«Στόχος να βάλουμε την περιοχή στον χάρτη του Θαλάσσιου Τουρισμού»
Σε συνέχεια της συζήτησης και της θετικής γνωμοδότησης του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγάρων, για πλωτή εξέδρα στη Νέα Πέραμο, μιλήσαμε με τον συνιδρυτή της εταιρείας που σχεδιάζει την τοποθέτηση αυτή, την «Ιonion sails», Γαβριήλ Ευσταθίου. Όπως μας τόνισε, «επιδιώκουμε να συμβάλλουμε στο να αναπτυχθεί τουριστικά η περιοχή και μάλιστα σε ένα κομμάτι του τουρισμού όπως ο θαλάσσιος που είναι ποιοτικός και με φιλικό οικολογικό αποτύπωμα».
– Πού ακριβώς αιτείσθε και σχεδιάζετε την τοποθέτηση πλωτής εξέδρας;
-Η συγκεκριμένη αίτηση για εποχική πλωτή (λέγεται εποχική γιατί παραμένει στη θάλασσα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα κάθε χρόνο), γίνεται σε χώρο εντός θαλάσσιας Ζώνης Λιμένα του Ο.Λ.Ε, στην περιοχή της Νέας Περάμου, σε μία περιοχή γνωστή ήδη εδώ και πολλά χρόνια για την ναυτική της παράδοση και φιλοξενία σκαφών, τόσο αλιευτικών όσο και τουριστικών.
-Για τι κατασκευή μιλάμε και τι ακριβώς θα “κάνει”; πρόσδεση σκαφών, για παράδειγμα; Πώς θα την περιγράφατε στους αναγνώστες μας;
-Η εταιρία μας δραστηριοποιείται στον κλάδο του “Yachting”, δηλαδή στον θαλάσσιο τουρισμό. Συγκεκριμένα, η IonionSails είναι η μεγαλύτερη Ελληνική εταιρία στο Ιόνιο και ειδικευόμαστε στη διαχείριση και ενοικίαση Ιστιοπλοϊκών σκαφών που φιλοξενούν -με ελάχιστη ενοικίαση 7 ημερών- έως και 12 άτομα.
Στον θαλάσσιο τουρισμό χρειαζόμαστε -αυτό που ονομάζεται στον κλάδο – βάση, ένα ασφαλές σημείο πρόσδεσης που εξυπηρετεί τους πελάτες μας ώστε να επιβιβαστούν και αποβιβαστούν, να ανεφοδιαστούν, να διανυκτερεύσουν, κτλ.
Από νωρίς ως εταιρεία, έχουμε επιλέξει να δημιουργούμε τις βάσεις μας και όχι να νοικιάζουμε θέσεις σε κάποια μαρίνα ή λιμάνι.
Το να δημιουργήσεις μία βάση από το μηδέν, είναι ένα εγχείρημα κοστοβόρο, χρονοβόρο και απαιτητικό, παράλληλα όμως πολύ αποδοτικό ως προς την ποιότητα της προσφερόμενης υπηρεσίας και ανταποδοτικό ως προς τον τόπο που πραγματοποιείται.
Οι πελάτες μας περνάνε από μία έως δύο μέρες από τις διακοπές τους σε αυτήν τη βάση οπότε θέλουμε το περιβάλλον γύρω τους να τους υπενθυμίζει πως είναι σε διακοπές και όχι να βρίσκονται στοιβαγμένοι σε μία πολύβουη μαρίνα (που επιπλέον στις μέρες μας σπανίζουν).
Ταυτόχρονα όμως, ως σημείο αφετηρίας και τερματισμού πολυήμερων διακοπών, οι περιοχές που έχουν “βάσεις επαγγελματικών Ιστιοπλοϊκών” κερδίζουν από την ποιοτική, τουριστική κίνηση.
Σχετικά με την κατασκευή των πλωτών εξεδρών που χρησιμοποιούμε, θα μου επιτρέψετε να πω λίγα παραπάνω λόγια, καθώς είναι μοναδικές στον κόσμο και είμαστε πολύ περήφανοι.
Όταν ξεκίνησε το όραμα μας για τη δημιουργία πλωτών στοιχείων που θα εξυπηρετούν βάσεις ναύλωσης επισκεφτήκαμε εκατοντάδες τέτοιες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Στο εξωτερικό συγκεκριμένα στις γειτονικές μας χώρες όπως Ιταλία, Κροατία και Τουρκία υπάρχουν εδώ και χρόνια χιλιάδες τέτοιες πλωτές εξέδρες τοποθετημένες και όπως καταλαβαίνετε υπάρχει εξαιρετική τεχνογνωσία και πολλά διαφορετικά προϊόντα και κατασκευαστές. Είδαμε φοβερές κατασκευές από υλικά όπως τσιμέντο και μέταλλο, παρ’ όλα αυτά καμία δεν πληρούσε, στο σύνολό της, τα τρία βασικά κριτήρια μας:
α) Να πρόκειται για ελαφριά κατασκευή προκειμένου να την τοποθετούμε και να την αφαιρούμε εύκολα από την θάλασσα, 2 φορές τον χρόνο, χωρίς να κάνουμε ζημιά στον βυθό (ποσειδωνία) ή τον αιγιαλό.
β) Να έχει αντοχή στον χρόνο και τις αντίξοες συνθήκες (ήλιος – θάλασσα – κτλ), αλλά παράλληλα να είναι και όμορφη όπως ένας χώρος περιπάτου και αναψυχής καθώς χρησιμοποιούμε τις πλωτές αυτές ως τον χώρο που υποδεχόμαστε τους πελάτες μας.
γ) Να είναι απόλυτα οικολογική, με την ελάχιστη παρέμβαση στο περιβάλλον, μηδενική ρύπανση και να μην δημιουργεί κλειστούς χώρους και λιμνάζοντα ύδατα. Όπως εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος, οι διακοπές με ιστιοπλοϊκό είναι συνυφασμένες με τη φύση, το τελευταίο πράγμα που θα θέλαμε ως εταιρεία να δείξουμε είναι τσιμεντένιους όγκους στη θάλασσα και περιβαλλοντική επιβάρυνση.
Μετά από πολύ ψάξιμο καταλήξαμε να σχεδιάζουμε μαζί με μία μικρή Ελληνική Οικογενειακή εταιρεία, που κατασκεύαζε ως επί το πλείστον υποδομές για ιχθυοκαλλιέργειες, ένα μοναδικό προϊόν στον κόσμο:
Μία, (ας μου επιτραπεί ο όρος) “κομψή” πλωτή κατασκευή από ανακυκλώσιμο πολυαιθυλένιο, ξύλο και αλουμίνιο, με μηδενικές οικολογικές επιπτώσεις και τρομερή αντοχή στον χρόνο, αφού έχει σχεδόν μηδενική διάβρωση.
Τέλος είναι και πολύ ελαφριά ως κατασκευή και αποθηκεύεται εύκολα τους μήνες που δεν βρίσκεται στη θάλασσα.
Είμαστε περήφανοι λοιπόν που συμβάλαμε κάπως στο να δημιουργηθεί κάτι που όμοιο του δεν υπήρχε πριν. Πλέον στην Ελλάδα έχουν αδειοδοτηθεί και τοποθετηθεί εκατοντάδες τέτοιες πλωτές.
-Ποια η σχέση σας με την περιοχή της Νέας Περάμου; Πώς δραστηριοποιείστε εκεί ήδη;
-Αν και δεν κατάγομαι από την περιοχή, (η οικογένεια μου προέρχεται από τα παράλια της Σμύρνης) η εταιρία μας θα έλεγα πως κατάγεται από εδώ, καθώς ο πατέρας μου είχε ανακαλύψει και λατρέψει πριν πολλά χρόνια τη Νέα Πέραμο και έκτοτε δραστηριοποιούμαστε για 7 μήνες τον χρόνο εδώ.
Τον θυμάμαι να μαστορεύει το σκάφος του και να σταματάει το μαστόρεμα για να συζητήσει με τους ψαράδες και τους συνταξιούχους ναυτικούς στο λιμανάκι της Νέας Περάμου. Το μόνο που μπορούσε να τον σταματήσει από το μαστόρεμα ήταν μία καλή κουβέντα για τη θάλασσα ή ένα μάθημα μαθηματικών (ήταν καθηγητής στο επάγγελμα).
Προσωπικά, προσπαθώ να τιμώ τη σχέση που είχε τόσο με την περιοχή, όσο και με τους κατοίκους της και να την εξελίσσω κάθε μέρα.
Εδώ και 13 χρόνια, κάθε χρόνο έχουμε ολοένα και περισσότερα σκάφη για διαχείμαση στο Καρνάγιο της Νέας Περάμου, όπου σχεδόν 20 άτομα της εταιρίας μας εργάζονται για τη συντήρηση τους.
Από την περιοχή έχουμε τη χαρά εδώ και χρόνια να έχουμε ήδη μόνιμους εργαζόμενους και εξωτερικούς συνεργάτες ενώ αναζητούμε πάντοτε προμηθευτές και συνεργάτες από αυτήν στην γενικότερη προσπάθεια μας να συνδράμουμε όπου μας ζητηθεί στην τοπική κοινωνία.
Φανταστείτε, ενώ ο ίδιος είμαι εντελώς άσχετος με την μπάλα (ο μόνος αγώνας που έχω δει στη ζωή μου ήταν ο τελικός του EURO) είμαστε εδώ και χρόνια ως εταιρία υπερήφανοι υποστηρικτές της τοπικής ποδοσφαιρικής ομάδας!
Φέτος το χειμώνα, 6 χρόνια μετά τον χαμό του πατέρα μου, για πρώτη φορά φιλοξενήσαμε 45 σκάφη στο καρνάγιο Νέας Περάμου.
Παράλληλα, έως το τέλος Απριλίου, θα έχουμε ήδη πραγματοποιήσει περίπου 25 ναύλα από την Νέα Πέραμο προς την κύρια βάση μας που είναι στο Ιόνιο.
Σκοπεύουμε, μετά και την τοποθέτηση της πλωτής, να έχουμε δωδεκάμηνη πλέον παρουσία στην περιοχή δημιουργώντας έτσι βάση που θα απασχολεί 10 επιπλέον άτομα και θα εξυπηρετεί περίπου 5000 – 6000 τουρίστες κάθε σεζόν.
-Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα αυτής της κατασκευής- δραστηριότητας, κατά τη γνώμη σας;
-Θα τολμούσα να πω ότι το συγκεκριμένο πρότζεκτ έχει μόνο θετικό αποτύπωμα. Μία πλωτή μπορεί να φιλοξενήσει έως και 24 ιστιοφόρα σκάφη που αντίστοιχα φιλοξενούν από 6 έως 12 επισκέπτες για μία ή δύο διανυκτερεύσεις την εβδομάδα, επί 24 εβδομάδες (τόση είναι η σεζόν του θαλάσσιου τουρισμού στη χώρα μας).
Αυτό συνεπάγεται περίπου 8.000 διανυκτερεύσεις ξένων τουριστών που θα γνωρίσουν την περιοχή, με μεγάλο όφελος για τον τόπο αλλά μηδενικό κόστος.
Στο κόστος, αναφέρομαι τόσο σε οικονομικούς όσο και περιβαλλοντικούς όρους αφού οι επισκέπτες διαμένουν σε ένα “αυτόνομο” ιστιοπλοϊκό σκάφος με ηλιακά πάνελ, δεξαμενή νερού και δικό του βόθρο που βρίσκεται δεμένο σε μία, όπως προανέφερα, “οικολογική πλωτή”.
Από την άλλη όπως ο σοφός λαός λέει, “ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη”. Έτσι και από μόνη της μία πλωτή ή μία εταιρία, δεν αρκεί. Για να κάνει κάποιος κάτι τόσο δύσκολο, όπως να αναπτύξει τουριστικά μία περιοχή, χρειάζεται πρώτα και πάνω από όλα η θέληση της ίδιας της περιοχής, των κατοίκων της και των ανθρώπων που αποφασίζουν για τον τόπο.
- Δημιουργούνται μελλοντικά ευκαιρίες για την τοπική αγορά;
- Στις περιοχές που αποτελούν βάσεις για την αγορά του θαλάσσιου τουρισμού εκτός από τις προφανείς ευκαιρίες που φέρνει η έλευση τουριστών, δημιουργούνται νέες αγορές και οικοσυστήματα. Τα επαγγελματικά σκάφη προκειμένου να λειτουργήσουν χρειάζονται ό,τι χρειάζεται ένα ενοικιαζόμενο δωμάτιο σε συνδυασμό… με ένα σκάφος!
Όλα είναι αναγκαία στον θαλάσσιο τουρισμό. Από ένα συνεργείο καθαρισμού μέχρι έναν δύτη, και από ένα ανταλλακτικό σκάφους έως φρέσκα λαχανικά και θαλασσινά για να εφοδιαστούν οι πελάτες για το ταξίδι τους.
Δεν είναι τυχαίο, ότι όλες οι περιοχές που έχουν καταφέρει να προσελκύσουν αυτού του είδους τον τουρισμό, έχουν αναπτυχθεί ραγδαία χωρίς πρώτα να έχει χρειαστεί να χτιστούν ογκώδη ξενοδοχεία σε αυτές.
Θα μου επιτρέψετε να πω ότι κατά τη γνώμη μου το συγκεκριμένο είδος τουρισμού θα έπρεπε να ήταν μονόδρομος για την χώρα μας, αν αναλογιστεί κανείς την πολυνησία και την ακτογραμμή της Ελλάδας αλλά και τα προβλήματα που φέρνει ο μαζικός τουρισμός.
-Πώς συνδυάζεται η δική σας δραστηριότητα με τον ευρύτερο σχεδιασμό της διοίκησης του Δήμου Μεγαρέων, καθότι βρίσκεστε σε συζητήσεις με την δημοτική αρχή;
-Απ΄όσο γνωρίζω η IonionSails είναι η μόνη που έχει εγκαταστήσει και τρέξει με επιτυχία, σε συνεργασία με δήμους, λιμενικές αρχές και λιμενικά ταμεία, παραπάνω από μία βάσεις εδώ και τρία χρόνια στη Δυτική Ελλάδα.
Από μεριά μας, επιδιώκουμε να συμβάλλουμε στο να αναπτυχθεί τουριστικά η περιοχή και μάλιστα σε ένα κομμάτι του τουρισμού όπως ο θαλάσσιος που είναι ποιοτικός και με φιλικό οικολογικό αποτύπωμα (κάτι που είναι αναγκαίο στις μέρες μας).
Αν και στο εξωτερικό (όπως ήδη σας ανέφερα) αντίστοιχες τέτοιες πλωτές – βάσεις θαλάσσιου τουρισμού υπάρχουν εδώ και χρόνια, στην Ελλάδα μόλις πριν λίγο καιρό βοήθησε το νομοθετικό πλαίσιο να αναπτυχθούν.
Οι αλλαγές στο πλαίσιο νόμων, σε συνδυασμό με τη συνεργασία που απαιτείται από αρμόδιους φορείς και υπουργεία (στο σύνολο πάνω από 3 υπουργεία και 10 αρμόδιους φορείς) κάνει τη διαδικασία αδειοδότησης μία τέτοιας πλωτής, αρκετά πολύπλοκη και χρονοβόρα.
Το παραπάνω, συνεπάγεται ότι το συγκεκριμένο εγχείρημα χρειάζεται από τη μεριά της δημόσιας διοίκησης ανθρώπους που να μην εγκαταλείπουν κολλώντας στην τυπολατρία – χρειάζεται χρόνος και επιμονή, κάτι που σπανίζει στις μέρες μας.
Από την πρώτη στιγμή της προσωπικής μου επαφής με την Διοικούσα Αρχή μου έδωσαν και τον απαραίτητο χρόνο αλλά και την προσοχή προκειμένου να εξηγήσω τι επιδιώκουμε να επιτύχουμε.
Μέχρι σήμερα έχουμε ακούσει θετικά σχόλια τόσο από την συντριπτική πλειοψηφία των δημοτικών συμβούλων της περιοχής, τον Ο.Λ.Ε και τις Λιμενικές Αρχές, όσο και από τους ίδιους τους δημότες μέσω συνδέσμων και οργανισμών, όπου έχουμε παρουσιάσει το πρότζεκτ μας.
Αυτό μου δίνει θάρρος να ελπίζω σε μία μακρόχρονη σχέση όπου από μεριάς μας θα βοηθήσουμε όπου μπορούμε προκειμένου να επιτύχουμε τους κοινούς μας στόχους: Να βάλουμε την περιοχή στον χάρτη του Θαλάσσιου Τουρισμού!