Επιμέλεια: Χρυσόστομος Δ. Σύρκος
Λόγιες φράσεις-Λέξεις
Ουδείς αγνωμονέστερος του ευεργετηθέντος.
Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο αχάριστος απ’ αυτόν που ευεργετήθηκε.
Ουδείς βεβαιότερος εχθρός του ευεργετηθέντος.
Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο σίγουρος εχθρός από αυτόν που ευεργετήσαμε.
Ουδείς αναντικατάστατος.
Σημαίνει: κανείς δεν μπορεί να θεωρηθεί μοναδικός σ’ έναν τομέα.
Ουδείς βάλλει οίνον νέον εις ασκούς παλαιούς.
Σημαίνει: κανείς δεν βάζει νέο κρασί σε παλιά ασκιά. (μεταφορικά: οι νέες ιδέες απαιτούν αλλαγή νοοτροπίας).
Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν και αναγράφεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου (Θ’, 17) και Μάρκου (Β’, 22)
Ουδείς βραβεύεται, αν μη νομίμως αθλήση.
Σημαίνει: κανείς δεν κερδίζει βραβείο, αν δεν αγωνισθεί νόμιμα. Ουδείς δύναται δυσίν κυρίοις δουλεύειν. Σημαίνει: κανείς δεν μπορεί να υπηρετεί-να υπακούει-σε δύο κυρίους. Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν και αναγράφεται στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιον (ΣΤ’, 24).
Ουδείς εκών κακός.
Σημαίνει: Κανείς δεν είναι κακός με την θέλησή του-κανένας δεν κάνει κακό με τη θέλησή του (αναγκάζεται από τις συνθήκες). Η φράση τυποποιεί βασική διδαχή του Σωκράτη και αναγράφεται από τον Πλάτωνα στο έργο του «Πρωταγόρας».
«Πρωταγόρας»: ο διάλογος του Πλάτωνα (κορυφαίος Έλληνας φιλόσοφος και συγγραφέας, μαθητής του Σωκράτη 428 -347 π.Χ.), στον οποίο διάλογο ο Σωκράτης (αρχαίος φιλόσοφος 470-400 π.Χ.) και ο Πρωταγόρας (διάσημος Έλληνας σοφιστής* 480-415 π.Χ.) διερευνούν το πρόβλημα της ουσίας και του διδακτού της αρετής.
*Σοφιστής: κάτοχος θεωρητικών γνώσεων-ο κατ’ επάγγελμα διδάσκων ρητορικών κλπ-ο μεταχειριζόμενος σοφίσματα*
*Σόφισμα: ευφυές επινόημα-τέχνασμα-επιχείρημα λογικώς ψευδές ή εσφαλμένον.
Ουδείς λόγος ανησυχίας.
Σημαίνει: δεν υπάρχει κανένας λόγος να ανησυχούμε.
Ουδείς μετά Χριστόν προφήτης.
Σημαίνει: δεν υπάρχει-δεν αναγνωρίζεται-κανένας-άλλος προφήτης μετά Χριστόν. Η φράση λέγεται ειρωνικά για όσους επιχειρούν να παίξουν το ρόλο προφήτη, προλέγοντας τι θα συμβεί.
Ουδείς μωρότερος των διδασκάλων πλην ιατρών.
Σημαίνει: κανείς δεν είναι πιο ανόητος από τους δασκάλους εκτός από τους γιατρούς. Η φράση είναι πιθανόν να προήλθεν από τη ρήση του Αθήναιου* «ει μη ιατροί ήσαν, ουδέν ην των γραμματικών μικρότερον».
*Αθήναιος: Αιγύπτιος γραμματικός (170-240 μ.Χ.)
Ουδείς προφήτης δεκτός εν τη πατρίδι αυτού.
Σημαίνει: κανένα προφήτη δεν υποδέχονται με την πρέπουσα τιμή στην πατρίδα του. Η φράση ειπώθηκε από τον Χριστόν, Ευαγγέλιον Λουκά (Δ’, 24). Μεταφορικά: Η αξία ενός ανθρώπου που δεν αναγνωρίζεται στον τόπο του.