Συνεντεύξεις

“Η επιτυχία εξαρτάται τελικά από την προετοιμασία και την αποφασιστικότητα του φοιτητή”

Ξεκινώντας την νέα χρονιά με ελπίδες, μιλήσαμε με έναν νέο της περιοχής μας που πετυχαίνει τους στόχους του στο εξωτερικό

Mε συνεργασία με τη  Rolls Royce και υποτροφία σε ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια, ο συμπολίτης μας από την Νέα Πέραμο Χάρης Μυλωνας, μας μίλησε για το πώς ένας νέος μπορεί να ξεκινήσει και να καταφέρει να κάνει ακόμα και τα πιο ευφάνταστα όνειρα πραγματικότητα.

-Πώς προχωράς με τις σπουδές σου;

-Ονομάζομαι Μυλωνάς Χαράλαμπος, είμαι 22 ετών και πρόσφατα απέκτησα το πτυχίο μου στην Αεροδιαστημική Επιστήμη από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Οι προπτυχιακές μου σπουδές διήρκεσαν τέσσερα χρόνια, και από το δεύτερο έτος συνειδητοποίησα την κλίση μου στον τομέα των Μη Επανδρωμένων Συστημάτων, με έμφαση στον 3D σχεδιασμό τους.

Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, εστίασα στη μελέτη και ανάπτυξη δύο βασικών κατηγοριών Μη Επανδρωμένων Συστημάτων, τα Drones και τα Rovers. Εμβάθυνα τόσο στον σχεδιασμό και την κατασκευή τους, όσο και στη λειτουργία τους. Δύο παράγοντες υπήρξαν καθοριστικοί στην εξέλιξή μου στον τομέα αυτό:

Η Beyond Robotics, μια καινοτόμα ομάδα φοιτητών από Πανεπιστήμια όλης της Ελλάδας. Η ομάδα έχει κατασκευάσει το πρώτο ελληνικό διαστημικό όχημα εξερεύνησης (Rover), το οποίο συμμετείχε για δυο συνεχόμενα χρόνια στον European Rover Challenge (ERC), έναν από τους σημαντικότερους πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς στον τομέα, καταφέρνοντας σημαντικές διακρίσεις.

Ο Καθηγητής Βάιος Λάππας, ο Πρόεδρος του Τμήματος Αεροδιαστημικής του ΕΚΠΑ και μέντοράς μου, ο οποίος με την καθοδήγησή του με βοήθησε να αναπτύξω τις δεξιότητές μου και να κατανοήσω ότι η σχεδίαση και κατασκευή μη επανδρωμένων συστημάτων είναι ο τομέας στον οποίο επιθυμώ να εργαστώ στην συνέχεια της επαγγελματικής και επιστημονικής μου σταδιοδρομίας.

Με την υποστήριξη της οικογένειάς μου, των καθηγητών μου και του στενού μου κύκλου, κατάφερα να ολοκληρώσω πρώτος τις σπουδές μου στο έτος εισαγωγής μου. Παράλληλα, εξασφάλισα πλήρη υποτροφία για μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Cranfield, ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια της Αγγλίας, αλλά και του κόσμου πάνω στους τομείς της Αεροναυτικής και της Αεροδιαστημικής.

Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι ήδη στον τρίτο μήνα του μεταπτυχιακού μου προγράμματος (Master by Research) στον τομέα της Αεροδιαστημικής, με ειδίκευση στα Drones. Όσον αφορά τα μελλοντικά μου σχέδια, επιθυμώ να συνεχίσω τις σπουδές μου με ένα διδακτορικό στην Αεροδιαστημική, επικεντρωμένος στην Αεροδυναμική Υψηλών Ταχυτήτων, με σκοπό την ένταξή μου στη βιομηχανία, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, τα επόμενα χρόνια.

-Είναι εύκολο για ένα νέο παιδί από την Ελλάδα να διεκδικήσει μια θέση σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού; τι δυσκολίες υπάρχουν; Είναι τελικά εφικτό;

-Με σκοπό την διεκδίκηση μιας θέσης σε ένα πανεπιστήμιο του εξωτερικού προσωπικά πιστεύω πως είναι ανεξάρτητο από την ηλικία και την χωρά προέλευσης του φοιτητή αλλά με μερικές κρίσιμες προϋποθέσεις. Κάποιες από αυτές τις προϋποθέσεις περιλαμβάνουν την ακαδημαϊκή επίδοση και το γνωστικό υπόβαθρο του φοιτητή, τη συνδρομή των καθηγητών και των αγαπημένων προσώπων στη ζωή του, την επιθυμία για εξέλιξη, καθώς και την καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας. Η ακαδημαϊκή επίδοση και οι προηγούμενες σπουδές σε σχετικό αντικείμενο είναι καθοριστικά για την αποδοχή, ενώ η στήριξη από καθηγητές και κοντινά άτομα μπορεί να ενθαρρύνει τον φοιτητή που θα ακολουθήσει αυτό το άγνωστο μονοπάτι στην ζωή του. Επίσης, η επιθυμία για εξέλιξη και η φιλοδοξία του φοιτητή να αναπτυχθεί ακαδημαϊκά και προσωπικά είναι ουσιαστικές για την επιτυχία στις σπουδές του εξωτερικού. Τέλος, η καλή γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι απαραίτητη, καθώς είναι η γλώσσα διδασκαλίας σε πολλά πανεπιστήμια.

Ωστόσο, οι φοιτητές που επιθυμούν να σπουδάσουν στο εξωτερικό μπορεί να αντιμετωπίσουν αρκετές δυσκολίες. Ο οικονομικός παράγοντας είναι ένας από τους πιο σημαντικούς, καθώς τα δίδακτρα και τα έξοδα διαβίωσης σε μια ξένη χώρα μπορεί να είναι πολύ υψηλά. Επιπλέον, η δυσκολία στην επικοινωνία λόγω γλωσσικών και πολιτισμικών διαφορών μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, ειδικά για όσους δεν έχουν εξοικειωθεί με τις ιδιαιτερότητες της χώρας υποδοχής. Η προσαρμογή στο διαφορετικό περιβάλλον, οι νέες κοινωνικές συνθήκες και οι αλλαγές στον τρόπο ζωής απαιτούν χρόνο και προσπάθεια. Επιπλέον, η γραφειοκρατία, όπως η διαδικασία έκδοσης VISA, μπορεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τους φοιτητές, ιδιαίτερα στην περίπτωση της Αγγλίας. Συγκεκριμένα, ο φοιτητής δεν χρειάζεται μόνο το διαβατήριο, αλλά και την αντίστοιχη VISA, η οποία απαιτεί μια χρονοβόρα και ακριβή διαδικασία.

Παρά τις δυσκολίες, η επιτυχία στην αποδοχή και εισαγωγή σε ένα πανεπιστήμιο του εξωτερικού εξαρτάται τελικά από την προετοιμασία και την αποφασιστικότητα του φοιτητή. Όταν ο φοιτητής είναι συνειδητοποιημένος για τις απαιτήσεις και τις δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει, το ζήτημα δεν είναι η εφικτότητα του εγχειρήματος.

-Θα προτιμούσες να σπουδάζεις στην Ελλάδα ή στον χώρο που βρίσκεσαι τώρα;

-Στην Ελλάδα, η διδακτέα ύλη με την οποία έρχεται σε επαφή ο φοιτητής, κατά την άποψή μου, ξεπερνά σε επίπεδο την αντίστοιχη ύλη σε πολλά ξένα πανεπιστήμια. Ωστόσο, οι παροχές, οι εγκαταστάσεις, καθώς και οι δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης και εκπαιδευτικής ανέλιξης που προσφέρονται στους φοιτητές στο εξωτερικό υπερτερούν σε σχέση με τις αντίστοιχες που προσφέρει η Ελλάδα, καθιστώντας τα ξένα πανεπιστήμια πιο ελκυστικά για τον ενδιαφερόμενο σπουδαστή.

Στη δική μου περίπτωση, κατάφερα να αξιοποιήσω το υψηλό διδακτικό επίπεδο και τη διδακτέα ύλη που προσφέρει η Ελλάδα, και πλέον έχω την ευκαιρία να βιώσω από πρώτο χέρι τις σύγχρονες υποδομές και τα εργαστήρια τελευταίας τεχνολογίας που μου παρέχονται στο εξωτερικό.

Έχουν προχωρήσει και οι αντίστοιχες τεχνολογίες; Τα τελευταία χρόνια, τα Μη Επανδρωμένα Συστήματα γνωρίζουν ραγδαία ανάπτυξη και αποτελούν αντικείμενο συστηματικής έρευνας και καινοτομίας, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως. Στη χώρα μας, η στροφή προς τα Μη Επανδρωμένα Συστήματα έγινε ιδιαίτερα αισθητή την τελευταία δεκαετία, με την ανάπτυξη τεχνολογιών που αξιοποιούνται τόσο σε στρατιωτικές όσο και σε πολιτικές εφαρμογές.

Η εξέλιξη των συστημάτων αυτών οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη χρήση προηγμένων τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης (AI) και μηχανικής μάθησης (ML). Αυτές οι μέθοδοι επιτρέπουν στα Μη Επανδρωμένα Συστήματα να γίνονται πιο αυτόνομα, αποτελεσματικά και ευέλικτα. Το γεγονός αυτό έχει οδηγήσει στη διεύρυνση των πεδίων εφαρμογής τους, καλύπτοντας τομείς, όπως η περιβαλλοντική παρακολούθηση, η γεωργία ακριβείας, οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, καθώς και η ασφάλεια και η άμυνα.

-Ποια είναι η άποψή σου για τα εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης; Πώς θα επιδράσουν στην καθημερινότητά μας;

-Η τεχνητή νοημοσύνη (AI) αποτελεί ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία της εποχής μας, με την ικανότητα να μετασχηματίζει την καθημερινότητά μας σε πολλαπλά επίπεδα. Από την αυτοματοποίηση εργασιών, όπως οι αυτόματοι υπολογιστικοί έλεγχοι, η αυτόματη επεξεργασία δεδομένων και η επιτάχυνση υπολογιστικών διαδικασιών, έως την παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών, όπως οι αυτόματες πληρωμές, η αυτόματη εξυπηρέτηση πελατών και η αυτόνομη οδήγηση. Παρά τα οφέλη της, υπάρχουν και προκλήσεις, όπως η απώλεια θέσεων εργασίας, τα ζητήματα ιδιωτικότητας και ηθικής, και η ανάγκη για εξισορρόπηση της πρόσβασης στις τεχνολογίες αυτές.

Ενώ οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης είναι εντυπωσιακές, η σωστή διαχείριση και η ενσωμάτωσή της με ηθικούς και ανθρωποκεντρικούς όρους είναι καθοριστική για την εξασφάλιση ενός καλύτερου και πιο βιώσιμου μέλλοντος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Β. Σάλτας: “Δεν υπάρχει αθλητική παιδεία”

Θάκης Βαρελάς, Ιατρική Πανεπιστημίου Πατρών

Βερονίκη Ζωγράφου: «Στόχος μου είναι να κάνω το καλύτερο δυνατόν για τη πόλη που μεγάλωσα και αγαπώ»