Περίληψη Πρώτου Μέρους: Και ενώ το έργο της διέλευσης του καλωδίου υπερ-υψηλής τάσης δεν «βλάφτει» πουθενά και γιατί να μην το εκμεταλλευτούμε, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο κος Δήμαρχος, προχωρήσαμε και φθάσαμε στην συμφωνία των αντισταθμιστικών. Ο Δήμαρχος Μεγαρέων Γρ. Σταμούλης ανέφερε ότι “Ο τόπος θα ωφεληθεί με αυτήν την χρηματοδότηση. Για πρώτη φορά στην ιστορία του τόπου θα δοθούν αντισταθμιστικά για ένα έργο που δεν βλάπτει. Μας δίνεται η ιστορική ευκαιρία και να ωφεληθεί ο δήμος με έργα και να γίνει το έργο που δεν βλάπτει κανέναν. Ένα έργο που δεν ενοχλεί κανέναν. Η χρηματοδότηση για τα έργα που θα γίνουν στον δήμο αναπτύσσει την περιοχή. Θα γίνουν αναπτυξιακά έργα με χρηματοδότηση από την εταιρεία. Το καλώδιο δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα. Αν ακυρώσουμε την απόφαση θα άρουμε την προσφυγή αφού πρώτα υπογράψουμε σύμβαση με την εταιρεία, έχει γίνει προεργασία με επικεφαλής, θα γραφτούν στο μνημόνιο τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν. Πηγή
Και από την δήλωση του κυρίου Πομώνη στις 20/07/2020: «Θέλω να δηλώσω με σαφή και κατηγορηματικό τρόπο ότι ο κ. Δήμαρχος πρέπει να πειθαρχήσει απόλυτα στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και να κινήσει άμεσα τις διαδικασίες ορισμού της εγνωσμένου κύρους και αποτελεσματικότητας νομικού του ΣτΕ που του έχει προταθεί. Αυτό πρέπει να γίνει προκειμένου να συνταχθεί και να κατατεθεί εντός της προθεσμίας η προσφυγή του Δήμου κατά της ΑΕΠΟ (απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων) του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Μόνο τότε θα μπορούμε να απαιτήσουμε την αλλαγή-βελτίωση της όδευσης του καλωδίου.» …..πήγαμε στην συμφωνία των τριών παρατάξεων (Σταμούλη-Μπερδελή και Κλεάνθη) για άρση της προσφυγής και συζήτηση αντισταθμιστικών οφελημάτων για τον Δήμο Μεγαρέων.
€16 εκ. τα Αντισταθμιστικά για τον Δήμο Μεγαρέων!
Στις 16/6/2020, η αρθρογραφία έγραφε: Τα αντισταθμιστικά οφέλη τα οποία ζητούνται ανέρχονται σε ύψος €16,5 εκατομμυρίων (Πηγή)
- Κατασκευή Κλειστού Κολυμβητηρίου κόστους περίπου 5.000.000 ευρώ
- Αγορά οχημάτων και μηχανημάτων, όπως παρακάτω:
-
- Τρία (3) απορριμματοφόρα, κόστους 600.000 ευρώ περίπου
- Τρία (3) φορτηγά τριαξονικά με ανατροπή 10 τόνων, κόστους 450.000 ευρώ περίπου
- Ένα (1) JCB, κόστους 65.000 ευρώ περίπου
- Ένα (1) φορτηγό με αρπάγη τριαξονικό, κόστους 150.000 ευρώ περίπου
- Τρία (3) μικρά ημιφορτηγά ενός τόνου 4Χ4, κόστους 75.000 ευρώ περίπου
- Ένα (1) καλαθοφόρο 16 μέτρων, κόστους 80.000 ευρώ περίπου
- Έναν λειοτεμαχιστή (κλαδοτεμαχιστή), κόστους 300.000 ευρώ περίπου
- Κατασκευή περιφερειακού δρόμου στην Πάχη, κόστος 2.500.000 ευρώ περίπου.
- Αγορά τριών (3) μικρών λεωφορείων δημοτικής συγκοινωνίας. Κόστος περίπου 250.000 ευρώ
- Τοποθέτηση δέκα (10) υπόγειων κάδων απορριμμάτων, κόστους 500.000 ευρώ περίπου
- Κατασκευή Καταδυτικού Πάρκου στην Πάχη Μεγάρων κόστους 500.000 ευρώ περίπου
- Ασφαλτοστρώσεις 5.000.000 ευρώ περίπου
- Ηλεκτρονικός εξοπλισμός των υπηρεσιών του Δήμου. Κόστος 300.000 ευρώ περίπου
- Επισκευή κτιρίου για δημιουργία αγροτικού τεχνολογικού πάρκου, κόστους 800.000 ευρώ περίπου
Η ανακοίνωση του Δήμου καταλήγει: «Ο Δήμος Μεγαρέων, ενώ έλαβε τις επιστημονικές διαβεβαιώσεις περί μη επιπτώσεων στην υγεία των πολιτών, πέτυχε την ελάχιστη δυνατή όχληση της περιοχής με προσαιγιάλωση και διέλευση από μη κατοικημένες περιοχές και διεκδικεί έργα ύψους 16,5 εκατομμυρίων ευρώ τα οποία θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής και τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους πολίτες.
€6 εκ τα Αντισταθμιστικά για τον Δήμο Μεγαρέων!
Στο Δημοτικό Συμβούλιο που έγινε στις 12/10/2021, ο κύριος Δήμαρχος μας είπε πως λόγω των πιέσεων προς την εταιρεία καταφέραμε να πάρουμε ως Δήμος το ποσό των €6,000,000, όταν οι άλλοι Δήμοι ήδη (Μάνδρας, Ελευσίνας) είχαν κάνει δεκτή την διέλευση του καλωδίου. Και σε συνεργασία με την δικηγόρο που είχαμε προσλάβει για την προσφυγή στο ΣτΕ, προχωρήσαμε στην στρατηγική πως κάτι υπάρχει στην διέλευση του καλωδίου από την περιοχή μας, για να πάρουμε τα αντισταθμιστικά. «Είναι δυνατόν να πάμε στο ΣτΕ και να μην τραβήξουμε από τα μαλλιά το οτιδήποτε???. Είναι μέσα στο πλαίσιο της στρατηγικής που ακολουθήσαμε» αναφέρει ο κύριος Δήμαρχος.
Κοντολογίς, εκμεταλλεύτηκαν μια περιβαλλοντική ανησυχία στην οποία έλαβαν τεχνηέντως μέρος συντηρώντας την, στην συνέχεια την εργαλειοποίησαν με προσφυγές και μη χορήγηση αδειών τομής, προκειμένου να υποχρεωθεί ο ΑΔΜΗΕ να δώσει «ωφελήματα» – τα οποία μάλιστα εμφάνισαν ως «αντισταθμιστικά» των υποτιθέμενων βλαβών – και όταν αυτά εξαγγέλθηκαν, απέσυραν τις προσφυγές και τα εμπόδια! Πηγή: https://ecoeleusis.org/2021/12/ef-apax-ta-ofelimata-monimes-oi-vlaves/
Δυστυχώς δεν έχω βρει αρθρογραφία για τα έργα που θα γινόντουσαν με τα παραπάνω εκατομμύρια (μιας και μειώθηκε το budget!).
Παρόλα αυτά, λείπει το νέο πολιτιστικό κέντρο που θα γινόταν στην Νέα Πέραμο, από τα αντισταθμιστικά. Το έργο αυτό μάλλον θα γίνει και θα γίνει από δωρεά της εταιρείας ΦΑΝΗΣ ΑΕ.
€3 εκ. τα Αντισταθμιστικά για τον Δήμο Μεγαρέων! Είναι αυτά ή έχει και παρακάτω??
Σε περασμένο Δημοτικό Συμβούλιο, στις 30/11/2022, ο κύριος Δήμαρχος ανακοίνωσε ύστερα από ερώτηση Δημοτικού Συμβούλου, τι έχει γίνει με το θέμα των αντισταθμιστικών. Και η απάντηση ήταν η εξής:
«Έχουν κατατεθεί όλα τα απαραίτητα για τα αντισταθμιστικά στην εταιρεία, τα οποία δεν θα είναι με την μορφή χρήματος προς τον Δήμο, αλλά έργων και εργαλείων που θα βοηθήσουν την καθημερινότητα του κόσμου, και αυτά είναι:
- Πολεοδόμηση της Βαρέας
- Αγορά οικοπέδων (πόσα και για ποιο σκοπό, ρωτώ εγώ)
- Αγορά 2 ακόμα λεωφορείων για να διευκολύνει την μεταφορά πολιτών (που να πει «Δημοτική Συγκοινωνία» αφού ο Δήμος Μεγαρέων δεν έχει)
- Αγορά απορριμματοφόρων
- Αγορά τρακτορα και ρυμουκλούμενο όχημα
- Αγορά καλαθοφόρου οχήματος
- Αγορά 3 διπλοκάμπινα φορτηγά (το ένα μάλιστα θέλει να το κάνει δωρεά στο ΑΤ Μεγάρων)
Και όλα τα παραπάνω τελικά κοστίζουν €3,000,000, θεωρώ! Αυτά είναι τα αντισταθμιστικά τελικά, ως η τελευταία πληροφορία που έχουμε ακούσει στα Δημοτικά Συμβούλια.
Προκαλεί τεράστια απορία, για το αν τα πάρουμε τελικά. « Έχουν περάσει 7-8 μήνες από τότε που έχουν πάρει απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο για τα αντισταθμιστικά» ρώτησε ο κύριος Κορρώσης στο ίδιο Δημοτικό Συμβούλιο. Μικρή παρένθεση: Σχολίασε επίσης και το γεγονός πως εδώ και 2 χρόνια έχει συμφωνηθεί να περάσει η ΔΕΥΑΜ στην ΕΥΔΑΠ και δεν έχει γίνει τίποτα ακόμα. Κόλλημα του Δήμου? Κόλλημα της ΕΥΔΑΠ? Το μόνο σίγουρο είναι πως η ΔΕΥΑΜ συνεχίζει και αυξάνει το χρέος της, χρέος που το και θα το πληρώνουμε εμείς, οι πολίτες. Δεν θέλει βέβαια και πολύ μυαλό να καταλάβει κανείς, ειδικά ακούγοντας και τους ίδιους αιρετούς κατά καιρούς, τις καταγγελίες που έχουν κάνει δημόσια για την ΔΕΥΑΜ. Κλείνει η μικρή παρένθεση……
Επίλογος
Στα αντισταθμιστικά θα περίμενα -αφού συσκέφθηκε σχεδόν το 70% του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγάρων- να προταθεί ένα με δύο μεγάλα έργα, που θα έμεναν στην ιστορία, ως ένα αντισταθμιστικό όφελος ύψους 3.000.000 ευρώ, της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής που περνάει από τον Δήμο μας και πιο συγκεκριμένα από τις περιοχές και μόνο που θίγονται με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο.
Γιατί εναντιωνόμασταν τότε και συνεχίζουμε να εναντιωνόμαστε…
Οι αντιδράσεις για τις αμφιβολίες του έργου, αν και εφόσον ακολουθείτε η ΜΠΕ, αν και εφόσον κάνει κακό στην υγεία μας (μιας και το καλώδιο περνάει από κατοικημένες περιοχές) υπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν από τους Συλλόγους, όπως η Κοινωνία της Πάχης, ο Σύλλογος «Αλμύρες» Βρουρκάρι, ο Σύλλογος Αγίας Τριάδας, οι οποίοι Σύλλογοι ενώθηκαν και δημιουργήθηκε η ΠανΜεγαρική Ένωση και από μερίδα πολιτών και αιρετών.
ΤΟ ΠΑΓΙΟ ΑΙΤΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΝΜΕΓΑΡΙΚΗΣ ΕΙΝΑΙ: ΑΛΛΑΓΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΑΙΓΙΑΛΩΣΗΣ ΚΑΙ ΟΔΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΛΩΔΙΟΥ ΑΠΟ ΜΗ ΚΑΤΟΙΚΗΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΧΗ.
Η ΠανΜεγαρική Ένωση έθιξε ορισμένα ζητήματα/ ανησυχίες από την διέλευση του καλωδίου. Συγκεκριμένα:
- Θα καταστραφεί πλήρως ο τουριστικός χαρακτήρας της μοναδικής ομορφιάς της περιοχής της Πάχης.
- Θα υπάρχουν καταστροφικές επιπτώσεις στο Περιφερειακό Πάρκο Βουρκαρίου.
- Θα καταστούν οι κάτοικοι των περιοχών πειραματόζωα καθώς δεν υπάρχουν επιστημονικές αποδείξεις περί της μη πρόκλησης ανήκεστων και οδυνηρών βλαβών στην υγεία των πολιτών. Η μεγαλύτερη ανησυχία των κατοίκων είναι το γεγονός ότι το τεράστιο αυτό καλώδιο δεν μονώνεται στην προσαιγιάλωση του καθώς και στους σταθμούς συντήρησης του που θα τοποθετηθούν ανά 800 μέτρα.
- Ο κίνδυνος πολλαπλασιάζεται καθώς ο σχεδιασμός είναι να διέλθουν και άλλα καλώδια που θα συνδέσουν το ΚΥΤ Ασπροπύργου με Κύπρο και Ισραήλ.
- Οι κάτοικοι διαμαρτύρονται καθώς θα απαξιωθεί η αξία των ιδιοκτησιών τους.
- Και τέλος υπάρχει ο τεράστιος κίνδυνος της επιπλέον υποβάθμισης ολόκληρης της περιοχής Μεγάρων και Νέας Περάμου καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος για την δημιουργία των 2 εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στην περιοχή του Περάματος και της Ρεβιθούσας.
(Πηγή: https://prasinoi.gr/cabinter6-2/)
Σκέψεις στο χαρτί…..
Αλήθεια, έχουμε ποτέ συνειδητοποιήσει πόσο ανεκτικοί μπορεί να γίνουμε σε αυτές τις τακτικές που ακολουθούν ορισμένοι (δες πρώτο και δεύτερο μέρος του Οδοιπορικού), με γνώμονα, και καλά, το καλό του τόπου, άρα το δικό μας?
Αλήθεια, ποιο «αντισταθμιστικό οικονομικό αντάλλαγμα» περιόρισε την δυσοσμία και μείωσε τον κίνδυνο από τα 2 ΕΛΠΕ ή εξουδετέρωσε την δυσωδία από την χωματερή της Φυλής; Ποιο «ωφέλημα» είναι ικανό να αντισταθμίσει την εγκατάσταση Φυλακών στον Ασπρόπυργο, στις παρυφές της Πάρνηθας, εκεί όπου το διάταγμα προστασίας του ορεινού όγκου έχει θεσμοθετήσει Ζώνη Προστασίας Β1 με επιτρεπόμενες χρήσεις «αναψυχής, περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, υπαίθριου αθλητισμού και πολιτιστικών εκδηλώσεων»; Ή μήπως ο Ασπρόπυργος δεν είχε προσχωρήσει στην λογική των «ωφελημάτων», ακόμα και όταν κορύφωνε τις αντιδράσεις του πολύ πριν τα νομοθετήσει, ως «υποχρεωτικά» μάλιστα, το 2020 ο Πρωθυπουργός; (πηγή: https://ecoeleusis.org/2021/12/ef-apax-ta-ofelimata-monimes-oi-vlaves/). Ποιο οικονομικό αντισταθμιστικό θα σταματήσει την μάζα της κάπνας (καύσης μπαταριών μου είπαν) που απλώνεται όταν περνάς βράδυ στην Παλαιά Εθνική Οδό, έξω από την Χαλυβουργική? Ποιο οικονομικό αντισταθμιστικό σταματά την δυσωσμία και την αποπνικτική ατμόσφαιρα, βραδινές τις περισσότερες φορές ώρες, όταν περνάς σε ακτίνα 1-2χλμ από το εργοστάσιο του Φάνη? Ποιο οικονομικό αντισταθμιστικό είναι αυτό θα δώσει αξία στην γη μας? Ποιο είναι αυτό που θεωρεί ο γεωργός/παραγωγός πως φυτεύει και πουλάει αγνά προϊόντα στην Μεγαρίδα? Ποιο είναι αυτό που θα μου εγγυηθεί την ασφαλή μετακίνηση των φορτίων LNG? Ποιο είναι αυτό, που μετατράπηκε όλη η ΠΕΟΚ σε βιομηχανική ζώνη, μετά την τελευταία ανάδειξη του ΓΠΣ Μεγάρων? Ατελείωτες σκέψεις, ατελείωτα ερωτηματικά….ποιο είναι αυτό που μου εγγυάται πως δεν ήμαστε, εμείς που ζούμε στην Δυτική Αττική, η πίσω αυλή όλης της Αττικής? Κλισέ, αλλά αλήθεια και κάποιοι είναι υπεύθυνοι για αυτήν την πραγματικότητα που ζούμε. Και αυτοί θα πρέπει να λογοδοτήσουν, όταν και εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, καθώς η ιστορία γράφεται και δεν θα σταματήσει εδώ. Οι μαύρες σελίδες της ιστορίας του Δήμου μας, έχουν μόνο ένα χαρακτηριστικό….και αυτό είναι το ξεπούλημα του τόπου. Αντισταθμιστικά και ξερό ψωμί……και αν με ρωτάτε… αν τα πάρουμε και ποτέ! Θα το δείξει και αυτό η ιστορία.
Λιώτα Θωμαίς
Χρόνια πολλά & Καλές Γιορτές!