Αναλυτικό ρεπορτάζ στην έντυπη Ε που κυκλοφορεί
Διαβούλευση & αποφάσεις για τον τελικό σταθμό του νέου Προαστιακού Δυτικής Αττικής
Διαφορές απόψεων στο Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων
Το έργο έχει ξεκινήσει και το τρένο θα περάσει, όμως απομένουν οι λεγόμενες μελέτες εφαρμογής και η γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγάρων, για τις τελευταίες λεπτομέρειες κατασκευής του νέου Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Αττικής, που θα ξεκινά από τα Άνω Λιόσια και θα τερματίζει στην πόλη μας, στα Μέγαρα.
Τα πλεονεκτήματα του νέου Προαστιακού Δυτικής Αττικής
Στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τετάρτης στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Μεγάρων, ο διευθύνων σύμβουλος (CEO) του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης και ο μαθηματικός – συγκοινωνιολόγος και μέλος ομάδας εκπόνησης του ρυθμιστικού σχεδίου Αθήνας-Αττικής, Γιώργος Νάθενας υπερασπίστηκαν την δημιουργία του σταθμού στο κέντρο των Μεγάρων, επισημαίνοντας ότι το τρένο δίνει διεξόδους για την αποκέντρωση, την καθημερινή μετακίνηση εργαζομένων από και προς την πόλη, συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη και τον τουρισμό. Ο νέος προαστιακός Δυτικής Αττικής περιγράφηκε σαν ένα μεγάλο «τραμ», φιλικό στο περιβάλλον, χωρίς υψηλά επίπεδα θορύβου, με ταχύτητα 50 χλμ. στην πόλη, χωρίς να συνδέεται με εμπορευματικές χρήσεις στην περιοχή μας. Τα δρομολόγια του τραίνου που θα περνούν μέσα από τα Μέγαρα (θα οριστικοποιηθούν σε επόμενη φάση) θα είναι ένα με δύο ανά ώρα.
Οι υπεύθυνοι του έργου τόνισαν ότι δεν υπάρχουν μεγάλα περιθώρια αλλαγών στο έργο που χρηματοδοτείται με 97 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με ευρωπαϊκούς πόρους. Από την άλλη πλευρά, το Δημοτικό Συμβούλιο Μεγάρων θα κληθεί να λάβει απόφαση γνωμοδότησης επί της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για ένα έργο που θα επηρεάσει την καθημερινότητα και την προοπτική των Μεγάρων για πολλές δεκαετίες. Δημοτικοί σύμβουλοι, αιρετοί και πολίτες εξέφρασαν αντικρουόμενες απόψεις, για να αλλάξει σημείο ο τελικός σταθμός των Μεγάρων, για την ασφάλεια των διαβάσεων, για την κυκλοφορία στην πόλη.
Ο Διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ ανέφερε ότι με τον νέο προαστιακό σε περίπου 35 λεπτά ένας κάτοικος των Μεγάρων θα πηγαίνει στο κέντρο της Αθήνας, ενώ δεν προβλέπεται η σιδηροδρομική γραμμή στην περιοχή μας να έχει εμπορευματική χρήση. Μέγιστη ταχύτητα του νέου προαστιακού θα είναι τα 80 χλμ/ώρα εκτός αστικοποιημένης περιοχής και στις αστικές περιοχές η ταχύτητα θα είναι 50 χλμ./ώρα και εγγύτερα στο σταθμό το τρένο θα φτάνει στο μηδενισμό. Σκοποί του νέου προαστιακού είναι η βελτίωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, η μείωση ατυχημάτων, η μείωση περιβαλλοντικού αποτυπώματος και θορύβου, η ανάπτυξη και η αύξηση αξίας γης. «Δεν είχε νόημα να σταματάει το τραίνο στο σταθμό της Νέας Περάμου, θεώρησα ότι είναι αναγκαίο το τραίνο να φτάσει στο κέντρο των Μεγάρων. Εισηγήθηκα να ενταχθεί στο κατασκευαστικό κομμάτι και να φτάσει η γραμμή στο κέντρο των Μεγάρων. Η διεθνής εμπειρία και συγκυρία της κλιματικής κρίσης δίνει προτεραιότητα στα μέσα μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς. Είναι έργο αποφασισμένο και θα γίνει το τραίνο ξεκίνησε και θα γίνει» είπε χαρακτηριστικά ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ ο Π. Τερεζάκης.
Τα πλεονεκτήματα του σιδηροδρομικού σταθμού στο κέντρο των Μεγάρων υποστήριξε και ο συγκοινωνιολόγος Γ. Νάθενας, αναφέροντας ότι «Η πολιτεία νιώθει υποχρέωση απέναντι στον λαό της Δυτικής Αττικής ότι πρέπει να προχωρήσει σε επανορθωτικές πράξεις για να έρθει στο επίπεδο άλλων περιοχών της Αττικής. Όλες οι μεγάλες πόλεις του κόσμου διαθέτουν μεγάλα ανεπτυγμένα προαστιακά δίκτυα.
Θα γίνει αναζωογόνηση στο κέντρο των Μεγάρων, με προβλεπόμενη επιβατική κίνηση 10-20000 επιβατών ημερησίως και ενδοεπικοινωνία των οικιστικών κέντρων της Δυτικής Αττικής. Θα υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης των σταθμών από πεζούς.
Ακόμα, αναφερόμενος στο κυκλοφοριακό συνολικά του Λεκανοπεδίου, είπε ότι έχουμε φαινόμενα κορεσμού αυτοκινητοδρόμων. Κάποια στιγμή θα υποχρεωθούμε να πάρουμε μέτρα δραστικού ελέγχου της κυκλοφορίας στο κέντρο. Η αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας μας καίει, έχουμε συγκυρίες κλιματικής αλλαγής.
Β. Σάλτας: Παρεμβάσεις για να αλλάξει συνολικά το κέντρο της πόλης
Σειρά ερωτημάτων και παρεμβάσεων έκανε αρχικά ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Βασίλης Σάλτας: «Παίζει ρόλο η γνώμη μας; Τι θα γίνει με τις θέσεις στάθμευσης στο σταθμό; Μπορεί με τα χρόνια ο σιδηρόδρομος να μην είναι βιώσιμος και τι θα γίνει τότε. Το ρέμα Καρδατά πρέπει να μελετηθεί». Τόνισε ακόμα ότι στο κέντρο των Μεγάρων, λόγω ρυμοτομούμενων, δεν μπορεί κάποιος να μπει με το αυτοκίνητο και να γυρίσει, ζητώντας τη συμβολή των υπευθύνων του έργου για τον προαστιακό, ώστε να επεκταθεί η διάβαση για ενδεχόμενο νέο σταθμό ως την Παγκάλου.
Πρόταση για υπογειοποίηση του σταθμού έκανε ο Αντιπεριφερειάρχης Χωρικού Σχεδιασμού Αττικής Λευτέρης Κοσμόπουλος, επισημαίνοντας ότι το κέντρο είναι κορεσμένο και ρώτησε γιατί δεν φτάνει ως την Κινέτα, δεν γίνεται διπλή η γραμμή, όπως σε όλη τη χώρα και την Ευρώπη, ρώτησε αν θα γίνουν ασφαλείς διαβάσεις, αν οι αγωγοί των ΕΛΠΕ θα πληρώνουν τέλη διέλευσης. Οι υπεύθυνοι του έργου απάντησαν ότι «Δεν υπάρχει δυνατότητα οποιαδήποτε τροποποίησης μιας υφιστάμενης σύνδεσης» ενώ για τα θέματα των ΕΛΠΕ, έχει υπογραφεί ειδικό μνημόνιο με την κυβέρνηση.
«Δε ζούμε εκατό χρόνια πριν έχουμε μάθει να έχουμε με το τραίνο, όπως στις μεγάλες πρωτεύουσες του κόσμου, να βάλουμε την αναπτυξιακή τροχιά του τραίνου και να μη βάζουμε προσκόμματα σε ένα μεγάλο έργο» ανέφερε ο Αντιπεριφερειάρχης Δυτ. Αττικής Κλεάνθης Βαρελάς.
Ο Δήμαρχος Μεγαρέων Παναγιώτης Μαργέτης άκουσε όλες τις απόψεις αιρετών και πολιτών, επισημαίνοντας ότι θα ληφθούν αποφάσεις στο δημοτικό συμβούλιο και εξέφρασε προβληματισμό και για το κέντρο της πόλης, αναφέροντας όμως ότι η μελέτη για τον σταθμό στο κέντρο δεν επηρεάζει το πάρκινγκ.
Στη συζήτηση συμμετείχε και ο βουλευτής του ΚΚΕ Δυτ. Αττικής Χρ. Τσοκάνης που εξέφρασε διαμαρτυρίες κατά του έργου: «Τα ΕΛΠΕ βάζουν μπροστά τις κυβερνήσεις που τώρα σκέφτηκαν τη Δυτική Αττική. Εκφράζουμε ανησυχίες για τον τρόπο που αυτό το έργο θα γίνει και για το αν θα εξυπηρετεί και πόσο τις λαϊκές ανάγκες της καθημερινότητας».
Σ. Κορώσης: “Δεν έχει γίνει καμία επαφή με την τοπική κοινωνία.
Κάνατε μελέτη για τον σιδηρόδρομο, όχι για την πόλη των Μεγάρων”
«Πάλι δεν αντιμετωπισθήκαμε όπως θα έπρεπε», είπε ο Σπύρος Κορώσης. «Είναι ένα έργο, καλώς να γίνει μόνο θα προσφέρει και δεν θα αφαιρέσει, αλλά είναι σοβαρή παράλειψη ότι δεν έχει γίνει καμία επαφή με την τοπική κοινωνία.
Έχετε απόλυτη γνώση του τρόπου που δουλεύει ένας σιδηρόδρομος, δεν έχετε απόλυτη γνώση της κατάστασης που επικρατεί σε κάθε πόλη και κάθε πόλη είναι ξεχωριστή περίπτωση. Στο Φόρο, στην είσοδο της πόλης είναι η ιδανική λύση αλλά αυτή τη στιγμή. προφανώς δεν τίθεται θέμα συζήτησης
Θα έρθει σταθμός στα Μέγαρα, είναι λάθος να μπει μέσα στα Μέγαρα- βασικά δεν ξέρουμε τι είναι λάθος δεν έχει γίνει μελέτη επί της πόλης. Εσείς κάνατε μελέτη για τον σιδηρόδρομο. Σας είπε κάποιος έχουμε 100 εκατομμύρια τι τα κάνουμε και δεν εχει γίνει επαφή με την τοπική κοινωνία και αυτό είναι μειονέκτημα».
Δ. Βόρδος: “Θα είναι καταστροφικό ο σταθμός να γίνει μέσα στην πόλη των Μεγάρων”
Ενστάσεις εξέφρασε και ο Αντιδήμαρχος Πολιτικής Προστασίας Δημήτρης Βόρδος: «Πρέπει να γίνει σοβαρή μελέτη για το ρέμα Καρδατά. Κακώς δεν υπήρχε επικοινωνία με την τοπική κοινωνία, μπορεί το έργο να γίνει πολύ γρήγορα μη λειτουργικό. Θα είναι καταστροφικό ο σταθμός να γίνει μέσα στην πόλη των Μεγάρων, είναι λάθος που δεν έχει γίνει συγκοινωνιακή μελέτη με την υφιστάμενη κατάσταση στην πόλη. Το σημείο στα «σίδερα» είναι μποτιλιαρισμένο χωρίς να υπάρχει τραίνο. Όλο το τρένο θα κατακλυστεί από παράνομα παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Θα γίνει χάος.
Το μόνο πραγματικό μειονέκτημα είναι ότι δεν ήρθε κάνεις σε επαφή και να τροποποιήσει μελέτες που γίνεται, προς όφελος της κάθε πόλης. Αν θα υπάρχουν 4 διελεύσεις την ώρα θα είναι τεράστιο λειτουργικό πρόβλημα. Έχουμε έλλειψη πρασίνου, πάρκων και δεν υπάρχουν και οικόπεδα. Ο σταθμός να γίνει λίγο πιο έξω από τα Μέγαρα, στο Φόρο, και να γίνει γενικότερη συζήτηση να αξιοποιούμε το χώρο του σταθμού που είναι ζωτικής σημασίας για την πόλη όπου δυστυχώς δεν υπάρχει τίποτα.
Και να έρθει κόσμος με τον προαστιακό, τι θα δει;».
Ερωτήσεις για την ασφάλεια των διαβάσεων έκανε ο Αντιδήμαρχος Δ. Γεωργακής, αντιρρήσεις εκφράστηκαν και από τον δημοτικό σύμβουλο Γ. Καλλιπόζη, όπως και από τον πρώην δημοτικό σύμβουλο Γ. Στρατούρη για τη θέση του νέου σταθμού.