοινωνίες. Δεν υπάρχει καμία διάθεση για αντιπολίτευση αλλά ένωσης δυνάμεων για να επιτευχθεί ο στόχος». Ο Σωτήρης Πιλίλης τόνισε ότι «πρέπει να έχουμε πλάνο, να φαίνεται ότι είμαστε προετοιμασμένοι». Ο πρώην Δήμαρχος Γρ. Σταμούλης ανέφερε ότι τα Μέγαρα αυτοδικαίως λόγω ιστορίας θα πρέπει να είναι η έδρα του Πρωτοδικείου: «Να παλέψουν οι βουλευτές να μην μας πάρουν πίσω όσα η κυβέρνηση μας έχει δώσει. Θέλουμε από τους βουλευτές αγώνα να μην μας πάρουν πίσω αυτό που για πρώτη φορά μας έδωσαν».
«Τα Μέγαρα μπορούν να δώσουν λύσεις»
Ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών και Διοικητικών Δημήτρης Γεωργακής τόνισε ότι στην «ιστορική μας πόλη επειδή η αποδυνάμωση της από υπηρεσίες έφερε μαρασμό, το κράτος πρέπει να ολοκληρώσει το έργο του». Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Βασίλης Σάλτας επεσήμανε ότι «Δεν είναι δυνατό πριν τις 4 του μηνός να ξέραμε τι θα γινόταν, δεν είμαστε γνωστές των πολιτικών που σχεδιάζονται. Αποκέντρωση δε σημαίνει ότι όλα πρέπει να είναι στην Ελευσίνα έφυγαν ΔΟΥ, ΔΕΔΔΗΕ, Υποθηκοφυλακείο, με ο τι αυτό συνεπάγεται. Μην πούμε για τον ΟΛΕ για τα λιμάνια μας, δε μας ζητάνε καν τη γνώμη μας. Σε ένα σοβαρό χωρικό σχεδιασμό λαμβάνονται υπόψιν εκτός τεχνικών και οι κοινωνικές επιστήμες προκειμένου η ανάπτυξη να μη δημιουργείται σημειακά. Το κακό που έχει κάνει στη χώρα το απόλυτο αθηνοκεντρικό κράτος είναι μεγάλο. Δε βλέπουν ότι ρήμαξε η Περιφέρεια σε όλη την επικράτεια… Ακούγονται αστείες τοποθετήσεις ότι η Ελευσίνα είναι έτοιμη. Άς είμαστε σοβαροί με τις ίδιες λογικές μπορούμε να δώσουμε ακόμα και την πειραϊκή. Για μια ακόμα φορά παίρνουμε τα θέματα σοβαρά χωρίς να αλλοιώνουμε τις αλήθειες. Υπάρχουν στον δήμο μας μεγάλοι προσφερόμενοι χώροι και ο ΟΣΕ σε δύο χρόνια θα έχει τον προαστιακό στο κέντρο των Μεγάρων, έχουμε 2 νέα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα για την αστική συγκοινωνία και το ΚΤΕΛ.
Τα Μέγαρα μπορούν να δώσουν λύσεις. Για να μη λαϊκίζουμε, δεν είναι εύκολο να παραγγείλουμε τους χώρους. Η καθημερινή μας εμπειρία στις υπηρεσίες που πήγαν στην Ελευσίνα, στη Δ.Ο.Υ., κοροϊδεύουν τον κόσμο, δεν έχει τουαλέτα, ασανσέρ. Στο υποθηκοφυλάκειο, είναι όλοι στο ίδιο κτίριο, δε χωράνε οι εργαζόμενοι, πάνε μια φορά την εβδομάδα. Αυτές είναι οι λύσεις;
Μιλάω τη γλώσσα της αλήθειας. Θυμηθήκαμε παλιότερες εποχές. Οι θεσμικοί εκπρόσωποι πήραν θέση ξεκάθαρα υπέρ της Ελευσίνας. Τα πλήρωσε ο τόπος μας με τους παράγοντες τόσα χρόνια. Θα πάμε με βάση τα αληθινά συμφέροντα της Δυτικής Αττικής. Η νέα διοίκηση χωρίς συντεχνίες».
Ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας Δημήτρης Βόρδος τόνισε ότι «Μιλάμε για ένα σχέδιο νόμου που βρίσκεται σε διαβούλευση, μια μεταρρύθμιση που γίνεται μια φορά στα δέκα χρόνια. Αφορά όλη την Ελλάδα. Ο δήμος μας δεν είχε κανένα λόγο να κάνει καμία κίνηση τη στιγμή που προβλέπεται ότι έχουμε επιλέγει ως έδρα. Δε γίνεται να παρθεί με αποφάσεις δήμων, η παγκόσμια τράπεζα, διεθνείς οργανισμοί έβγαλαν πορίσματα. Δεν μπορούμε να στεκόμαστε με τέτοιου είδους αιτιάσεις. Υπάρχει μια μελέτη για να προκόψει η δικαιοσύνη, αυτές να είναι οι έδρες τους. Δεν μπορούμε να μιλάμε για λεωφορεία
Τι να πούμε εμείς που από τα Μέγαρα πάμε σε όλες τις υπηρεσίες αλλού; Σε αυτό το μεγαλόπνοο σχέδιο που αφορά τη λειτουργία των δικαστηρίων πρέπει να δούμε τη μεγάλη ιδέα. Ας δώσουν τόπο στην οργή τους οι άλλοι δήμοι, μια υπηρεσία να υπάρχει στον δήμο Μεγαρέων».
Ο Άγγελος Μακρυγιάννης ανέφερε: «Βιώσαμε την απομάκρυνση των υπηρεσιών με αποτέλεσμα να ερημώσει ο τόπος από καθημερινούς επισκέπτες που τόσο έχουμε ανάγκη». Ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας Στ. Φρυγανάς τόνισε ότι: «Κακώς έγινε από δύο δήμους παρέμβαση για να γίνει το πρωτοδικείο στην Ελευσίνα. Ήρθε η ώρα συνολικά της αποκέντρωσης, πρέπει κάποιες υπηρεσίες να πάνε και στον Ασπρόπυργο και στη Μάνδρα».
«Πρέπει να γίνουμε μια γροθιά, είπε ο Γ. Σεβαστής, γιατί ξέρουμε ότι η Ελευσίνα θα κάνει ο τι μπορεί να μην έρθει εδώ το Πρωτοδικείου. Δεν μπορεί μια έκταση όπως τα Μέγαρα και η Νέα Πέραμος να μην έχουν υπηρεσίες. Ο τι κακό ήταν για τους άλλους μας το έφεραν στα Μέγαρα. Ούτε για το lng δεν έχουμε τις κατάλληλες συνθήκες αλλά περνάει από εδώ. Αυξάνεται η ασφάλεια των πολιτών με τη μονιμοποίηση του πρωτοδικείου».
Ο Πρόεδρος του Τοπικού Συμβουλίου Μεγάρων Σπύρος Οικονομόπουλος ανέφερε: «Είναι τιμή των βουλευτών να τους εκλέγουν τα Μέγαρα ή είναι τιμή των Μεγάρων να εκλέγουν βουλευτές; Είμαστε θεατές. Ζητιανεύουμε να μας βοηθήσετε. Μήπως πρέπει να είναι η αρχή για τα Μέγαρα να γίνουν πόλη σοβαρή και όχι χωριό του Έβρου, πρέπει να βοηθήσετε τον Δήμο των Μεγάρων να έχει όραμα και λόγο».
«Ερχόμαστε εδώ, είπε ο Σταύρος Φωτίου, και δεν υπάρχει σχέδιο, δεν ξέρουμε τι θα ψηφίσουμε. Πρέπει στο σχέδιο να περιλαμβάνονται οι ενέργειες του δήμου, να φτιάξουμε οργανωμένη δημοτική συγκοινωνία και δημοτική αστυνομία». Ο Κ. Φυλακτός ανέφερε «να το πάρουμε ακόμα και σαν αντισταθμιστικά. Έχουμε προς ενοικίαση Κτίρια πολλών τ.μ. έχουμε δημοτική συγκοινωνία, έχουμε ΚΤΕΛ. Πρέπει να δώσουμε μάχη όλοι μαζί ενωμένοι για να έρθει το πρωτοδικείο στα Μέγαρα».
«Ανήκω στη ΝΔ, είπε ο Αντιδήμαρχος Σταμάτης Γεωργακής. Είπατε ότι την απόφαση θα την πάρει η κυβέρνηση, εσείς είστε η κυβέρνηση. Κύριε Μπούρα, ήρθε η ώρα να πάρετε ξεκάθαρη θέση υπέρ των Μεγάρων».
Ο Θ. Ζάλης είπε χαρακτηριστικά: «Τα είχαμε όλα και χάσαμε πολλά, κάποιοι δούλεψαν για την Ανατολική Αττική»
Ο Βασίλης Σάλτας επέκρινε την αντιπολίτευση για μικροπολιτική : «Το Δημοτικό συμβούλιο Ελευσίνας είναι μπετόν. Εκεί, και ο κ. Μπούρας και ο κ. Λιάκος είπαν ότι είναι ιδανική η θέση της Ελευσίνας, είναι ξεκάθαρο το «κάνω τούμπα». Αν τα έλεγαν αυτά που λένε σε εμάς στο δημοτικό συμβούλιο εκεί, θα καλοπέρναγαν; Θα τους είχαν κρεμάσει… Ξέρουν πώς βαράνε οι Ελευσίνιοι, είναι φίλοι μας, έχουν περάσει μεγάλα θέματα και παίρνουν νίκες».
Ο πρώην αντιδήμαρχος Γιώργος Μπερδελής έκανε λόγο για χωρικές ανισότητες, οι οποίες πρέπει να λυθούν με βιώσιμη ισόρροπη ανάπτυξη, ενώ εξέφρασε αντίθετη άποψη από αυτή που εκφράστηκε, να παραχωρηθεί κτίριο από τον Δήμο για τις ανάγκες του πρωτοδικείου.
Η νομικός Νόννα Λούκα επιχειρηματολόγησε υπέρ της εγκατάστασης της έδρας του Πρωτοδικείου Πειραιώς στα Μέγαρα, αντί των άλλων πόλεων : «Σε μια τόσο μεγάλη κτηματική περιφέρεια το πλήθος αγωγών για διορθώσεις κτηματολογίου, είναι πολύ μεγάλο. Ας μην ξεχνάμε την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών, δεν χρειάζεται να είναι δίπλα το πρωτοδικείο με την ΔΟΥ. Όλα γίνονται ηλεκτρονικά».
Εκπροσωπώντας τον σύλλογο επιστημόνων, η Κατερίνα Μουστάκα ανέφερε ότι στόχος του νομοσχεδίου της κυβέρνησης είναι «Το ποσό γρήγορα θα ολοκληρώνεται μια υπόθεση αλλά όχι η μετακίνηση. Η τοποθέτηση υπηρεσιών στην Ελευσίνα δε δημιουργεί αποκέντρωση και η ενθάρρυνση περιφερειακής ανάπτυξης, δεν αποφασίζουμε μόνο με νούμερα».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συνεδρίαση βρέθηκαν ο πρώην Δήμαρχος Μεγαρέων Κωνσταντίνος Σωτηρίου καθώς και ο πρώην Δήμαρχος Μεγαρέων Χρυσόστομος Σύρκος.
Ως νομικός ο Κ. Σωτηρίου ανέφερε ότι το Πρωτοδικείο Μεγάρων ιδρύθηκε το 1832, το πρώτο ειρηνοδικείο αμέσως μετά την επανάσταση «γιατί ο λαός των Μεγάρων ήθελε πάντα τη σωστή και έντιμο άσκηση της δικαιοσύνης. Δεν αμφισβητώ την προσπάθεια των εκλεκτών μελών της περιοχής μας, θα πρέπει όλη η πόλη των Μεγάρων. Έχουμε χρέος στους ηρωικούς προπατόρους μας που έδρασαν την εποχή της επαναστάσεως και έφτιαξαν τη δικαιοσύνη αυτή με πρώτο σταθμό το ειρηνοδικείο των Μεγάρων. Το ειρηνοδικείο της Ελευσίνας ήρθε μετά από 60 χρόνια».
Ο πρώην Δήμαρχος Χρυσόστομος Συρκος τόνισε ότι είναι συμπαγές το «ΝΑΙ» των Μεγάρων, στηρίζοντας την προσπάθεια της δημοτικής αρχής. Ο Καθηγητής Μ. Μουστακας χαρακτήρισε «Πράξη δικαιοσύνης να έρθει το πρωτοδικείο στα Μέγαρα».
Σε τοποθέτησή του ο Γιώργος Στρατούρης πρώην δημοτικός σύμβουλος, ανέφερε ότι: «Μετά από εμπεριστατωμένη μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας που αποτελεί διεθνή οικονομικό οργανισμό, το Υπουργείο Δικαιοσύνης κατέθεσε προσχέδιο νόμου ιστορικής μεταρρύθμισης του δικαστικού χάρτη της χώρας μας.Βάθρο του σχεδίου είναι η αποκέντρωση των δικαστικών αρχών σε όλην την ελληνική επικράτεια.
– Οι όποιες αιτιάσεις Δήμων, που δεν εμπεριέχονται στο προσχέδιο και επιθυμούν να διεκδικήσουν έδρα Πρωτοδικείου (όπως ο Δήμος Ελευσίνας) είναι εντελώς ανίσχυρες και αβάσιμες καθώς οι Δήμοι αυτοί δεν διαθέτουν το σύνολο των απαιτούμενων στοιχείων που έχει ΉΔΗ ΕΞΕΤΑΣΤΕΊ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΆ και μάλλον εικάζουν ή επινοούν λόγους για να αφαιρεθεί η έδρα και να ωφεληθούν οι ίδιοι της μεταρρύθμισης (ΟΠΩΣ ΠΡΆΤΤΕΙ Ο Δ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ έναντι του Δ. ΜΕΓΑΡΕΩΝ) του οποίου Δ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ οι δήθεν μελέτες του που υποβλήθηκαν είναι αναμφίβολα πρόχειρες και δεν δύναται να έχουν πιο αξιόπιστα και ορθά αποτελέσματα (για την μεταρρύθμιση) σε χρονικό διάστημα λίγων ημερών από τα αποτελέσματα της ΕΜΠΕΡΙΣΤΑΤΩΜΈΝΗΣ ΜΕΛΈΤΗΣ της ΠΑΓΚΌΣΜΙΑΣ ΤΡΆΠΕΖΑΣ και του ΑΡΜΌΔΙΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΊΟΥ .
– Μια τέτοια παραδοχή, ότι κάποιος Δήμος μελέτησε σε λίγες ημέρες καλύτερα το θέμα από το αρμόδιο υπουργείο και την παγκόσμια τράπεζα (για τυχόν πολιτικούς λόγους) θα αποτελούσε ΜΕΓΆΛΟ ΠΛΉΓΜΑ στην ΑΞΙΟΠΙΣΤΊΑ των ανωτέρω φορέων και της Κυβέρνησης και θα δημιουργούσε δικαιολογημένα ΚΑΚΗ ΕΙΚΌΝΑ και ΑΛΥΣΙΔΩΤΈΣ ΑΝΤΙΔΡΆΣΕΙΣ σε όλη την επικράτεια».