Θέσεις

Η γλώσσα μας ο θησαυρός μας

sirkosxr

 

 

 

 

Επιμέλεια: Χρυσόστομος Δ. Σύρκος

 

Λόγιες φράσεις-Λέξεις

Ουδείς αγνωμονέστερος του ευεργετηθέντος. 

Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο αχάριστος απ’ αυτόν που ευεργετήθηκε.

Ουδείς βεβαιότερος εχθρός του ευεργετηθέντος.

Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο σίγουρος εχθρός από αυτόν που ευεργετήσαμε.

Ουδείς αναντικατάστατος.

Σημαίνει: κανείς δεν μπορεί να θεωρηθεί μοναδικός σ’ έναν τομέα.

Ουδείς βάλλει οίνον νέον εις ασκούς παλαιούς.

Σημαίνει: κανείς δεν βάζει νέο κρασί σε παλιά ασκιά. (μεταφορικά: οι νέες ιδέες απαιτούν αλλαγή νοοτροπίας).

Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν και αναγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου (Θ’, 17) και Μάρκου (Β’, 22)

Ουδείς βραβεύεται, αν μη νομίμως αθλήση.

Σημαίνει: κανείς δεν κερδίζει βραβείο, αν δεν αγωνισθεί νόμιμα. Ουδείς δύναται δυσίν κυρίοις δουλεύειν. Σημαίνει: κανείς δεν μπορεί να υπηρετεί-να υπακούει-σε δύο κυρίους. Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν και αναγράφεται στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον (ΣΤ’, 24).

Ουδείς εκών κακός.

Σημαίνει: Κανείς δεν είναι κακός με την θέλησή του-κανένας δεν κάνει κακό με τη θέλησή του (αναγκάζεται από τις συνθήκες). Η φράση τυποποιεί βασική διδαχή του Σωκράτη και αναγράφεται από τον Πλάτωνα στο έργο του «Πρωταγόρας».

«Πρωταγόρας»: ο διάλογος του Πλάτωνα (κορυφαίος Έλληνας φιλόσοφος και συγγραφέας, μαθητής του Σωκράτη 428 -347 π.Χ.), στον οποίο διάλογο ο Σωκράτης (αρχαίος φιλόσοφος 470-400 π.Χ.) και ο Πρωταγόρας (διάσημος Έλληνας σοφιστής* 480-415 π.Χ.) διερευνούν το πρόβλημα της ουσίας και του διδακτού της αρετής.

*Σοφιστής: κάτοχος θεωρητικών γνώσεων-ο κατ’ επάγγελμα διδάσκων ρητορικών κλπ-ο μεταχειριζόμενος σοφίσματα*

*Σόφισμα: ευφυές επινόημα-τέχνασμα-επιχείρημα λογικώς ψευδές ή εσφαλμένον.

Ουδείς λόγος ανησυχίας.

Σημαίνει: δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανησυχούμε.

Ουδείς μετά Χριστόν προφήτης.

Σημαίνει: δεν υπάρχει-δεν αναγνωρίζεται-κανένας-άλλος προφήτης μετά Χριστόν. Η φράση λέγεται ειρωνικά για όσους επιχειρούν να παίξουν το ρόλο προφήτη, προλέγοντας τι θα συμβεί.

Ουδείς μωρότερος των διδασκάλων πλην ιατρών.

Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο ανόητος από τους δασκάλους εκτός από τους γιατρούς. Η φράση είναι πιθανόν να προήλθεν από τη ρήση του Αθήναιου* «ει μη ιατροί ήσαν, ουδέν ην των γραμματικών μικρότερον».

*Αθήναιος: Αιγύπτιος γραμματικός (170-240  μ.Χ.)

Ουδείς προφήτης δεκτός εν τη πατρίδι αυτού.

Σημαίνει: κανένα προφήτη δεν υποδέχονται με την πρέπουσα τιμή στην πατρίδα του. Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν, Ευαγγέλιον Λουκά (Δ’, 24). Μεταφορικά: Η αξία ενός ανθρώπου που δεν αναγνωρίζεται στον τόπο του.

Επίμετρον

Προτιμώ τα λάθη, που με κάνουν ταπεινό, παρά τις επιτυχίες, που μου εξάπτουν τον εγωισμό.
Δεν υπάρχει τίποτε το μεμπτό στο να προσεύχεσαι για μια καλή σοδειά, αλλά μην αποφεύγεις το όργωμα και τ’ αλεύρι.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Για να τα καταφέρουμε… μόνο όλοι μαζί!

“Ο μηδενισμός μεταβάλλεται σε πανδημική ψυχοπάθεια στο σύγχρονο κόσμο”

Ποιοι έχτισαν το τείχος στο Βουρκάρι

Aleka Stamatiadi