Στις πρόσφατες εθνικές εκλογές ο ελληνικός λαός επιβράβευσε το δόγμα του κυβερνώντος κόμματος το οποίο εν συντομία αναφερόταν ξεκάθαρα σε δυο πυλώνες: την δραστική αναδιοργάνωση του κράτους και την συνεχιζόμενη ανάπτυξη με καύσιμο τους σημαντικούς πόρους από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.
Αφήνοντας στην άκρη ιδεολογίες και ιδεοληψίες είναι πασιφανές ότι το κράτος σε όλες του τις εκφάνσεις είναι ο μεγάλος ασθενής της ελληνικής κοινωνίας. Γραφειοκρατία, διαφθορά, δαιδαλώδεις διαδικασίες που κάνουν την ζωή δύσκολη σε πολίτες και στον επιχειρηματικό κόσμο, χαμηλή παραγωγικότητα του δημόσιου τομέα, αναχρονιστικό εκπαιδευτικό σύστημα, ασταθής φορολογική πολιτική, αργή απονομή της δικαιοσύνης, άκρως συντεχνιακός συνδικαλισμός και παμπολες άλλες παθογένειες αποτελούν σοβαρά βαρίδια στην μετεξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας. Η διαχείριση αυτού του υδροκέφαλου κράτους εκτείνεται από την κεντρική Κυβέρνηση (Υπουργεία, Γενικές Γραμματείες , Δημόσιοι Οργανισμοί κλπ) μέχρι τον δεύτερο και τρίτο βαθμό αυτοδιοίκησης που είναι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι. Κάθε κρίκος αυτής της διαχειριστικής αλυσίδας έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και εξουσίες. Στο πλαίσιο αυτό και σε ότι αφορά τους Δήμους οι Διοικήσεις τους θα πρέπει να κρίνονται για την διαχειριστική τους επάρκεια σε ότι τους αναλογεί, δηλαδή στην χρηστή διαχείριση των οικονομικών τους είτε αυτές προέρχονται από κρατικές επιχορηγήσεις είτε από ίδιους πόρους, στην υλοποίηση έργων τοπικών υποδομών, στην διασφάλιση της καθαριότητας και την διατήρηση του γενικότερου φυσικού περιβάλλοντος, στον επαρκή ηλεκτροφωτισμό και ασφάλεια στις γειτονιές, στην ίδρυση και λειτουργία κοινωνικών δομών και αθλητικών χώρων, στην διατήρηση της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και τελευταία μάλιστα πολύ επιτακτικά, στην εκπόνηση σχεδίων πολιτικής προστασίας από φυσικές καταστροφές. Όλα τα παραπάνω είναι αυτονόητες υποχρεώσεις των Δήμων και όχι επιτεύγματα όπως συνηθίζουν να τα παρουσιάζουν προεκλογικά οι εκάστοτε Δημοτικές διοικήσεις.
Ας πάμε τώρα στον άλλο πυλώνα της ανάπτυξης που χρησιμοποιείται κατά κόρον στις μέρες μας σαν το άγιο δισκοπότηρο της ευημερίας χωρίς ωστόσο οι περισσότεροι να μπορούν να της δώσουν ένα κατανοητό ορισμό. Η Ανάπτυξη λοιπόν είναι ένας μετρήσιμος οικονομικός δείκτης που δείχνει σε ποσοστιαία βάση πόσο αυξήθηκε το συνολικό εισόδημα ενός πληθυσμού σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Αν αντί για αύξηση του συνολικού εισοδήματος έχουμε μείωση τότε μιλάμε για Ύφεση. Συνήθως οι αναπτυξιακές πολιτικές εκπονούνται από την κεντρική κυβέρνηση με συγκεκριμένα οικονομικά εργαλεία (δημοσιονομικά, χρηματοοικονομικά, αναπτυξιακοί νόμοι και προγράμματα, υπερτοπικές υποδομές κλπ) και έχουν οριζόντιες επιπτώσεις στον γενικό πληθυσμό. Γίνεται κατανοητό ότι σε τοπικό επίπεδο οι αναπτυξιακές πρωτοβουλίες είναι μεν περιορισμένες έχουν όμως σημαντικό αποτέλεσμα για την ευημερία των ντόπιων πληθυσμών, εάν οι εκάστοτε τοπικές Διοικήσεις σχεδιάσουν, μελετήσουν και υλοποιήσουν δράσεις πέρα από τα τετριμμένα. Και με τον όρο τετριμμένα εννοούμε αυτά που ακούμε σχεδόν πανομοιότυπα σε προεκλογικές περιόδους όπως εφαρμογή πολεοδομικών σχεδίων, ανάπτυξη τουρισμού διαφόρων μορφών, έξυπνες πόλεις με νέες τεχνολογίες, εξοικονόμηση ενέργειας, εκθέσεις τοπικών προϊόντων, αναπλάσεις υποβαθμισμένων περιοχών και άλλα καλούδια που εξυπακούεται ότι για να γίνουν πιστευτά από τους δημότες πρέπει να ακολουθούνται από τους αντίστοιχους πόρους που συνήθως επαφίονται στην άμεση χορήγηση ‘κοντιλιων’ από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς ωστόσο να υπάρχει η απαραίτητη τεχνογνωσία για την διασφάλιση τους. Αναπτυξιακές Δράσεις που δεν θα ήταν τετριμμένες και θα πρόσδιδαν σημαντική προστιθέμενη αξία άμεσα ή έμμεσα στο εισόδημα του δημότη είναι αυτές που σχεδιάζονται με γνώμονα τα τοπικά συγκριτικά πλεονεκτήματα. Και τα Μέγαρα έχουν κυρίως δυο συγκριτικά πλεονεκτήματα: την αναπτυγμένη αγροπτηνοτροφια και την γεωγραφική τους θέση δίπλα στην πρωτεύουσα. Τι μπορεί να κάνει ο Δήμος για να αυξήσει την προστιθέμενη αξία στην αγροπτηνοτροφια? Να αναλάβει πρωτοβουλία με τους ιδιώτες επιχειρηματίες του κλάδου για Ονομασία Προέλευσης των τοπικών μας προϊόντων (αυγά, λάδι, κρασί, φιστίκια), να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση μεσω των Περιφερειακών και Τομεακών Προγραμμάτων για τυποποίηση τους και κυρίως να εφαρμόσει τις υπάρχουσες μελέτες που εκπονήθηκαν από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Υπουργείου Αγροτικής ανάπτυξης για χρηματοδότηση δημιουργίας ταμιευτήρων και φράγματος σε συγκεκριμένο σημείο του κάμπου προκειμένου να αναπτυχθούν σε όμορες εκτάσεις θερμοκηπιακες εκμεταλλεύσεις. Τι μπορεί να κάνει ο Δήμος για να εκμεταλλευτεί την εγγύτητα του στις υποδομές και αγορές της πρωτεύουσας και να βοηθήσει τους νέους επιστήμονες? Να δημιουργήσει ένα πρότυπο Κέντρο Έρευνας και Επιχειρηματικότητας για τεχνοβλαστους σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και τοπικές μεγάλες επιχειρήσεις. Τα κέντρα αυτά είναι πλήρως χρηματοδοτησημα από όλα τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (ΕΣΠΑ, HORIZON, UIA, Γ.Γ. Έρευνας και Τεχνολογίας κλπ), προσελκύουν ερευνητές επιστήμονες και νέους επιχειρηματίες, παράγουν καινοτόμες ιδέες για όλους τους κλάδους και διασυνδέονται άμεσα με τον εγχώριο και διεθνή επιχειρηματικό κόσμο.
Φυσικά οι μη τετριμμένες δράσεις δεν εξαντλούνται σε αυτά τα δυο παραδείγματα. Εν όψει όμως των δημοτικών εκλογών όλοι ανεξαιρέτως οι συνδυασμοί προβάλλουν πάνω-κάτω τα ίδια συμβατικά αφηγήματα. Η μόνη διαφοροποίηση είναι: από μεν την πλευρά της υπάρχουσας δημοτικής αρχής ο απολογισμός μικρόεργων με την επίκληση της εμπειρίας για συνέχιση (στα όρια όμως του καθεστωτισμου), για δε τους νέους διεκδικητές προβάλλεται η όρεξη για δουλειά για την καλύτερη λειτουργία του Δήμου και διάφορα οράματα (που ως γνωστόν όποιος βλέπει οράματα είναι του γιατρού).
Αυτή η εκλογική αναμέτρηση θα έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: τον κατακερματισμό του εκλογικού σώματος σε πολύ μικρές ομάδες που οφείλεται κυρίως στον μεγάλο αριθμό υποψήφιων δημάρχων και νέων συμβούλων καθώς και την μεγάλη επιρροή που ασκείται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όποιος κατορθώσει να καλύψει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε υποομάδας με σοβαρό, ρεαλιστικό και διαφοροποιημένο τρόπο, θα είναι ο νικητής αυτής της δοκιμασίας. Καλή επιτυχία σε όλους τους συμμετέχοντες σε αυτή την σημαντική δημοκρατική διαδικασία.
Νικος Π. Σαμουρης
Απλός ψηφοφόρος