Υγεία

Διάβασμα και Παιδί: Βοηθώντας τα παιδιά να διαβάζουν σωστά

Το σχολείο έχει ξεκινήσει και ο αγώνας δρόμου τόσο για τα παιδιά όσο και  για τους ίδιους τους γονείς για τα «σχολικά» και  «εξωσχολικά» θέματα έχει ξεκινήσει επίσης θεαματικά… Το θέμα όμως που προκύπτει και ταλανίζει τους περισσότερους γονείς αφορά τον τρόπο με τον οποίο θα βοηθήσουν τα παιδιά τους και κυρίως τα λεγόμενα «πρωτάκια» ή ακόμα και τα παιδία που βρίσκονται και σε μεγαλύτερες κυρίως τάξεις του δημοτικού σχολείου, πως θα βοηθήσουν τα παιδιά τους στην μελέτη των μαθημάτων και με ποιο τρόπο. Οι απόψεις είναι πάρα πολλές…άλλοι γονείς θεωρούν πως πρέπει να βοηθούν τα παιδιά τους στο διάβασμα κυρίως στη διάρκεια φοίτησης του παιδιού στο δημοτικό σχολείο (εννοώντας και τα έξι χρόνια), με σκοπό να θέσουν γερά θεμέλια και βάσεις για το γυμνάσιο και το λύκειο έπειτα, άλλοι θεωρούν πως η βοήθεια πρέπει να είναι ελάχιστη κυρίως στην πρώτη τάξη του δημοτικού, θεωρώντας πως το παιδί με αυτό τον τρόπο «στέκεται στα πόδια του», στηρίζεται δηλαδή στις δικές του δυνάμεις στην αρχή της σχολικής του εμπειρίας.

Ωστόσο είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουν οι γονείς πως η βοήθεια και ειδικά η βοήθεια που παρέχεται με τον σωστό τρόπο στο παιδί, όχι μόνο  του δίνει γερές βάσεις για το σχολείο αλλά παράλληλα το βοηθά στο να αποκτήσει υψηλή αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση. Αυτό που ενδιαφέρει πολλές φορές τους γονείς δεν είναι ο σωστός τρόπος με τον οποίο τα παιδιά πραγματικά θα αποκτήσουν γνώσεις, αλλά απλά ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά απλά θα μάθουν αυτά που πρέπει! Αυτή είναι η σημαντική διαφορά που οι γονείς δεν μπορούν εύκολα να κατανοήσουν, ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα μάθουν στα παιδιά τους να διαβάζουν σωστά!

Υπάρχουν όμως κάποιες γενικές «οδηγίες» που μπορεί να φανούν πολύ χρήσιμες για τους γονείς για να βοηθήσουν στην μετάδοση του σωστού και αποτελεσματικού διαβάσματος για το σχολείο στα ίδια τα παιδιά.

Η βασική, αν όχι η βασικότερη αρχή στα πρώτα τουλάχιστον μαθητικά χρόνια, είναι η αίσθηση ότι το παιδί υποστηρίζεται από τους γονείς του σε αυτό το νέο ξεκίνημα. Συνεπώς η υποστηρικτική στάση απέναντι στο παιδί είναι το παν! Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως οι γονείς θα πρέπει να είναι διαρκώς πάνω από το παιδί παρακολουθώντας κάθε του κίνηση από την πρώτη έως την έκτη δημοτικού παραδείγματος χάριν. Αυτό σημαίνει πως ναι με είμαστε δίπλα του από την πρώτη στιγμή, αλλά σταδιακά η παρουσία μας δίπλα του αλλάζει, αλλά δεν αλλάζει η ουσία της! Προσπαθούμε ώστε να μάθουμε στο παιδί να έχει μια συνειδητή στάση απέναντι στη μάθηση, προσφέροντας από ένα σημείο και μετά βοήθεια πρακτική όπου χρειαστεί χωρίς όμως από όλο αυτό να λείπει το πραγματικό «νοιάξιμο» ως προς την πρόοδο του παιδιού. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως όλα τα παιδιά δεν αυτονομούνται με τον ίδιο τρόπο, πράγμα που σημαίνει ότι κάποια παιδιά μπορεί να παρουσιάσουν περισσότερη εξάρτηση στους γονείς για βοήθεια στο διάβασμα από κάποια άλλα! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει τους γονείς που πρέπει πάντα να είναι δίπλα σε αυτό!

Επίσης, πολύ σημαντική η υπομονή… ένα ήρεμο περιβάλλον και κυρίως ένας ακόμα πιο ήρεμος γονιός θα βοηθήσει ώστε το παιδί όχι μόνο να μπορέσει να διαβάσει με μεγαλύτερη συνέπεια και συνοχή, αλλά να το κάνει και ακόμη πιο ανοιχτό ώστε να ζητήσει βοήθεια! Γονείς που είτε είναι συνεχώς απασχολημένοι με τη δουλειά τους, ακόμα και στο χώρο του σπιτιού, ένα χαοτικό περιβάλλον, συμβάλλει δραστικά στην διάσπαση προσοχής από τη μελέτη.

Βοήθεια για την οργάνωση των μαθημάτων. Αυτό είναι κάτι που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο για όλη τη σχολική του πορεία! Από την πρώτη κιόλας μέρα, οι γονείς θα πρέπει να βοηθήσουν το παιδί ώστε να οργανώσει το πρόγραμμα μελέτης του σύμφωνα με τις δυνατότητες του.  Δηλαδή πόσο χρόνο πρέπει να αφιερώσει σε κάθε μάθημα, πως πρέπει να εργαστεί, πότε είναι σωστό να κάνει διάλλειμα ξεκούρασης. Όλα αυτά όμως είναι καλό να γίνεται μετά το φαγητό και συζητώντας το πρόγραμμα της μέρας!

Κάποιες βασικές αρχές για σωστό διάβασμα είναι: ο χώρος που πρέπει πάντα να είναι καθαρός και ήρεμος για να μην διασπάται η προσοχή του, καθώς ο μη σταθερός χώρος έχει αρνητικά αποτελέσματα. Συνεργασία τόσο με τους ίδιους τους γονείς όσο και με συμμαθητές, οπού εκτός από την εποικοδομητική μελέτη και ανταλλαγή απόψεων βοηθά και στην καλύτερη κοινωνικοποίηση του παιδιού. Το σωστό μάθημα να διαβάζεται την σωστή ώρα… είναι καλύτερο τα δυσκολότερα μαθήματα να διαβάζονται σχετικά νωρίς και μετά από διάλειμμα ξεκούρασης, καθώς είναι πιο αποδοτικά με αυτό τον τρόπο. Αυτοαξιολόγηση  των παιδιών από τα ίδια τα παιδιά! Μέσα από ερωτήσεις που αφορούν το εκάστοτε μάθημα από τους γονείς, το παιδί θα πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσει. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο το παιδί δεν μαθαίνει παπαγαλία το μάθημα, αλλά παράλληλα εξελίσσει το λεξιλόγιο του, δουλεύει μόνο του, ενώ η επιβράβευση που είναι πολύ σημαντική για το παιδί είτε με την μορφή θετικών σχολίων, είτε μέσω παραχωρήσεων όχι μόνο δεν το χαροποιεί αλλά τονώνει και την αυτοεκτίμηση του!

Κάποια συνοπτικά tips για το πρωτάκια και τις αρχάριες μαμάδες είναι τα παρακάτω:

  • Κρατάμε σημειώσεις για τα μαθήματα της επόμενης μέρας, βάζοντας ένα χρονικό όριο για το πότε πρέπει να τελειώσει το διάβασμα του κάθε μαθήματος
  • Κάθε μάθημα που τελειώνει το διαγράφουμε από τη λίστα και επιβραβεύουμε το παιδί για τη πρόοδο του
  • Σε περίπτωση λάθους δεν διορθώνουμε το παιδί , απλά το προτρέπουμε να δεί ξανά αυτά που έχει γράψει
  • Φυσικά και δεν το επικρίνουμε για τα γράμματα του, απλά το προτρέπουμε συνεχώς για κάτι καλύτερο
  • Μικρά διαλείμματα είναι αναγκαία για ανάκτηση δυνάμεων

 

Καλή Αρχή, Καλή Σχολική Χρονιά σε όλα τα παιδιά και τις μαμάδες!!!

Ήρleli_iraα Μελ. Λέλη[clear]

Πτυχιούχος Κοινωνική Λειτουργός

Απόφοιτη Τμήματος Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης Δ.Π.Θ

Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας και Υποστήριξης Δήμου Αθηναίων

e-mail: [email protected]

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εξετάσεις: Στη…μάχη με σύμμαχο τη διατροφή!

Aleka Stamatiadi

Αναγνωρίζοντας το άγχος υγείας (υποχονδρίαση)

Ανα-γνωρίζοντας την αγοραφοβία