Αναλυτικά στοιχεία για τη σχολική επιτροπή δίνει ο Δημήτρης Καρδάτος,
Πρόεδρος Επιτροπής Παιδείας Α’βάθμιας εκπαίδευσης Δήμου Μεγαρέων
Τα σχολεία, οι υποδομές, η διαχείριση των κονδυλίων έχουν τεθεί αρκετές φορές επί τάπητος στο δημοτικό συμβούλιο Μεγάρων.
Με την αλλαγή διοίκησης στον Δήμο Μεγαρέων, ισχύει και η κατάργηση των νομικών προσώπων, με την δημοτική επιτροπή να έχει επιπλέον ζητήματα.
Για τα θέματα αυτά, παρακάτω παραχωρεί συνέντευξη ο Δημήτρης Καρδάτος, δημοτικός σύμβουλος της διοίκησης Π. Μαργέτη και Πρόεδρος Επιτροπής Παιδείας Α’βάθμιας εκπαίδευσης Δήμου Μεγαρέων.
- Σε τι κατάσταση ήταν όταν παραλάβατε τα σχολεία;
- Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω τόσο για τη φιλοξενία όσο και για την ερώτηση που μου κάνετε γιατί πραγματικά είναι κάτι για το οποίο παλεύω εγώ και όλοι οι συναρμόδιοι στη Διοίκηση, μέρα νύχτα.
Ως πρόεδρος της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας Α’ βάθμιας Εκπαίδευσης θα σας πω ότι παρέλαβα τα δημοτικά και νηπιαγωγεία, αν όχι σε τραγική, θα σας το πω ευθέως, σε απολύτως στενόχωρη κατάσταση. Τόσο για τις σχολικές μονάδες όσο και για το επίπεδο ποιότητας που παρέχεται στα παιδιά μας και στους εκπαιδευτικούς.
Επιγραμματικά: Σημαντικές οφειλές περίπου 250.000 ευρώ τα οποία αφορούν ΔΕΚΟ (Ενέργεια, τηλεφωνία, ύδρευση) παλεύοντας και με τη γραφειοκρατία για να μην κόψουν το ρεύμα στα περισσότερα σχολεία, μετά από συνεχόμενες επιστολές διακοπής σε ένα δεν τα καταφέραμε και «κόπηκε» – όπως επίσης σημαντικές οφειλές και προς προμηθευτές. Έγιναν ρυθμίσεις και διακανονισμοί σε όλους τους λογαριασμούς καθώς και τα πιο ευέλικτα προγράμματα που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά!
Με τους προμηθευτές ξεκίνησε η αποπληρωμή από τα παλαιότερα τιμολόγια, καθώς υπήρχαν μερικά απλήρωτα τιμολόγια από το 2021 και με αυτό τον τρόπο προσπάθησα να βάλω μια “σειρά” για να μπορέσω να βρω λίγο φως σε αυτό το σκοτεινό τούνελ.
Επίσης, μικροφθορές και βλάβες στο έλεος του Θεού, που αφού δεν επισκεύασε κανείς κατά το παρελθόν, όσο ήταν μικρού μεγέθους, εξελίχθηκαν σε μεγάλες ζημιές. Εν ολίγοις η κατάσταση σε αρκετά σχολεία υποδήλωνε ότι «δεν είχε περάσει άνθρωπος» από εκεί για να διαπιστώσει ή να επιληφθεί των προβλημάτων.
- Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζετε στη διαχείριση των σχολικών μονάδων του Δήμου Μεγαρέων;
- Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που αντιμετωπίζω είναι το γεγονός ότι καταργήθηκαν οι Σχολικές Επιτροπές, με αποτέλεσμα όλες οι δαπάνες και το κονδύλι που θα διαχειριζόμουν να έχει περάσει πλέον στις δαπάνες του Δήμου και άρα να μου στερεί την ευελιξία και τη δυνατότητα άμεσης αντιμετώπισης των προβλημάτων καθημερινότητας των σχολείων. Για παράδειγμα, αν υποθέσουμε ότι έχουμε ένα πρόβλημα σε καυστήρα ή σε φωτοτυπικό σε κάποιο σχολείο, με το προηγούμενο καθεστώς επέλεγα κάποιον από τους τεχνικούς της περιοχής μας που έκανε τη δουλειά άμεσα, κοβόταν το τιμολόγιο και πληρωνόταν. Τώρα πρέπει να υπάρχει ειδική σύμβαση με κάποιον της συγκεκριμένης ειδικότητας, που περνάει από μεγάλο γραφειοκρατικό κανάλι και φανταστείτε όλο αυτό να συμβαίνει με κάθε ειδικότητα μαστόρων που δε διαθέτει στα εξωτερικά συνεργεία ο Δήμος.
Παρ’ όλα αυτά και αποδεχόμενοι το νέο καθεστώς πραγματοποιήσαμε συνάντηση με τις Διευθύνσεις των σχολείων, όπου τους ενημερώσαμε για το θέμα της διαχείρισης της πάγιας προκαταβολής και σε συνεργασία με τους αρμόδιους αντιδημάρχους με τους οποίους έχουμε θέσει σε απόλυτη προτεραιότητα τα σχολεία, θα χρησιμοποιήσουμε το έμψυχο δυναμικό των εξωτερικών συνεργείων του Δήμου για να μπορέσουμε με όποιο μέσο διαθέτουμε να δηλώνουμε «παρών» στις βλάβες και στα προβλήματα που θα προκύπτουν στα σχολεία.
- Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;
- Αυτό που πρέπει να γίνει και να γίνεται διαχρονικά – και πράγμα το οποίο δε γινόταν κατά το παρελθόν – είναι να αφουγκραζόμαστε το πρόβλημα τόσο κατά την εισήγησή του από τις Διευθύνσεις, όσο και κατά το δυνατόν συντομότερα. Να φτάνουμε νωρίς στο πρόβλημα προτού διογκωθεί και να βρίσκουμε την καταλληλότερη μέθοδο για την επίλυσή του. Εν ολίγοις είτε οι φθορές, είτε οι βλάβες, είτε οτιδήποτε άπτεται της αρμοδιότητάς μας να μη γίνεται χιονοστιβάδα που θα μας καταπλακώσει. Και το κυριότερο. Να υπάρχουν καλές προθέσεις από όλες τις πλευρές, καθώς βεβαίως και απόλυτη διαφάνεια στις ενέργειες όλων των εμπλεκομένων.
- Πώς διαχειρίζεστε πλέον τα σχολεία και τις ανάγκες τους;
- Ο τρόπος με τον οποίον διαχειρίζομαι τις ανάγκες των σχολείων δεν είναι άλλος πέρα από τη διαρκή επαφή με τις Διευθύνσεις τους και με ομαδική δουλειά με τους αρμόδιους αντιδημάρχους. Ξέρετε ότι τα σχολεία είναι στην ουσία ζωντανοί οργανισμοί που μέσα τους ζουν, παίζουν και μαθαίνουν γράμματα τα παιδιά μας. Τα παιδιά είναι παιδιά και θα τρέξουν και θα χαλάσουν κάτι πάνω στο παιχνίδι τους και θα λερώσουν στους τοίχους με τις μπογιές τους ή άθελά τους θα σπάσουν κάτι. Πρέπει να είμαστε εκεί ανά πάσα ώρα και στιγμή για να το φτιάξουμε. Δε μιλάω για βλάβες ή φθορές από κακή πρόθεση, αλλά για φθορές από χρήση. Οπότε χρειάζεται αμεσότητα, κατανόηση και υπευθυνότητα, μα πάνω απ’ όλα συνεργασία.
- Τι πρέπει να γίνει για να λειτουργούν όλα τα σχολεία ομαλά, για εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς;
- Κατ’ αρχάς να διευκρινίσουμε ότι δεν υπάρχουν συγκεκριμένες συνταγές, ούτε είμαστε ταχυδακτυλουργοί που λύνουν ως δια μαγείας τα προβλήματα των σχολείων. Μέχρι τώρα, και από την ημέρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου στις αρχές του χρόνου, είμαι σε καθημερινή επικοινωνία με τις Διευθύνσεις των σχολείων, τους εκπαιδευτικούς, τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, διάφορους γονείς σε προσωπικό επίπεδο, όπως γνωρίζετε είμαι και εγώ γονιός μαθήτριας του Δημοτικού, βάζοντας σε άμεση προτεραιότητα τα ζητήματα ασφάλειας και υγιεινής των παιδιών. Έχουν πραγματοποιηθεί επισκευές και παρεμβάσεις σε τουαλέτες, τοιχοποιία, κουφώματα, προαύλιους χώρους, φωτισμό, περιποίηση περιβάλλοντος χώρου με κλαδέματα επικίνδυνων και απεριποίητων για καιρό δέντρων και σημείων, με πάρα πολύ κόπο και πολλές δυσκολίες, γιατί όπως σας είπα στην αρχή της συνέντευξης, το μεγάλο χρέος που παραλάβαμε μου έδενε διαρκώς τα χέρια. Ωστόσο είμαστε στην ευχάριστη θέση να κάνουμε ακόμα περισσότερα μετά τη συμβασιοποίηση των 500.000 ευρώ ως κονδυλίου για εργασίες επισκευών και βελτίωσης των υποδομών των σχολείων του Δήμου μας. Επαναλαμβάνω, όλα αυτά με συνεννόηση, υπευθυνότητα και ευθύνη απέναντι στο εκπαιδευτικό έργο και στα παιδιά μας. Η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων ανήκει κατ’ αρχήν στους εκπαιδευτικούς και στο αρμόδιο Υπουργείο. Εμείς όμως καλούμαστε να τους παρέχουμε όσα ο νόμος μάς υποχρεώνει και μάς καθιστά αρμόδιους και μετά λόγου γνώσεως σας λέω ότι θα το κάνουμε με όσα μέσα διαθέτουμε και με τις καλύτερες προθέσεις. Σας ευχαριστώ και πάλι για τη φιλοξενία.